Majjijann
Precis som rubriken säger undrar jag om mina paprikor ska kunna stå kvar i växthuset eller om jag ska flytta in dem. Så här ser de ut nu. De första håller på att mogna, men det finns många gröna också.
[attachment=23530:080.jpg]
Nu börjar det gå neråt bara ett par plusgrader på natten och vad ska jag göra? Om det blir frost, ryker plantan direkt då? Om det inte är frost, kan några fler frukter hinna mogna även om det varken är jättevarmt eller särskilt soligt så här sent på sommaren?
Eller är det bästa att flytta in dem till ett soligt söderfönster?
rosita
Det är nog bättre om du kan låta dem stå kvar och sätta in en fläkt som ger lite värme.

Jag har så dålig erfarenhet av att flytta in plantor i rumstemperatur, eftersom mina alltid får ohyra då. Men om du ska ta in dem, låt dem vänja sig först några dagar några timmar åt gången.
Majjijann
Jag har ingen tillräckligt lång sladd för att få dit en fläkt no.gif
Nej men allvarligt så är det itne ett alternativ.

Hur reagerar plantorna på frost och varför får de ofta ohyra om man tar in dem?
rosita
Paprika är värmeälskande och tåler inte frost.

Inomhusvärmen är alltför torr. Om du ändå tar in den så låt den vänja sig först.
Majjijann
Ok. Hjälper det att duscha plantorna varje dag?

Bassam
det är bra om man duscha, men först ska man spreja växter med blandning (1msk såpa+ 1 msk sprit+ 1l vatten) på kvällen sen, man ska duscha de bra hela växter över och under blad.
obs : om du duscha de med varm vatten som har 45 gradar , det blir bättre resultat.
H:Bassam
Majjijann
Är det för att ohyran inte ska få fäste i plantorna?
Jag har alltid använt vatten med en skvätt såpa i, behöver man verkligen sprit i?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon