tvilling77
Jag ska anlägga en ny rabatt framför altanen och vill så gärna ha en blandning av doftande skönheter! vita och rosa nyanser är ju väldigt vackert, vårt hus är grått med röda knutar...:-) Är det nån som har några förslag på vackra härdiga rosor som man kan samplantera? Jag skulle gärna vilja ha en pion oxå, dom är ju sååå bedårande tillsammans med rosor!!
ingrids
Sök på "kandensiska buskrosor", finns bland annat någon/några av dem som har röd knopp men slår ut vita, av vad jag läst ska de vara rätt härdiga och friska. När det gäller luktpioner är jag en sucker för "Bowl of Beauty".
tvilling77
Ja dom kanadensiska är vackra men dom blir inte för breda/buskiga?
ingrids
Hm, nu borde jag kanske bekänna ett lagom rabatt för mig är minst två meter djup och sisådär 3-4 meter lång så jag såg inte det som ett problem ... Skämt åsido, det finns lite nättare kanadensare också. Sedan verkar "Easy Elagance" vara något som även zon 5 odlare tror på.
tvilling77
ha ha ja du har då tur du! :-) Jag har väl ca 2 meter att plantera på...senare blir det väl att anlägga nåt större oxå men jag måste klura lite mer på den!

Skulle gärna vilja ha en massa fina rabattrosor men dom är ju inte så härdiga! Fast man kan ju förbättra läget vet jag...ska prova nästa år med nån härdigare sort, har en fin varm solig hörna..kanske kan det funka! Fast dom fryser väl bort första vintern!
ingrids
Tur och tur, med tre rabatter och en halvt om halvt grusträdgård på en tomt om 120 m2 är det väl närmast så att jag strukit alla tankar på gräsmatta ... Jag ska göra ett allvarligt menat försök att gräva fram min trädgård i norr där det stod om att odla rabattrosor i zon 5, det är tydligen lite bök men inte hårresande mycket.

Fast när jag senast fick trädgårdbesök fick jag kommentaren "Men vilken stor trädgård du har" och det har INGEN sagt förut. I och för sig, om man jämför med radhusgrannarna och helst de närmaste grannarna är den det.
tvilling77
Ja jag vet att det är lite bök men är det inte alltför mycket så kan det ju vara värt ett försök!
Vem behöver gräsmatta när man kan ha blommor? ;-)
ingrids
tummenupp.gif
Ezereht
De flesta canadensare och easy elegance doftar inte. Så kolla att de doftar innan du shoppar lös wink.gif

kanske mme boll och louise odier..och jag tror louise bugnet doftar. Min rosarösa klätterros doftar men jag vet inte om det är en jhon cabot eller henry kelsey.
Min rosa klätterros awakening doftar. Jag ska bara ha den att växa med pinnar som stöd hade jag tänkt.

har köpt rose de recht för att den doftar, och funderade på ispahan.. mme hardy kanske?
tvilling77
Louise Bugnet har en underbar doft! jag har redan den skönheten på ett annat ställe...:-) jag funderar lite på Rosa mundi, polkagrisrosen..den är ju såå vacker och sägs ju dofta underbart!
renate
Rosa Mundi blir stor,det kan Louise Odier också blir båda doftar.Stanwell Perpetual doftar underbar och blommar tills frosten kommer men den blir bred.pion skulle jag inte plantera tillsammans med rosor,den kommer inte till sin rätt och inte rosorna heller,jag tycker inte de passa ihop.De har båda ett stort rotsystem och blir stora.
[attachment=23660:2008_06_13_0050.JPG] Stanwell Perpetual
tvilling77
Men dom storleksangivelser jag sett på Rosa mundi är 1,2 eller 1 m och i en kallare zon som min borde den väl inte bli mer än ca 1 meter?
ingrids
Ah, men du tänker på höjden, jag misstänker att Renate tänker på omfånget och Rosa Mundi får rotskott så det står härliga till så den blir bred och pioner avskyr rotkonkurrens.
tvilling77
aha! Jo så är det ju....det är därför den rekommenderas till häck...:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon