Full version: mORÖTTER
Lillemor
Vad är det för fel? Morötternas blast är kraftig men morötterna korta och knubbiga. ca 5 cm!
KURT
Morötterna utveckas definitivt bättre i mullrik jord, är det alltför mycket lera så blir det inga långa fina morötter. Men sedan beror det ju också endel på sorten, det finns ju sorter som "naturligt" blir korta, s.k. karottmorötter.
Ingrid på Västkusten
Prova att odla dem i sand enligt Nils Åkerstedts recept - helt överlägset!

Hälsar Ingrid
Kajsa H
Mina morötter blev också sådana första året jag odlade. Här består jorden av sand och sten. Nu på tredje säsongen med tillskott av stallgödsel och kompost och luftig omgrävning blev både morötter och palsternackor långa och fina!
Ingrid på Västkusten
jag läste i en bok helt nyligen att de grenar sig i näringsrik jord - en vacker dag hoppas jag testa morotsodling på riktigt - en av de få grödorna jag aldrig har odlat!

Hälsar ingrid
Ina
För att anknyta till Gotlandstråden i Småprat kan jag ju säga att vildmoroten, som växer som ogräs på denna ö, har grenad rot! Den ser ut som en "ynklig" hundkexplanta ungefär, men om man drar upp den och nosar lite på en avbruten rot luktar det MOROT! Fröställningarna ser rätt kul ut också - dom blir som knytnävar, liksom... Dom rullar ihop sej! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Ynklig hundkex????!!?? Den är ju en SKÖNHET! Men Ina då!!!!
Queen Anne's Lace kallas den på engelska!

Jag funderar på att så den såg fina bestånd i Kinnekulle i somras - mkt vacker i en vild trädgård,

Hälsar ingrid med ett skratt!!!
Ina
Jag sa inte att den var ful.... wink.gif biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Fniss :-)))

Hälsar ingrid
Anna C
Mina morötter har utvecklat sig väldigt olika i min tunga lera. Vissa är små och knubbiga, andra grenar sig och några blir raka och fina. Jag har även skördat en riktig gigant med en diameter på tio cm vid markytan. Alla dessa varianter inom 1 kvm.

Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon