tvilling77
01-09-2008, 13:15
Kan man höstplantera eller är det till våren som gäller för oss häruppe?
ingrids
01-09-2008, 13:20
Höstplantering om jag inte minns alldeles galet, definitivt om de är barrotade. Krukodlat kan man plantera även på sommaren.
tvilling77
01-09-2008, 13:42
Så det är okej nu att plantera? Om man beställer på nätet, är dom barrotade då? För på plantskolan här så är dom ju krukodlade..är det bättre med barrotade? Är ganska ny på pioner men vill gärna ha några!! :-)
ingrids
01-09-2008, 14:22
När man beställer via nätet tror jag att det kan vara lite olika, mest barrotat från vissa leverantörer. Vilket som är bäst vet jag inte, mina pioner ligger ännu ett år eller så bort.
Aqvakul
01-09-2008, 14:31
September är en lämplig tid att plantera pioner. Plantera dem inte för djupt, då kan det bli svårt med blomningen.
tvilling77
01-09-2008, 15:10
Då kanske det är dags att bestämma vilka man ska ha oxå, och det är ju inte det lättaste, några favoriter?
tvilling77
01-09-2008, 15:24
Hur djupt ska man plantera dem?
ingrids
01-09-2008, 15:24
Förutom Bowl of Beuaty? Hm, Miss America, Coral Charm, Cytheria, Couronne D´Or (iallafall tror jag att det är den vita sorten med röda stänk jag tänker på). De första är halvdubbla vilket är min favorit tillsammans med japanska som Bowl of Beauty.
Aqvakul
01-09-2008, 15:27
CITAT (tvilling77 @ 01-09-2008, 16:24)

Hur djupt ska man plantera dem?
så grunt det bara går, jorden ska precis bara skyla rötterna.....
tvilling77
01-09-2008, 15:39
Oj det var grunt! Tacksamt dock med tankte på att jag spenderade våren med att gräva gropar stora nog för fruktträd! :-)
Ni som verkar duktiga på detta med pioner, hur mycket sol ska dom ha? Jag har ett läge på framsidan där det är sol från ca 11 eller 12 och sedan fram till kvällen..räcker det?
ingrids
01-09-2008, 15:52
Efter att ha plöjt fler pionböcker än som är nyttigt för mig har jag förstått det som att mer sol ger rikligare blom men kortare och halvskugga mer utdragen där det inte riktigt framgår om man får ungefär samma mängd fast det ser mindre ut eftersom färre blommor är utslagna samtidigt eller om det blir färre blommor totalt (lutar åt att tro det senare). En fördel med lite skugga är att sorter som bleknar gör det i mindre grad. Sex soltimmar ungefär räknas som halvskugga, och det låter det ju som att du har.
tvilling77
01-09-2008, 16:07
Man kan ju prova iallafall, man kan ju inte mer än misslyckas och gör man det så får jag väl prova nåt annat just där! Men jag har många andra soliga härliga ställen att erbjuda pionerna! :-)
Aqvakul
01-09-2008, 16:09
tror också att det räcker med sol
tvilling77
02-09-2008, 06:39
Vad roligt! Då ska jag snarast plantera lite pioner! Hur är det, hur gamla bör dom vara innan dom blommar? För man kan väl köpa olika storlekar/åldrar på plantorna? Jag vill ju gärna köpa nåt som blommar redan nästa år!! Min trädgård är ju så ny så det vore roligt med fler saker som blommar förutom mina rosor! :-)
Vill du att pioner blommar redan nästa år, så var inte snål med pengarna. Köp pioner gärna på plantskola och i STORA krukor. De är relativt dyra mellan 100-200 kr, men då blommar de som du vill. Prova också bondpion, en mycket lattskött perenn och så finn dessutom
Solstorm
12-09-2008, 10:24
Om du har möjlighet så är mitt tips att plantera på mer än ett ställe. Några i mycket sol och några i mindre sol. De som får mycket sol kommer att börja blomma tidigare, de som får lite sol kommer att börja blomma senare och hålla på längre. Pion är en sådan växt som man blir så glad av att man gott kan ge den utrymme på flera platser även om platsen är begränsad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.