Tosan
Har ett gäng växter nu som jag aldrig odlat förut och de står ju naturligtvis ute. Nu har det varit farligt nära nollan två nätter i rad så jag börjar undra om jag måste flytta in nåt redan nu eller om de klarar nån minusgrad?

Jag är fundersam över
pelargoner
brugmansia
Fackelranka
Varggap
Törnrosas kjortel
Dicentra scandens
Clivia
Amaryllis
Calla
Canna
Klockranka

Än så länge är de oskadda, men det vore ju tråkigt om de dog innan jag hunnit ta in dem.
ingrids
Mina pelargoner har överlevt en frostknäpp då och då men brukar inte bli odelat lyckliga. När det gäller de som har rötter/lökar man sparar som du räknar upp dör bara det gröna och så låter man dem vila så även om frosten kommer är det inte kört som så. Själv har jag täckt dahlior med fleecefilt hängd över ett kvastskaft, funkade bra långt in i september förra året smile.gif
Tosan
Tack!
Då är det kanske amaryllisarna som är känsligast, de har ju lixom löken i dagen... Kanske får ställa in dem i växthuset med frostvakt och så får man slänga fiberduk över resten om man ser att det tänkt bli kallt.

Min "vinterträdgård" ska göras om så jag kan inte ställa in nåt än heller.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 01-09-2008, 13:25) *
Har ett gäng växter nu som jag aldrig odlat förut och de står ju naturligtvis ute. Nu har det varit farligt nära nollan två nätter i rad så jag börjar undra om jag måste flytta in nåt redan nu eller om de klarar nån minusgrad?

Jag är fundersam över
pelargoner
brugmansia
Fackelranka
Varggap
Törnrosas kjortel
Dicentra scandens
Clivia
Amaryllis
Calla
Canna
Klockranka

Än så länge är de oskadda, men det vore ju tråkigt om de dog innan jag hunnit ta in dem.

många av växterna du har där tål olika inom samma art som pelargon

pelargoner - beroende sort ,, jag tar in mina innan frosten tar dom ,, även om jag haft sorter som har klarat -6c med att bara tappa blad och så andra som frusit ner helt vid -3c men ändå skjutit nya skott till våren .

brugmansia - också beroende sort ,, men jag hade tat in dom innan frosten slår till ,, denna på bild har övervintrat ute hos mig denna vintern utan skydd
[attachment=23552:balkongaug2208_156.jpg] ,, inget jag rekommenderar folk att göra så som jag skrev innan ta in den innan frosten kommer .

Fackelranka - tas in innan frost

Varggap - vet jag inte

Törnrosas kjortel - vet jag inte

Dicentra scandens - är väl härdig ?

Clivia - mina har tålt -3c ,, men dom behöver inte frost så då behöver du heller inte utsätta dom för det .

Amaryllis - beror helt på sort också . jag ahr haft en som tålt flera minusgrader i kruka och ändå kommit med nya blad till våren ,, sedan har jag haft en rosa som dog redan efter -1c .

Calla - vilken sort är det ? den äkta ? ,, där är det också olika sorter som tål olika . jag har en som övervintrar hos mig utan skydd [attachment=23553:balkongaug2208_144.jpg]

Canna - låter du frosten ta bladen sedan klipper du av dom och tar in för vila .

Klockranka - tål nån lätt frostnatt . en del anser att den ska vara härdig i zon 1-2 med skydd , men min har alltid varit död till våren har provat två gånger .
Tosan
Tack flaxss, du har ju bra koll på sånt.
Då ska jag försöka ordna för dem på nåt sätt så de klarar sig. Har ingen större lust att plocka in dem redan, och inte möjlighet heller så det får bli växthus och fiberduk tills hösten slår till på allvar smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 01-09-2008, 17:50) *
Tack flaxss, du har ju bra koll på sånt.
Då ska jag försöka ordna för dem på nåt sätt så de klarar sig. Har ingen större lust att plocka in dem redan, och inte möjlighet heller så det får bli växthus och fiberduk tills hösten slår till på allvar smile.gif

fiberduk och grön vinterväv skyddar ca 5grader varmare .

upp skrev fel innan eller konstigt ,, det ska vara olika sorter inom samma art .
Tosan
CITAT (flaxss @ 01-09-2008, 18:54) *
fiberduk och grön vinterväv skyddar ca 5grader varmare .

upp skrev fel innan eller konstigt ,, det ska vara olika sorter inom samma art .

Jo, jag förstod vad du menade smile.gif

Fiberduken räcker faktiskt ganska långt framförallt när det inte rör sig om hela nätter som är kalla. Växterna slipper lixom "direktkontakt" med kylan.
Bassam
jag tycker att säga om man har trädgård, det är bättre att ha växthus, på den här sätt kan man släppa 80 procent av risken. idag besökte jag trädgårdshuset och chefen sa att han ska ta alla sina växter till växthuset sista September och tillbaka de ut i Mars.
H:Bassam
Tosan
CITAT (Bassam @ 01-09-2008, 19:55) *
jag tycker att säga om man har trädgård, det är bättre att ha växthus, på den här sätt kan man släppa 80 procent av risken. idag besökte jag trädgårdshuset och chefen sa att han ska ta alla sina växter till växthuset sista September och tillbaka de ut i Mars.
H:Bassam

Ja, växthus är verkligen jättebra, framförallt höst och vår när temperaturen kan vara lite hur som helst med kalla nätter och varma dagar. Tråkigt nog är det ju inte ekonomiskt försvarbart att hålla det varmt någon längre tid i södra lappland...
Däremot har jag ett rum i källaren där jag kan hålla relativt svalt och ljust för övervintring. Just nu ska vi göra om där nere för att få plats med fler lysrör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon