Vi bor i ett enplanshus i ett litet villakvarter på en återvändsgata. Vi har inte mycket trafik alls men eftersom vi har öppen planlösning och stora köksfönster mot gatan så ser man lätt in när mörkret faller på. Vi har ca 6 m från fönsterna/husväggen till vår lilla mur, med bara gräsmatta mellan. Vi vill behålla mycket gräsyta eftersom vi har barn som så småningom kommer uppskatta att spela boll osv. Men vi tänkte sätta två träd/buskar för att skapa lite insynsskydd. Vi har tittat på många fina mindre träd, eftersom vi vill ha ett som blir högst 2-3 meter högt och fyller upp lite. Bla på Svartplommon, Silverpäron, Perukbuske mm. Nackdelen är ju att de inte fyller sin funktion på vintern.. Vi har fått förslag av en trädgårdsarkitekt om att sätta en lagom stor Idegran som vi sen klipper i lite Japansk stil,typ bonsai.. med lite olika höga grässorter under. Det låter snyggt, men vi har så himla myket barrväxter i området och jag föredrar blad. Vilket sätter mig i en liten krånglig situation

Men så tänkte jag att det finns så många här på forumet med en massa erfarenhet som inte jag besitter och kanske nån har ett bra förslag!?
Hjäp oss gärna om ni har ett roligt/bra förslag till oss. Ett par buskar, ett träd eller ngt annat.
Mvh lisa