Full version: Insynskydd
skanneliden
Hej!

Vi bor i ett enplanshus i ett litet villakvarter på en återvändsgata. Vi har inte mycket trafik alls men eftersom vi har öppen planlösning och stora köksfönster mot gatan så ser man lätt in när mörkret faller på. Vi har ca 6 m från fönsterna/husväggen till vår lilla mur, med bara gräsmatta mellan. Vi vill behålla mycket gräsyta eftersom vi har barn som så småningom kommer uppskatta att spela boll osv. Men vi tänkte sätta två träd/buskar för att skapa lite insynsskydd. Vi har tittat på många fina mindre träd, eftersom vi vill ha ett som blir högst 2-3 meter högt och fyller upp lite. Bla på Svartplommon, Silverpäron, Perukbuske mm. Nackdelen är ju att de inte fyller sin funktion på vintern.. Vi har fått förslag av en trädgårdsarkitekt om att sätta en lagom stor Idegran som vi sen klipper i lite Japansk stil,typ bonsai.. med lite olika höga grässorter under. Det låter snyggt, men vi har så himla myket barrväxter i området och jag föredrar blad. Vilket sätter mig i en liten krånglig situation confused.gif
Men så tänkte jag att det finns så många här på forumet med en massa erfarenhet som inte jag besitter och kanske nån har ett bra förslag!?
Hjäp oss gärna om ni har ett roligt/bra förslag till oss. Ett par buskar, ett träd eller ngt annat.

Mvh lisa

blomkronan
I min gamla trädgård (flyttat där ifrån) satte vi liguster det är den enda häckbusken som klarade av att klippas in så kraftigt att man kan ha den 30 cm djup, den är vintergrön och kan bli mycket tät och fin.
[attachment=23533:DSC00717.JPG]
En bild på en ligusterhäck ca 70 cm djup och 2,5 meter hög kanske ca15 meter lång. Bilden är tagen hos min granne (inte min gamla) för jag var där och tog skott här om dagen. Tänkte sätta skotten utmed min mårbärsbuke som jag har på baksidan, som inte är vintergrön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon