blomkronan
Var på plantagen i dag för att köpa en kruka!
Tog en sväng och hitta 2 st Thunbergia battiscombei och 2 st Juanulloa Mexicana, för 25 kr st!
Kunde inte låta bli trots att jag inte har någon plats kvar i förådet för vinterförvaring whistling.gif

Har vait ute och Googlat=hitta inget... bara att Chister i Falköping hade en och även han frågat om råd men ingen visste något... är det någon som vet idag...

Skötsel, placering sommar, klippas nu eller i vår? Kan någon det svenka namnet på dessa?

[attachment=23543:DSC00731.JPG][attachment=23544:DSC00732.JPG]
Thunbergia battiscombei, det jag vet släkting till svartöga, skall övervintras.

[attachment=23545:DSC00733.JPG]
Juanulloa Mexicana (bild på blomman fick inte plats), släkting med ängatrumpet????(påminner om det) skall övervintras.

blomkronan
[attachment=23546:DSC00734.JPG]
så nu fick jag med blomman på Juanulloa Mexicana.
blomkronan
Skam den som ger sig, men jag googlade lite till och hittade lite.

Juanulloa Mexicana - Oranga är en potatisväxt=släkting med änglatrupeten, och vad jag fickfram på massor av utlänska sidor är den mycket svår att få tag på giggle.gif kul om den även är ovanlig i sverige. Den ska i allafall skötas som en änglatrumpet.

Thunbergia battiscombei - den som blomma i lila/blå kan bli 4-6 meter, övervintras ljust, får ej torka ut, kan vara kvar på friland under en mild vinter, om frosten tar den dör växten men inte rötterna, och den kommer igen till sommaren. Man kan ta både frön och sticklingar nu i höst.

Det svenska namnet däremot har jag då inte hittat på någon av dom. Får åka tillbaka till plantagen i morgon och fråga.

om det är så att någon vet mera får ni gärna skriva det här.

tack på förhand Hälsningar Mari
Wilmer
Den blåa var alldeles speciellt läcker tyckte jag. Kul med lite ovanliga utmaningar!
igl
Det finns nog inget svenskt namn på thunbergian. Jag tror inte heller på att den kan vara ute under vintern, utan ta in den.
I vintras var jag på Filippinerna och där tog jag frö av thunbergia grandiflora. Det fanns både vita och blå så jag vet inte vilken färg jag har. Tre fröer lyckades jag hitta som var mogna och två har grott. Rankorna är ca 80 cm långa nu. Jag har nu tagit in den och den står i köksfönstret.
Problemet över vintern är ju ljusbrist och torr luft, så vi får se hur det går med den.
mvh
inger
blomkronan
CITAT (igl @ 02-09-2008, 09:36) *
Det finns nog inget svenskt namn på thunbergian. Jag tror inte heller på att den kan vara ute under vintern, utan ta in den.
I vintras var jag på Filippinerna och där tog jag frö av thunbergia grandiflora.

Konstigt att det inte finns något svenskt namn på den, hittar inga svenska sidor heller, bara utlänska och deras erfarenheter kan man ju inte gå efter!

Jo jag kommer ta in dom, och jag har lyse med timer i boden, frostvakten sköter temperaturen.

Va kul att dina frön grodde, dom påminner väldigt mycke med mina (var ute och goggla). Det ska bli sååå kul att se mina blomma nästa sommar, läste att dom blommar från juni till oktober bravo.gif

Tack för era svar Wilmer och igl
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon