Full version: Rosor på postorder
Mattsson
Hej alla rosälskare!

Jag har bestämt mig för att köpa en Pink Robusta, men vart kan jag hitta den? Bor i Sthlms-området, och kollat Zetas och Ulriksdal, men där fanns den inte. Tänker försöka hitta den på postorder, och har kollat in bla

Cedergrens
Flora Linnea
Hortogreen

och säkert någon mer jag inte kommer på nu.

Har ni tips om vart jag kan köpa den?
Mattsson
UH-OH! Rosenposten var ju fullkomligt livvsfarlig... Nu blir det nog kanske inte en pink robusta i alla fall.... kanske inte ens en rosa som jag absolut ville ha... jag menar, kolla in Rosa x cantabrigiensis , är den inte vacker? crazy.gif
Helenavborg
Jaaa, skaffa den, du kommer inte att ångra dig! Hos mig växer den i mager jord, står skuggigt mest hela dagen men har nått 3-meterssträcket och blommar som en tok.

Cantabrigiensis.lam.jpg

svennis
Har ni inte hittat denna sidan.. confused.gif

http://www.svenskarosensallskapet.org/links/plantskolor.html

Det blir snart ett 'Nordiskt ROSFORUM' om vi vill ha.

Spottar vi på stenen så den förblir blöt så kommer det fortare bravo.gif
Mimika
Rosa x cantabrigiensis kan du nog hitta hos Norrby trädgård i Trollbäcken söder om Stockholm. trevligt ställe med fina rosor. De hade flera fina ex kvar när jag köpte min för ett par veckor sen. Ring och fråga.
svennis
CITAT (svennis @ 10-09-2008, 09:17) *

Danskarna är ju för uselt 'TRÅKIGA' inget förgångsland rtfm.gif

http://www.rosenselskabet.dk/rosendebat/index.htm
Ezereht
inte många bilder i alla fall..
Dag
Sven - jeg fant ingen ting om et "Nordisk Rosforum" der du henviste til.
Men ideen har vi jo snakket om i flere år.
Jeg fant heller ikke noen link til min hjemmeside. Jeg har sendt dem adressen, men ble sikkert ikke funnet verdig rotfl.gif
Dag
svennis
Hej Dag!
Bra du dök upp!
Har varit ute vid stranden o fick en trevlig tur.
Träffade min gympalärare som nu gick med rullator

Vilken Rugosa är denna, doftar gott, växer vid standen i Skälderviken.
Rugosor är inte mitt intresse. Det är väl inte den vanliga Rosa Rugosa,
inga vita blommor.

Rugosa 1.JPG

Min Rosa Rugosa som har vita blommor oxå

R. Rugosa 1.JPG

Jag har betalt till alla 4 Rosensällskap men det Norska kommer inte fram.
Nordiskt forum har jag läst i något blad att de var intresserad av att starta ett 'Nordiskt forum'.
Tror det var vid ett möte i Norge med det Nordiska sällskapet, alla Rosensällskap.

Niels Plougmann verkar lite intresserad ju.
Det måste ju vara bilder också.

Här är jag nöjd med bilderna. smile.gif
Ezereht
Haha om du startar upp rugosafrågespalten så ska jag sneaka in min också och fråga. Tror inte det är apotekarros och det är inte en "klassisk" vresros. Den är jättetaggig och doftar mycket. Bladen är mera "stärkta" än dom ser ut på bilden för dom har blivit sladdriga av vattenbristen, dom står rakt ut, inte vikta som vresros. Massor av rotskott.

Nypon (som blir riktigt röda):

svennis
Ezereht! Det är ju ingen Apotekarros du visar.
Var ute o fotade R. Mundi o Apoterkarrosen, samma nypon väl. Runda..

Apoteksrosen.JPG

Ezereht
Jamen det är ju det jag säger... att den INTE är. Men vad ÄR det? smile.gif
AnnammA
CITAT (svennis @ 10-09-2008, 09:17) *

För alla, som inte vet, finns det ett fristående rosensällskap i Skåne: "Rosensällskapet i Skåne", men tyvärr finns det ingen länk till sällskapet på Svenska Rosensällskapets hemsida, vilket jag mailat till styrelsen i Rosensällskapet Skåne.
Ezereht
CITAT (Dag @ 13-09-2008, 13:00) *
Sven - jeg fant ingen ting om et "Nordisk Rosforum" der du henviste til.
Men ideen har vi jo snakket om i flere år.
Jeg fant heller ikke noen link til min hjemmeside. Jeg har sendt dem adressen, men ble sikkert ikke funnet verdig rotfl.gif
Dag

Vad har du för hemsida då? *nyfiken* Har du fina bilder där? bravo.gif
svennis
Kanske denna... wink.gif

http://www.daglyngar.no/
Ezereht
WOW ja där fanns det bilder biggrin.gif

Undrar om han använt filter när han fotat, för en del bilder ahr lite glow effekt.
Heda
Ja..............jag vet knappt vad jag ska säga. WOW!! Jag blev helt snurrig!! Så nu har min önskelista blivit ÄNNU längre....det är förjäkligt!! wink.gif

//Heda
Dag
Fint at dere likte rosesidene mine. Nei, jeg har ikke brukt filter, men kommer til å bruke dem neste sommer.
Jeg skal utvide sidene med mange flere Austinbilder og ramblere. Jeg reiste over til David Austin i juni og fotograferte i 4 dager. Jeg skal også skrive en 4. artikkel som skal hete: Hva er roseduft?
Men jeg er dessverre ikke sikker på disse rugosaene dere viser. I Sverige har dere også noen rugosaer som ikke er så vanlige i Norge.
I morgen får jeg en hel klasse med gartnerelever i trädgården rolleyes.gif
Dag
Ezereht
CITAT (Dag @ 16-09-2008, 22:07) *
Fint at dere likte rosesidene mine. Nei, jeg har ikke brukt filter, men kommer til å bruke dem neste sommer.
Jeg skal utvide sidene med mange flere Austinbilder og ramblere. Jeg reiste over til David Austin i juni og fotograferte i 4 dager. Jeg skal også skrive en 4. artikkel som skal hete: Hva er roseduft?
Men jeg er dessverre ikke sikker på disse rugosaene dere viser. I Sverige har dere også noen rugosaer som ikke er så vanlige i Norge.
I morgen får jeg en hel klasse med gartnerelever i trädgården rolleyes.gif
Dag

Dag fota gärna buskarna också, för även om närbilderna är vackrast vill man gärna se formen på busken. smile.gif
4 dagar hos David Austin... låter som dröm dröööööööööööööööm, lyckliga dig!!

Jag är inte så förtjust i rent parfymig rosdoft som Louise Odier har tex. Tycker mer om när den luktar som westerland, marie bugnet eller henry kelsey, då vill jag doppa näsan. Kanske kan man kalla det för fruktigt, jag vet inte smile.gif Men låter som det kan bli en intressant artikel! Måste meddela oss när du skrivit klart den! w00t.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon