Majsilojsan
01-09-2008, 18:44
Vet inte vilket forum jag ska skriva i, kanske inte ens ska vara på odla.nu men jag frågar ändå..
Skulle just starta gräsklipparen och snöret gick av när jag skulle starta den. Den går på bensin och en sån som man drar i snöre för att starta. Det är en STIGA Multiclip 46. Vad gör jag nu? Vart lämnar man in den eller kan man fixa det själv?
Så här ser den ut:
[attachment=23554:multiclip46euro_66.jpg]
Hoppas att nån kan hjälpa mig! Är helt grön på detta..
Christer i Falköping
01-09-2008, 20:16
Det borde väl bara vara till att lyfta på kåpan och sätta dit det igen tror jag. Men är den ny och har garantier kvar, så skall du inte lossa kåpan, för då gäller inte de längre. Men är den äldre har du ju inget att förlora på det.
Christer.
Kilmister
01-09-2008, 21:44
Köp dig först ett nytt snöre, det gamla lär vara utslitet sftersom det gick av.
Sedan finns det en fjäder i mekanismen som snöret skall snurras upp på.
Denna fjädern måste man förspänna, annars åker inte snöret tillbaka.
Majsilojsan
01-09-2008, 23:40
Några garantier har jag inte då den är begagnad. Ska köpa nytt snöre och öppna kåpan och se om jag förstår hur man gör. Kanske återkommer med bild inuti... Tack för era svar!
Ps. Vart köper man snöre? På typ Bauhaus?
Majsilojsan
09-09-2008, 14:11
Här är det jäkla snöret, ser ut att ha gått sönder en gång innan då det redan va knut på den.
[attachment=23881:IMG_6518_L.jpg]
Så här ser den ut under.
[attachment=23880:IMG_6517_L.jpg]
Inte går det att öppna den mer? Snöret gömmer sig där inne. Ser ut att man måste bända upp hela klipparen. Och det kan jag inte

Hjääälp!
Så här sitter den fast
[attachment=23882:IMG_6517_Lnärbild.jpg]
Har du köpt nytt snöre??
en likande grej hände mig. Jag gick till gräsklipparbutiken o köpte reservdel o frågade hur jag skulle sätta dit den. Dom förklarade vänligt för mig.
Jag var i ungefär samma sits som du, trodde att den var "omöjligt" att byta utan stort demontage, men dom förklarade hur jag skulle göra.
För övrigt har vi ju en avdelning för "Maskiner och redskap".
Kanske ska web-master flytta denna tråd dit?
Kilmister
18-09-2008, 00:21
Du får lossa den större runda kåpan som pull-startern sitter fastnitad på.
Det brukar vara tre skruvar + den som håller fast oljepåfyllningsröret.
Det är ganska lätt. Ibland måste man skruva bort luftrenaren för att komma åt den sista. Alternativt borrar man bort nitarna med ett 3 millimeters borr så får man bort själva startern. Men då måste du ha en blindnit(popnit) tång när du skall sätta tillbaka den. Knuten på snöret är nog där för att behålla en stump snöre upp till handtaget. Man kan inte knyta ihop snöret innanför kåpan för då funkar det ju inte att dra ut.
Hej Majsilojsan! Kul att se dig här. För jag antar att det är du? Annars kan du bortse från det här inlägget.
Lycka till med gräsklipparen, jag har en elektrisk och kan tyvärr inte bidra med något till diskussionen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.