Digger
Oj, det var visst ganska kallt häromnatten! fear.gif

När är det egentligen dags att börja tänka på att bubbla in huset och förbereda för vintern? Har massor av tomatplantor fulla med tomater som inte är mogna än. Dessutom lite meloner som bara är små som äpplen än så länge, tror knappast dom hinner bli klara. När ska man slänga ut tomatplantorna?

Måste dessutom stänga av vattnet så att det inte fryser när första frosten kommer, då får man börja vattna manuellt antar jag. Hur gör ni andra och framförallt NÄR gör ni det? Det beror förstås på var i landet man bor, själv bor jag i Stockholm. Eftersom växthuset byggdes i våras så är jag ju helt grön på detta!
CillaM
Stänger igen butiken gör jag nån gång i november när jag tar in passiflororna, bor i zon 2-3. Men frost utgör ingen fara för vattenledningar, det är ju när den riktiga vintern sätter in. Tomaterna kan du plocka nu, lägg i korg o sedan en svart plastpåse över, då mognar de illa kvickt.
rosita
Jag har tänkt att städa ur växthuset redan nästa vecka, eftersom jag har haft spinn där. Sedan ska jag testa att odla lite i höst: sallat, grönkål och broccoli som är förkultiverad och behöver större kruka snart. Jag hoppas att kunna skörda sallat i höst och broccoli och grönkål fram till jul!
Digger
November??? Nej, så länge törs jag inte vänta med vattnet! Jag vill inte riskera att det fryser sönder så jag tömmer nog systemet om ett par veckor. Såg att metrologiska hösten ännu inte nått hit så det är kanske inte någon jättepanik än så länge i alla fall. Det skär verkligen i hjärtat att behöva skära ner och slänga levande plantor, kan man inte bara ställa dom utomhus och låta dom vissna ner i lugn och ro?

Kan också tillägga att jag inte har haft några skadedjur alls. Däremot ligger det en del döda fjärilar i fönstren, det har varit väldigt många fjärilar i år och dom förvirrar sig gärna in i växthuset.
Eva 33c
För mig blir det alltid "vecka 44" för då är jag ledig (skollov och ingen undervsining). Och det passar rätt bra i tiden också. Då brukar plantorna var i sånt skicka att man inte drar sig för att skära ner och ta bort.
Vattnet tar jag nog bort tidigare, jag har bara slangar som ligger ovanpå marken och kopplningar och munstycken kan gå sönder bara man glömt dem en frostnatt. Någon del stryker alltid med varje år ändå... Men behovet av vatten ( jag odlar mest i markbädd) är inte så stort så här i slutet av säsongen när temperaturerna sjunker i allafall. Jag odlar ingenting i mitt växthus sedan förrän i april. Oftast bubblar jag det först då också.
AnnikaT
Hej, hej!

Har nästan fått ut alla mina krukor och slängt det mesta på komposten... (Ja, det går inte så fort när man har tre småbarn, varav en är 2 månader ;-) Det var frost i natt och mitt växthus är inte isolerat så jag tyckte det var lika bra att ge upp - några små gröna tomater har jag tagit in (efter tips i detta forum! :-) Hoppas att de ska mogna på fönsterbrädan i stället.

Nu är frågan - eftersom detta är min första säsong med växthus - vad gör jag sen? Jag har förstått att man ska tvätta växthuset, men med vad? (Jag har både glas och plast)

Om man har automatiska fönsteröppnare, behöver man göra nåt med dem inför vintern? Vad händer om det blir en vacker vårdag och det fortfarande ligger snö på taket? Går de inte sönder då?

/AnnikaT
Maikku
Min bästa investering var frostvakten för några hundra kronor.
Bor i Stockholmstrakten där det kan vara natfrost till sent på försommaren och rätt tidigt på hösten - fast inte i år.

Så jag har mina tomater kvar så länge de är friska. Förra året åt vi egna tomater till November och lät resten självmogna på fönsterbänken.

Fast det är ett kallt jobb att tvätta växthuset i slutet av november :-(

Förresten: Hur lyckades du pollinera melonerna???
För andra gågen har vi försökt med det. Duttat med en minima pensel från hanblomma till honblomma. Men inga meloner iår helller.

Red Top
CITAT (AnnikaT @ 13-09-2008, 20:21) *
Hej, hej!

Om man har automatiska fönsteröppnare, behöver man göra nåt med dem inför vintern? Vad händer om det blir en vacker vårdag och det fortfarande ligger snö på taket? Går de inte sönder då?

/AnnikaT

Hej!
Det är min första säsong med växthus oxå. När vi köpte växthuset sa de att man måste montera bort fönsteröppnarna inför vintern. Det finns risk att de fryser sönder annars. Dvs om du har samma typ, som jag,
innehåller olja, som utvidgar sig i värme.
Susanna
CITAT (Maikku @ 13-09-2008, 21:52) *
Fast det är ett kallt jobb att tvätta växthuset i slutet av november :-(

Förresten: Hur lyckades du pollinera melonerna???
För andra gågen har vi försökt med det. Duttat med en minima pensel från hanblomma till honblomma. Men inga meloner iår helller.

Den metoden har jag gett upp. Nu bryter jag av hanblommorna och duttar med dem direkt. Det går mycket bättre än att hålla på med pensel.
Digger
Jag tog ett vissnat grässtrå som jag mojade runt i melonblommorna med. Oj, finns det hon- och hanblommor? Det visste jag inte, jag trodde dom var både och! Men kan ju stämma, det var bara från vissa blommor som grässtrået blev gult i toppen. Sen såg jag också nån insekt flyga runt vid blommorna vid något tillfälle när det var varmt ute och dörren öppen.
AnnikaT
CITAT (Red Top @ 14-09-2008, 00:04) *
Hej!
Det är min första säsong med växthus oxå. När vi köpte växthuset sa de att man måste montera bort fönsteröppnarna inför vintern. Det finns risk att de fryser sönder annars. Dvs om du har samma typ, som jag,
innehåller olja, som utvidgar sig i värme.

Japp, hörde med återförsäljaren och jag måste tydligen också skruva ner dem...
/AnnikaT
Eva 33c
CITAT (AnnikaT @ 15-09-2008, 20:46) *
Japp, hörde med återförsäljaren och jag måste tydligen också skruva ner dem...
/AnnikaT

Så gjorde jag också många år. Och hade ett elände varje år att sätta tillbaka dem, den där lilla sprinten som skulle igenom ett litet hål man inte kunde se medan man balanserade på en trappstege gjorde mig tokig. Så läste jag här på forumet att många inte bryr sig om att montera ner dem, utan låter dem sitta året runt utan problem. Så nu gör jag också så, men jag skruvar ur kolven så långt att den inte öppnar luckorna. Då finns ingen risk att något går sönder om de expanderar och luckan sitter fast på något vis. Fast egentligen kan man ju undra om det kan vara snö på taket om växthuset har blivit 20 grader varmt? Men det kan ju vara onödigt att testa.
Fast tar man inte in dem, och de skulle gå sönder kan man förstås inte reklamera dem...
lövetann
CITAT (AnnikaT @ 13-09-2008, 20:21) *
Hej, hej!

Har nästan fått ut alla mina krukor och slängt det mesta på komposten... (Ja, det går inte så fort när man har tre småbarn, varav en är 2 månader ;-) Det var frost i natt och mitt växthus är inte isolerat så jag tyckte det var lika bra att ge upp - några små gröna tomater har jag tagit in (efter tips i detta forum! :-) Hoppas att de ska mogna på fönsterbrädan i stället.

Nu är frågan - eftersom detta är min första säsong med växthus - vad gör jag sen? Jag har förstått att man ska tvätta växthuset, men med vad? (Jag har både glas och plast)

/AnnikaT

Hej Annika

Jag har automatisk fönsteröppnare, bor i zon 6-7, kan bli en hel del kyla här på vintern (minus30-35 grader), men vi monterar inte bort fönsteröppnarna, och det har gått jättebra, vi håller efter snötyngden på växthustaket så att om det blir fint någon dag på vårvintern så tinar den lilla snö som finns på taket bort om det blir varmt i växthuset. Sedan till din fundering om att tvätta växthuset. Det har jag gjort på våren med såpavatten, jag sprayar på två delar såpa och 4 delar vatten, och torkar sedan, blir väldigt fräscht.
Lycka till!
Margith
Jag bor i Norrbotten, zon 6. Jag är helt inne på lövetanns linje, vad gäller fönsteröppnarna. Jag kan till och med toppa med att säga att hos mig är det -40 minst 1 vecka varje vinter.
Mina fönsteröppnare är från Jula, innehåller olja (påminner mig om stötdämpare) och har suttit i mitt växthus sen 2005.
Fönsteröppnarna gör jag ingenting åt, men jag sopar av snön från växthuset några gånger per vinter, inte för fönsteröppnarnas skull, utan för att jag är rädd att stålkonstruktionen i växthuset inte tål snötyngden.
Kom bara ihåg att INTE låsa igen fönsterluckorna!!
Mina börjar glänta lite i mitten av mars, då är det säkert -20 på nätterna, men uppemot +30 i växthuset, om solen ligger på. Jag lovar dig att taket är helt torrt då.
Och ja, på förpackningen till mina fönsteröppnare står det att jag ska ta in dem i värmen under vintern....

Vad gäller att städa ur växthuset gör jag ingenting på hösten. Nu har jag ett växthus med golv, jag odlar bara i krukor där. På vintern använder jag växthuset som övervintringsplats för stora blomkrukor. Städar och skurar gör jag på våren.
Jag inbillar mig att -40 en vecka eller så, tar död på det mesta i äckel-päckel-väg laugh.gif

Digger
Städade ur huset idag men nöjde mig med torrsopning, orkade inte dra fram vattenslangen. Sen bubblade jag in ett hörn men dumsnål som man är tänkte jag försöka hålla volymen nere för att minska strömkostnaderna i vinter men det blev väldigt trångt. Nu är det helt knökfullt i det lilla bubbelrummet. Här finns ingen plats alls kvar om man skulle vilja odla nåt tidigt i vår. no.gif

Nåväl, jag skulle ju kunna utöka det bubblade utrymmet om jag orkar, vi får se, jag har ju en till rulle bubbelplast. Trodde att så stora rullar skulle räcka väldigt långt men oj, där hade jag fel, en rulle räcker bara till ett par kvadratmeter stort bubbelrum. Dom där bubbelrullarna tar ju en väldig plats när dom är hoprullade, det var lite av ett problem att hitta förvarningsutrymme för dom.

Det blir relativt mörkt inne i bubbelrummet jämfört med utanför så tills vidare viker jag upp en vägg så länge det inte är frost ute så det kommer in mer ljus. Sen är frågan hur mycket fri yta det måste vara framför värmefläkten? Dels vill man ju inte ha vind rakt på känsliga växter och det får ju inte börja brinna heller? g.gif
AnnikaT
Tack för alla tips och råd, både angående fönsteröppnare och tvättning! Det är verkligen fantastiskt bra med detta forum - finns alltid nån som vet/har provat! Ser fram emot den dag då jag får komma med råd ;-)

Tyvärr(?) fick jag en il i helgen (innan jag läst era inlägg) så jag har både tvättat och plockat in mina fönsteröppnare... Nåja, eftersom det ju är min första säsong var t.o.m. tvättningen rolig :-)

Jag har tre fönster så nästa år kanske jag dristar mig till att lämna kvar en öppnare och ser vad som händer...

/AnnikaT
Siv i Bollnäs
Det är många som inte tar in sina fönsteröppnare för vintern, märker man i denna tråd.
Det finns ju fönsteröppnare av två typer: de som ska tas in på vintern och de som inte behöver tas in.
När vi flyttade hit för en del år sedan, fanns det ett vidbyggt växthus (hembygge) med ett takfönster som hade en fönsteröppnare som skulle tas in på vintern. Det gjorde inte vi, då det var så mycket annat som skulle fixas med det första året, så den fick sitta kvar. Men den fungerade inte efter detta, tyvärr. När vi så småningom byggde om växthuset lite, och satte in ett nytt större takfönster köpte vi en automatisk fönsteröppnare (Bayliss Mk7) som inte behövde tas in på vintern. Den sköter sig helt själv och öppnar också lite på vårvintern när det blir görhett inuti växthuset. Toppen! (Inte behöver vi skotta på taket.) I samband med ombyggnationen satte vi in ett jalusifönster från Willab på en av väggarna. Den har också en automatisk öppnare, men sådan man ska ta in på vintern. Vis av skadan tar jag in den före varje vinter, men det är ju inte nån konst då den sitter på en vägg och man inte behöver sträcka sig upp mot taket.
Någon tvättning av hela växthuset orkar jag inte med - det är ju också mycket en förvaringsplats för allehanda verktyg och krukor mm och svårt att komma åt allting. Däremot brukar jag städa och dammsuga (!) varje år. Tomater och annat förvarar jag i stora krukor. Jag har funderat en del på när det är dags att slänga tomatplantorna för det sitter fortfarande massor av gröna tomater på dom. Alla andra plantor har jag flyttat så det är ju egentligen inte så lite slöseri att ha värmefläkten på bara för dessa tomater!
Siv
Digger
Jag ställde helt enkelt ut hinkarna med tomaterna utanför växthuset! Nu är det ändå hyffsat varmt ute och de kommer ju ändå att duka under förr eller senare. Nu får dom gröna tomaterna ändå en chans att bli röda, det är flera på gång såg jag idag. rolleyes.gif
Digger
Utökade det bubblade utrymmet i helgen till det dubbla. Nu kan man åtminstonne gå in där och stå bredvid växterna. I min första snålhet missade jag att man behöver kunna står därinne för att kunna vattna! whist.gif

Nu är allt förberett för ev frostnätter, värmefläkten är inställd och redo. Nu får det gärna bli vinter! biggrin.gif
HelenN
jag har redan städat ur växthuset och tagit in alla frostkänsliga växter i jordkällaren och stallet!
Siv i Bollnäs
Jag har fortfarande inte slängt ut tomaterna och inte tagit bort värmefläkten heller ur växthuset. Fast nu får jag nog lov att göra det - är lite slöseri med energi att ha den på fortfarande! Men betr tomaterna - dom var många och bara gröna länge, länge...Så en dag ställde jag in ett par hinkar med Åkeröäpplen för att stå där tills vidare tänkte jag. Dom hade ramlat ner men var inte riktigt mogna ännu. Och vad hände? Jo, i ett huj började tomaterna mogna - i massor! Jag har tagit in skålar med mogna tomater varenda dag. Vid det här laget har de flesta mognat, och jag undrar om det inte beror på alla dessa äpplen. Det kan knappast bero på ljuset och värmen, för det är inte vare sig särskilt varmt längre och den lilla sol som visar sig på dagen eventuellt, försvinner snart så här års.
Det var jobbigt att kruka om och ta in alla pelargoner och fuchsior men nu har dom flesta hamnat i gäststugan där det är en aning kyligare än här inomhus. Dock är det för varmt (och för mörkt) för dom egentligen. Dom fortsätter att växa och en del t o m blomma. Lite extraljus får dock bl a sticklingarna jag har tagit av klematisarna.
Siv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon