zon 5
hej.
är ny här på forumet så jag vet inte om jag är i rätt ämneskategori och skriver men tyckte denna verkade lämpligast.

jag undrar om det är ngn som kan ge tips på perenner man kan plantera i gassande sol?

Vi har gjort en infart/parkeringsplats som är 20m lång. längs med går en stödmur som är 40cm hög. (infarten är lägre än marknivå) bakom stödmuren vill vi ha rabatt. den blir ca 1m bred med ett metall stängsel bakom.
Det är väldigt torrt å sandjord. Gränsar till skogen. zon 5
skulle vilja ha tips på perenner som klarar dessa förutsättningarna.

extremt suddig bild men man kanske förstår lite bättre hur jag menar. ( det blanka man ser är solcellslampor)

[attachment=23558:DSC01219.JPG]
zon 5
Tänkte om man kunde plantera strandiris (har just fått jätte stora å många såna) varvat med trädgårdsiris och lavendel, kanske ngn klematis som kan klättra på staketet....
vad tror ni om det? går det? kommer det att se konstigt ut?
jag är inte så bra på det här med att "se" det färdiga resultatet.
Grönberg
Sandjorden gör att du kan odla en hel del, täck rabatten på vintern med ett tjockt lager löv och granris överst, en hel del Yucca kan gå, det finns sorter som klarar -15 till -30, täck över dem med ett par lager väv.
Annars kanske något av detta:
http://www.odla.nu/artiklar/forsythia_rose...schersmin.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon