MayaLisa
01-09-2008, 20:32
Jag har tänkt att bygga en brygga vid min damm. Nu undrar jag hur pass djupt jag måste gräva och gjuta för att det ska bli stadigt...
Hade tänkt att använda järnkonsoler i T-järn ca 7 cm brett, kanske 5mm tjockt järn. Jag har försökt rita en bild i paint för att illustrera mitt bygge...Håller det tror ni?
[attachment=23572:Bryggan.JPG]
henriks
01-09-2008, 20:36
Hur djup är dammen närmast kanten/hur "långgrunt" är det?
Vad har du för material i marken? sand/mo/lera?
En meter djupt med ett överhäng på 80 cm, verkar lite i snålaste laget tycker jag, men det beror lite på...
MayaLisa
01-09-2008, 20:44
Dammen är där rätt djup direkt där 50 cm...I marken är det mo och lera
henriks
01-09-2008, 20:47
Mer jobb, men du får en oerhört mycket stabilare kant om du har två stöd istället för ett, då kommer det inte att finnas några krafter som vill välta plinten, bara tryckande neråt i den närmast kanten och lyftande i den längre från dammen
[attachment=23575:dammbrygga.jpg]
MayaLisa
01-09-2008, 20:49
men du...snyggt!! (snabbt ritat dessutom) Det låter som en bra idé, jag vill ju inte vara orolig att det ska välta, då jag sitter på kanten och doppar tårna...
Tycker du jag ska ha T-Järn eller...nåt annat?
Fick ett annat tips: att sätta snedstag på konsollen...kan det va nåt?
henriks
01-09-2008, 20:57
T järn borde väl funka tycker jag... i alla fall för nergjutningsjärnen
eller, förresten... skall du ha trätrall ovanpå? då kan du nästan lika gärna ha tryckimpregnerad 45*95 eller 45*120 om överhänget inte är mer än 80 cm. Då slipper du justera höjden så förbaskat noga när du gjuter, det fixar du när du skruvar fast reglarna sedan
MayaLisa
01-09-2008, 21:02
Ja, jag ska ha trall i tryckinpregnerat på.
Tänkte skruva fast reglar på järnet, dels för det du säger , justera höjd och dels för att de ska gå ända ut i kanterna för att stabilisera upp det hela.
Tack Henrik för bra osh snabbt svar...fick lite att fundera på där...
//Maya
henriks
01-09-2008, 21:13
Jag är ju lite "skadad" av att rita på mitt hus.... så jag kunde inte låta bli att rita lite till på din brygga:
[attachment=23579:dammbrygga.jpg]
ingjutet i plinten blir det då bara en helt vanlig stolpsko, från tex biltema (några tior styck)
[attachment=23580:stolpsko.jpg]
MayaLisa
02-09-2008, 07:29
Såna skador är bara till nytta

Tack Henrik!
MayaLisa
02-09-2008, 20:26
Nu har jag reviderat mina idéer litegrann, tog fasta på Henriks råd, med att gjuta plintar med vanliga stolpskor.Bild kommer här

(jag har ritat i paint....så det är lite snett och vindt)
Har tänkt lägga sten i vänster hörn, för att bygga på ett trappsteg vid tillfälle.
[attachment=23627:Brygga2.JPG]
henriks
02-09-2008, 20:49
Överhänget över dammkanten bara växer!
Du skall nog försöka ha plintarna lite längre isär, om det går, ha den ena i centrum på regeln och den andra så långt "innåt land" som möjligt.
armeringsjärnet på "landsidans" balksko kan (bör) du med fördel antingen svetsa på lite järn på tvären eller åtminstonde kröka toppen på järnet eftersom den snarast kommer att vara utsatt för drag uppåt, inte så mycket tryck.
Lycka till!
MayaLisa
02-09-2008, 20:55
THX!
MayaLisa
03-09-2008, 20:10
Vad är det för roligt ritprogram du har Henrik?
henriks
03-09-2008, 21:57
Mayalisa
jag skulle rita på nån konstruktion där du kan justera bryggans lutning OM den skulle börja röra sig neråt. tex gjuta in gängade stänger där du har muttar som bryggan vilar på. Rör det sig kan du justera muttern senare. Henrik du får rita vad jag menar!
henriks
04-09-2008, 22:05
CITAT (Ralf @ 04-09-2008, 09:03)

Mayalisa
jag skulle rita på nån konstruktion där du kan justera bryggans lutning OM den skulle börja röra sig neråt. tex gjuta in gängade stänger där du har muttar som bryggan vilar på. Rör det sig kan du justera muttern senare. Henrik du får rita vad jag menar!

smart... att jg inte tänkte på det!

Det finns faktiskt stolpskor som står på en gängstång och därmed kan justeras i höjd
Fast undrar om det inte blir lika enkelt att isåfall skruva loss regeln och lägga under lämpligt tjock bit och skruva fast den igen.
Största problemet lär ju vara att komma åt? skall väl inte vara allt för högt över marken antar jag. skruvade trallbrädor som går att lossa?
CITAT (henriks @ 04-09-2008, 23:05)

smart... att jg inte tänkte på det!

Det finns faktiskt stolpskor som står på en gängstång och därmed kan justeras i höjd
Fast undrar om det inte blir lika enkelt att isåfall skruva loss regeln och lägga under lämpligt tjock bit och skruva fast den igen.
Största problemet lär ju vara att komma åt? skall väl inte vara allt för högt över marken antar jag. skruvade trallbrädor som går att lossa?
det var därför jag tänkte gängstång med stödmutter + bricka som man lätt kommer åt underifrån . Gängstången kan ju vara tex 4 cm över mutter in i konstruktion. Får rita ikväll...
En annan sak är att stöd vid dammkant behöver ej vara så där superstora. Bakre stöd däremot ska ju vara balansvikt mot person som står på bron. Där bör man nog ha ca 200 kg vikt.
MayaLisa
05-09-2008, 18:42
Jag hade tänkt att vid de bakre plintarna dels gräva ett ordentligt djup(givetvis) dels slå ner järn som jag böjer i nederkant så att det krokar fast ordentligt i backen . Eftersom det inte kommer att blir så väldigt långt emellan plintarna så tänkte jag gräva ett stort hål och lägga betong i botten på gropen , sedan sätta rör på plats för att sedan fylla på ordentligt med stora stenar , makadam och jord runt plintarna. Borde inte det hålla?
/Maya
chrille112
27-12-2008, 11:06
Hur gick bygget? Det vore roligt att se bilder
MayaLisa
26-05-2009, 20:21
Bygget har gått kanonbra och jag gjorde i mångt och mycket efter de råd jag fick här. Jag är störtnöjd och kan numera ligga på mage och glo på fiskarna eller sitta och doppa tårna. Eller sitta på trppen , med nosen vänd åt kvällssolen
[attachment=35404:Bryggan_...lnedg_ng.jpg]
[attachment=35400:Bryggan_klar.jpg]
[attachment=35403:bryggplintar.jpg]
[attachment=35402:Gjutr_r.jpg]
[attachment=35401:bryggh_l.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.