Spikklubba
Jag har just flyttat till en havsnära skånegård på Bjärehalvön, och jag drömmer om att plantera ett gårdsträd mitt på den rätt stora innegården (som idag mest liknar en grusöken) Jag skulle gärna vilja ha ett (för en Dalmas) exotiskt träd, det bör bli ganska stort, och gärna ha ätliga frukter, och vara vackert att titta på.

Är det någon som kan tipsa om nåt bra träd som jag bör välja? Har varit inne på Äkta Kastanj, Valnöt eller ett Päronträd, men mina trädkunskaper (från kylan i Dalarna) sträcker sig endast till Sibirisk Lärk (Inte roligt att städa efter) så jag hoppas kunna hitta nåt för mej mer exotiskt trädslag. Kom gärna med tips på inköpsställen i Bjäre-regionen oxå!

Aqvakul
Bästa kllimatet i hela Sverige ger oanade möjligheter. Jag hade planterat ett valnötsträd, vilket väl fyller alla dina krav.
ingrids
Jag hade också planterat valnöt eftersom du vill ha frukt. Annars hade jag satt en gingko bara för att de är så balla smile.gif, såg dem som alléträd i Berlin och blev mer såld än innan.
Spikklubba
Ja, det lutar åt ett Valnötsträd, men har hört att det finns flera olika sorter? Är någon bättre än det andra, eller? Och så den eviga frågan - Var kan man köpa ett sånt träd - här i nordvästra Skåne...
Alexander-VG-zon3
jag hade skaffat en äkta valnöt finns att köpa på dom flesta välsorterade plantskolor . eller en äkta kastanj .

om du kan tänka dig att se förbi det med frukten så finns där ju mycket roliga och exotiska träd att ah där .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon