Jag ropade in två doftklematiser på tradera och glad blev ju jag......mindre glad då dom små kom, visserligen fräscha men såååå små.
dom är ungefär 5 cm över jordytan just nu och min fråga är hur jag gör med dom till vintern, tar in dom eller sätter ut krukan i backen ?
Finn Klematis
02-09-2008, 12:36
Hej!
Det finns ingenting som heter doftklematis. Det finns en del klematis som doftar.
Dom tillhör olika sektioner och är olika arter. Det går inte att ge några råd om
hur dom skall skötas, då är olika beronde på vad det är för sort. Har Du något
namn.
Köp inte något som kallas, busk- doft- eller praktklematis. Säljarna måste lära
sig vad det är dom säljer.
Mvh.
Finn
Det stod inte angivet något annat än doftklematis, men jag har skickat iväg ett mail till säljaren med förfrågan om namnet, det var en vit sort med massor av blommor så att man knappt kunde se bladen.....men det är säkert inte till någon hjälp, jag får återkomma i tråden när (om) jag får svar
Finn Klematis
02-09-2008, 13:34
CITAT (Pia L @ 02-09-2008, 14:18)

Clematis recta heter dom
Hej!
Recta. Örtartade klematis ej klättrande små vita blommor, blir ca.1 m. hög,
kan behöva stöd. Obs ej doftande.
Du kan plantera dom på friland.
Mvh.
Finn
Kan jag alltså plantera ut dom direkt i backen nu fast dom bara är 5 cm?
Sen tror jag att du skrev fel om att den inte är doftande, såhär skriver Rångedala om sorten
"Styvklematis (Clematis recta).
Ljusgrönt bladverk över vilket stora klasar av små, vita blommor svävar som ulliga, små moln med söt doft. Fröställningarna sitter kvar en bit in på hösten. Självsår sig ofta. Färg: vit. Blomningsmånader: juni-juli. Höjd: 90 cm. Läge: sol-halvskugga."
Men jag fick ju svaret på hur jag ska hantera dom till vintern, Tack för svaren
Finn Klematis
02-09-2008, 15:30
CITAT (Pia L @ 02-09-2008, 14:44)

Kan jag alltså plantera ut dom direkt i backen nu fast dom bara är 5 cm?
Sen tror jag att du skrev fel om att den inte är doftande, såhär skriver Rångedala om sorten
"Styvklematis (Clematis recta).
Ljusgrönt bladverk över vilket stora klasar av små, vita blommor svävar som ulliga, små moln med söt doft. Fröställningarna sitter kvar en bit in på hösten. Självsår sig ofta. Färg: vit. Blomningsmånader: juni-juli. Höjd: 90 cm. Läge: sol-halvskugga."
Men jag fick ju svaret på hur jag ska hantera dom till vintern, Tack för svaren
Allt stämmer utom doft. Det finns bild på Recta under blommor 2008 på min hemsida.
Mvh.
Finn
Konstigt att alla länkar som jag hittat på google säger att den är doftande och har en söt doft om den nu inte har det!!!
Men det spelar mindre roll, jag köpte den först och främst för att den var fin
Alexander-VG-zon3
03-09-2008, 12:30
dom är visst doftande men svagt .
katja56
14-05-2010, 20:05
Tänkte lägga in en fråga om styvklematisen men kan ju svara med mina erfarenheter om dess doft.
Jag köpte en clematis recta på Botaniska, utan att veta något om den egentligen. När den väl kom upp och började blomma så hade blommorna en fantastisk doft. När man satt intill den så var det rent ljuvligt!
Tyvärr fick jag flytta ifrån den för tre år sedan men jag kunde inte glömma doften. Letade länge efter en likadan (i mån av tid) och efter ett år fann jag två nya plantor på en handelsträdgård med samma namn och rödaktiga färg.
De växte fint och började blomma förra sommaren men de doftade ingenting! Hade lust att reklamera dem men det stod inte ens att de doftar på presentationen så jag får väl stå mitt kast.
Så jag drömmer fortfarande om min Clematis Recta i Änggården (Göteborg), där den står i en trädgård som ingen bryr sig om.
Någon ny i tråden som vet varför mina nyare "rector" inte doftar? Får de heta samma namn och ha så olika egenskaper?
Ezereht
18-05-2010, 11:59
Katja kan du inte bara fråga nya ägarna av "din" kelmatis om du får köpa den? Om dom inte särsklit gillar den så kanske dom inte har något emot det. Eller att du byter ut den mot en av dina "nya" som inte doftar.
katja56
23-05-2010, 19:07
Har redan tänkt på det. Hade det varit andra mänskor som köpt så kanske...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.