Full version: Grundarbetet
Pia L
Jag fick ett växthus av älsklingen som vi bestämt plats till, JAG tycker att det skulle räcka att skala av grässvålen, lägga sand, täckduk och plattor, men HAN har grävt ur nästan en halvmeter, beställt singel och ska lägga isolerduk confused.gif (vad nu det är) det ska gjutas och lägga plattor.
JAG tyckte att man kunde dra en vädertålig kabel mellan garaget och växthuset vid behov av värmning, men HAN tycker att elkabeln ska grävas ner och det ska installeras frostvakt och belysning.
Han ska även gräva en avloppsbrunn som ska leda bort vatten om det skulle bli översvämmning eller om jag vill spola av golvet....är allt detta nödvändigt, eller överkurs?

(hade jag varit singel så skulle jag nog bara ställt upp växthuset där jag tyckte att det skulle passa och fått ta konsekvenserna senare då väder och vind skulle dragit med sig huset) blush.gif
Sussie F-Flower
Men det är ju bara för fantastiskt!!! tummenupp.gif

Hur det än är, så ju noggrannare underarbete man gör desto bättre är det väl tänkt att det ska bestå. Om det är överkurs eller inte kan jag inte uttala mig om, men en dröm skulle jag nog tycka att det var...

Vilken omtänksam "älskling" du har! flirting.gif

smiley_small_hug.gif från mig!
Pia L
Ja, visst har jag, han vill inte att jag ska halka på plattorna om det kommit jord och vatten, inte heller att jag ska famla i mörker på vår och höstkvällarna.
Men jag hade nog dragit en skarvsladd in i växthuset och besparat både mig och honom en massa hårt jobb.
Placeringen är dessutom på gammal skogsmark så han drog upp åtskilliga stora rötter igår.....min älskling wub.gif

smiley_small_hug.gif och thanks.gif för senast
Sussie F-Flower
CITAT (Pia L @ 02-09-2008, 09:03) *
Ja, visst har jag, han vill inte att jag ska halka på plattorna om det kommit jord och vatten, inte heller att jag ska famla i mörker på vår och höstkvällarna.
Men jag hade nog dragit en skarvsladd in i växthuset och besparat både mig och honom en massa hårt jobb.
Placeringen är dessutom på gammal skogsmark så han drog upp åtskilliga stora rötter igår.....min älskling wub.gif

smiley_small_hug.gif och thanks.gif för senast

Ja, men det har han väl såå rätt i...
En förståndig man...
thanks.gif själv! Det var så trevligt att träffas!!!! yes.gif
Digger
Absolut inte överskurs, jag skulle vilja påstå att det är en nödvändighet! Att bara lägga en skarvsladd på gräset till växthuset är inte alls bra. Hur lätt som helst att hacka sönder med spade eller snöskyffel. Att bara ställa huset på gräset är ju vansinne. Det minsta man ska göra är att gjuta plintar, jag grävde ur och murade en mur under marken som huset står på. Passa på att isolera marken också, det är ett billigt sätt för att minska energikostnaderna på vintern.
ErikG
Hyr en minigrävare till älsklingen och ge honom en riktigt rolig dag. Själv gjorde jag allt grävarbete i våras för hand för att sen upptäcka när jag lämnade tillbaka paddaren den mest fantastiska, underbara lilla grävskopa stå helt klar på en trailer bara att köra hem. Men då var 8 ton jord och lera bortgrävt och bortkört, 8 ton makadam och sättsand ditkört och det återstod bara att lägga ut plattorna. till golv. Jag vill minnas att dygnspriset för grävaren låg runt 1500 kronor. Antagligen skulle man kunna sälja biljetter till grannarna att köra den för 200 kr timmen.

Gräva ned el och vatten är klokt, i synnerhet indraget vatten är bekvämt. Vi fick elen installerad förra veckan och det är bekvämt att kunna slå på värmefläkten när man vill dröja sig kvar lite.

Digger
Samma här, el jättebra. Köpte en ljusslang på Clas Olsson för 98:- som jag la på golvet efter väggarna och som ger en jättefin belysning nu dom mörka kvällarna. Det blir ett varmt ljus som är behagligt till skillnad från LED-belysning som ger kallt ljus. Med en billig timer kan jag styra när den ska slås på.
Pia L
Erik G: Grävningen är tyvärr klar, men den idén var inte dum annars, älsklingen verkar ha ett ordspråk han följer "varför uppskjuta till morgondagen det du kunde gjort redan igår" han KAN inte bara sitta göralös.

Digger: Det där med ljusslang ska jag ta upp, det låter fint och praktiskt.
Torparen
Helt rätt bra grund måste man ha!.

Tips, lägg ner ett kabelskyddsrör ex. gult 50mm och dra in en EKLK kabel för elen i det. Med rör kan man dra in andra kablar i framtiden om man vill, jag missade det och la bara ned kabel och PEM slang för vatten. Röret har en ståltråd för dragning av kabel och när man fäster kabel i rörets tråd fäst samtidigt en ny tråd tillsammans med kabel så att ni på samma gång drar in en ny dragtråd i röret för framtiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon