Full version: Kastrera kisseflickan
Tosan
Nu har jag äntligen fått tag i veterinären. Skulle egentligen bara fråga om när det var lämpligt att kastrera en honkatt och fick till svar måndag den 15!
Känns nervöst faktiskt... Och jag blev så paff att jag glömde att fråga om priset, är det nån som vet? Och stämmer det verkligen att det inte spelar nån roll hur gamla de är? Gumman är ju född i november och har ännu inte löpt.
Tycker nästan synd om henne, för det första ska hon opereras och ha ont och dessutom berövar vi henne möjligheten att få bebisar. Det skulle ju faktiskt vara rätt kul med pisseungar och jag tror hon skulle bli en utmärkt mamma. Men samtidigt är det inte särskilt klokt att skaffa ungar heller...

Hjälp vad jag ska få gruva mig de kommande 2 veckorna. Tur att hon är lyckligt ovetande iaf.
Pia L
Mellan 1000-1200 kostar det, det kan variera lite med tanke på ort och storlek på kliniker.
Tosan
Tack!
Det är distriktsveterinärerna, så det är väl jordbruksverket som fakturerar vad jag förstår.
Men det är ju överkomligt iaf smile.gif
Anic
Jag kastrerade min katt för en vecka sedan och det kostade 1000 kr, och då vad det en titthålskastrering men ett pyttelitet sår, hon var groggy samma dag men dagen efter var hon som vanligt.

Att låta katten löpa är mer slitsamt och stressade för henne än att kasterar henne. Den vetrinär jag var hos gjorde kasteringar från 12 veckor ålder, vilket börjar bli vanligare men tyvärr saknar många veterinärer kunskapen för att kunna göra det själva.

Det finns nästan 400 000 hemlösa katter som behöver hem, genom att inte ta ungar själv, hjälper du dem få ett hem som annars hade upptagits av dina kattungar. Men jag förstår dig helt och hållet, det var tråkigt att kasterar min lilla Molly och veta att jag aldrig skulle höra ljudet av små tassar som hade varit så mysigt, men jag känner mig bättre när jag tänker på de hemlösa som får större chanser till hem.
Ingrid Zon3
Oh, vad bra att de gör det med titthål nu! För nästan 10 år sen snittade de upp hela buken och sen var det tratt en vecka - eller var det 2 - eländigt iaf!
Tosan
CITAT (Anic @ 02-09-2008, 17:51) *
Jag kastrerade min katt för en vecka sedan och det kostade 1000 kr, och då vad det en titthålskastrering men ett pyttelitet sår, hon var groggy samma dag men dagen efter var hon som vanligt.

Att låta katten löpa är mer slitsamt och stressade för henne än att kasterar henne. Den vetrinär jag var hos gjorde kasteringar från 12 veckor ålder, vilket börjar bli vanligare men tyvärr saknar många veterinärer kunskapen för att kunna göra det själva.

Det finns nästan 400 000 hemlösa katter som behöver hem, genom att inte ta ungar själv, hjälper du dem få ett hem som annars hade upptagits av dina kattungar. Men jag förstår dig helt och hållet, det var tråkigt att kasterar min lilla Molly och veta att jag aldrig skulle höra ljudet av små tassar som hade varit så mysigt, men jag känner mig bättre när jag tänker på de hemlösa som får större chanser till hem.

Å vad skönt att det är så pass litet ingrepp! Trodde faktiskt de skulle öppna hela magen.

Alltså, visst skulle jag jättegärna vilja ha kattungar efter henne då hon är så helt underbart snäll och trevlig, men nackdelarna överväger. För det första skulle jag vilja välja "rätt" pappa, för det andra vill jag inte para henne på första löpet så då får man stå ut med det ett par gånger, vilket är asjobbigt både för katten och hennes människor. Sen verkar det ju som om man slipper ganska mycket strul med personlighetsförändringar, infektioner osv. med kastrering jämfört med andra alternativ. Och vi vill ju absolut inte att hon ska börja löpa innan vi fixat det, damen kan nämligen vara lite rymningsbenägen emellanåt, dock har det blivit mycket bättre sedan hon var på semester hos mormor och morfar och fick springa ut och in som hon ville.
Anic
Så här såg det ut senare på dagen när hon kasterades, fortfarande lite groggy

Molly-P8250012.jpg

Molly-P8250014.jpg

OBS alla vetreinärer gör inte titthålskastreringar, ett ställe sa att det inte var möjligt. Jag fick ringa runt och fråga innan jag hittade denna veterinär som enbart behandlar katter. här en länk till hans hemsida.
http://www.kattkliniken.se/
Tosan
Åh, stackars liten, man ser ju rent hur groggy hon är. Men såret såg ju jättefint ut.

Då får vi verkligen hoppas att de kan göra likadant här, det är ju faktiskt en relativt modern djurklinik. Tråkigt nog så är jag inte helt övertygad om kompetensen hos vissa anställda...

Brukar man få vara med under operationen, eller får man vänta utanför? Jag vill ju gärna va där med min lilla pissetissetatt...
Miro
Hej!
Jag har hört att man ska låta tjejerna bli så gamla att det börjar löpa innan man kastrerar dem.
Har förstått att det finns olika läger i frågan, nån som vet anledningen? är det för att de ska få behålla normala
hormonnivåer tills de är hyfsat färdigutvecklade?
Tosan
Ja, jag har hittat lite olika uppgifter jag med. Har mejlat en veterinär på en kattsida och hoppas på svar därifrån om rekommendationer.
Nu har jag iaf fått reda på att de veterinärer vi har här nu ska va ganska duktiga, utom han som är rädd för allt utom kor.
Miro
CITAT (Tosan @ 02-09-2008, 22:14) *
Brukar man få vara med under operationen, eller får man vänta utanför? Jag vill ju gärna va där med min lilla pissetissetatt...

Oftast lämnar man in kissen på morgonen och hämtar på eftermiddagen. På så sätt kan de observera under uppvaket och se till att allt är bra innan de skickar hem henne.
Tosan
Det var ju lite synd, men man förstår ju vitsen med det. Vi får väl se hur de gör här.
Anic
Jag lämade in min katt kl 10 och hämtade henne kl 13, jag vet att man på vissa ställen kan få var med om man vill.

De generella rekommmendationen för kasteringar i sverige är 6 månader och har inget med hurvida de löpt eller inte. Anledningen till att man inte utför kattungekasteringar är tydligen för att det inte finns några svenska studier i det, men det finns gott om studier från andra länder ffa usa som hålt påmed kattunge kastering i flera år, och att veterinärer inte har kuskaps om hur man gör, det är ju så litet och man måste tänka lite mer på narkosen.

Här är en länk där kattunge kastrering disskuterar och där finns länkat till video filmer på kastering av unge och vuxen.
http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Rea...oard.ForumGroup

även här disskuteras tidig kastering

Men personliga uppfattning är att det inte finns någon fakta som tala emot kastering på unga katter, bara samma typ av argument man hör när det gäller mot kastrering övenhuvud taget, "stackars katt, lidande osv"
Jag är helt för kattungekastrering, men kan någon lägga fram ren fakta mot det kommer jag ta till mig det, men just nu hittar jag ingen sån fakta.
Anic
På tal om bra/dåliga veterinärer, titta på den här tråden, jag blev örvånad över hur många veterinärer det är som är så dåliga med just katter med tanke på hur vanligt husdjur det är.

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=102194

Tydligen är många veterinärer väldigt dåligt försedda med kunskaper om katter och då framförallt om deras beteende.
Tosan
CITAT (Anic @ 03-09-2008, 15:46) *
På tal om bra/dåliga veterinärer, titta på den här tråden, jag blev örvånad över hur många veterinärer det är som är så dåliga med just katter med tanke på hur vanligt husdjur det är.

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=102194

Tydligen är många veterinärer väldigt dåligt försedda med kunskaper om katter och då framförallt om deras beteende.

JA jisses, det är sanslöst! Det verkar finnas gott om knäppa veterinärer...
Jag var med en schäferhanne till vet, och de skulle undersöka prostatan på honom, men hon hade för korta fingrar och kunde inte känna så vi fick en ny tid. För övrigt var hon en fantastisk vet, lugn, sansad, kunnig.
När vi kom tillbaks så att en av karlarna kunde undersöka honom så vägrade han undersöka hunden på golvet, trots att det gått alldeles utmärkt innan, utan jag skulle måste lyfta upp honom på bordet. Jag förklarade att jag faktiskt inte orkade lyfta honom dit och bad honom sänka bordet så han skulle våga hoppa upp. Men det skulle inte heller gå för då skulle han bara hoppa ner... Men den hunden ville inget hellre än att få åka, var det än var, han skulle ha åkt cykel bara han fått följa, så tillslut blev vet tvungen att göra som jag sa.
Senare fick jag höra att den vet är livrädd för hundar. Och hästar.

CITAT (Anic @ 03-09-2008, 15:36) *
Jag lämade in min katt kl 10 och hämtade henne kl 13, jag vet att man på vissa ställen kan få var med om man vill.

De generella rekommmendationen för kasteringar i sverige är 6 månader och har inget med hurvida de löpt eller inte. Anledningen till att man inte utför kattungekasteringar är tydligen för att det inte finns några svenska studier i det, men det finns gott om studier från andra länder ffa usa som hålt påmed kattunge kastering i flera år, och att veterinärer inte har kuskaps om hur man gör, det är ju så litet och man måste tänka lite mer på narkosen.

Här är en länk där kattunge kastrering disskuterar och där finns länkat till video filmer på kastering av unge och vuxen.

även här disskuteras tidig kastering

Men personliga uppfattning är att det inte finns någon fakta som tala emot kastering på unga katter, bara samma typ av argument man hör när det gäller mot kastrering övenhuvud taget, "stackars katt, lidande osv"
Jag är helt för kattungekastrering, men kan någon lägga fram ren fakta mot det kommer jag ta till mig det, men just nu hittar jag ingen sån fakta.

Tack för all info och länkar. Nu känner jag mig lugnare smile.gif
Miro
Anic: Tack för upplysningarna.thanks.gif Jag är nog ändå lite fundersam över hur det påverkar hormoner och utveckling confused.gif , men har man inte sett ngt så har man inte... Det där med lidandet köper jag inte heller. Kan de som säger så verkligen haft en löpande hona hemma? Då måste de väl veta att det också är stressande, en del äter ju knappt... För att inte tala om att så många blir sjuka om de får ha livmodern kvar hela livet...
Anic
En i min omgivning vägrade kastera sin hankatt, jag försökte övertala dem och drog alla argument, slipper kissande, blir mer harmonisk, katter njuter inte av parning osv... Men inget funkade, fick tillsvar katter måste få ha sin sexualitet, jag skulle inte vilja att någon tog mina kulor osv.

Nu har kattern börjat kiss inne, det var ju igentligen bara en tidsfråga, så de har nu kasterat honom. Suck säger jag bara, även om han nu har kasterats kan ovanan ligga kvar och det hade varit bättre de lyssnade från början. Vissa måste tydligen lära sig av sina misstag.
Tosan
CITAT (Miro @ 04-09-2008, 09:34) *
Anic: Tack för upplysningarna.thanks.gif Jag är nog ändå lite fundersam över hur det påverkar hormoner och utveckling confused.gif , men har man inte sett ngt så har man inte... Det där med lidandet köper jag inte heller. Kan de som säger så verkligen haft en löpande hona hemma? Då måste de väl veta att det också är stressande, en del äter ju knappt... För att inte tala om att så många blir sjuka om de får ha livmodern kvar hela livet...

Nja jag vet inte om jag skulle vilja chansa på en alltför ung katt faktiskt, om det inte fanns speciellea skäl till det.
Min egen katt är ju nästan vuxen, vi förväntar oss löp precis vilken dag som helst så där tror jag inte man får så himla stor hormonpåverkan (alltså, nu spånar jag i vad jag tror och gissar) en ung katt skulle jag kunna föreställa mig att den aldrig blir riktigt vuxen, men jag kan mycket väl ha fel.

Hur som helst så tror jag ju att kastrering är det bästa i längden om man inte tänker avla. Både katten och hennes människor får ju en betydligt lugnare och trevligare tillvaro och slipper massa infektioner och sjukdomar.

CITAT (Anic @ 04-09-2008, 10:01) *
En i min omgivning vägrade kastera sin hankatt, jag försökte övertala dem och drog alla argument, slipper kissande, blir mer harmonisk, katter njuter inte av parning osv... Men inget funkade, fick tillsvar katter måste få ha sin sexualitet, jag skulle inte vilja att någon tog mina kulor osv.

Nu har kattern börjat kiss inne, det var ju igentligen bara en tidsfråga, så de har nu kasterat honom. Suck säger jag bara, även om han nu har kasterats kan ovanan ligga kvar och det hade varit bättre de lyssnade från början. Vissa måste tydligen lära sig av sina misstag.

Ja, i det fallet är det ju ofta redan kört. Och skaffar de en annan katt sen så är ju risken att den märker på samma ställen.
Miro
Vi har också väntat till första löpet med våra tjejer. Hos hankatter påverkar det ju i alla fall utseendet (tror man kallar det sekundära köns drag el liknande) om de kastreras tidigt. De blir "puffigare" i ansiktet när de är könsmogna... Men en del vill ju att katten ska förbli "slimmad" och är det bara utseendet är det väl ok, men det KÄNNS som om det kan vara mer...
Pia L
Att kastrera en kaxig ungkatt som känner sig ranghög är nog ok, men jag skulle nog vänta om ungkatten var en småskygg underkuvad krabat.
Min vildkatt Kitty var mycket ranglåg, men för varje löp hon gick in i blev hon högre och högre i rang, hon fick två kullar, den första då hon var 2 år med bara en enda unge och sista då hon var 4½ med 3 ungar i kullen, nu är hon tyvärr borta då två flyttar inom ett år förstörde hennes psyke och hon blev inåtdragen och agressiv.

Miro
CITAT (Pia L @ 05-09-2008, 11:19) *
Att kastrera en kaxig ungkatt som känner sig ranghög är nog ok, men jag skulle nog vänta om ungkatten var en småskygg underkuvad krabat.
Min vildkatt Kitty var mycket ranglåg, men för varje löp hon gick in i blev hon högre och högre i rang, hon fick två kullar, den första då hon var 2 år med bara en enda unge och sista då hon var 4½ med 3 ungar i kullen, nu är hon tyvärr borta då två flyttar inom ett år förstörde hennes psyke och hon blev inåtdragen och agressiv.

Va tråkigt... sad.gif
Anic
CITAT (Pia L @ 05-09-2008, 11:19) *

Fast en av anledningarna till att man kasterar är just att katten blir mer harmonisk och mår bättre psykist, och att löpa sliter mycket på katten psykist och fysiskt.

Lite synd att avla på en katt med dåligt psyke också, det är ju till viss del ärftligt. I erat fall kanske det hade varit bättre att kastera henne, fast det är ju lätt att spekulera så här i efterhand, i vilket fall som helst hade hon det nog bättre hos er än ute i det vilda och ni räddade ju henne får en massa onödigt lidande.

Nu pÅ söndag, 7 september, är det hittekattens dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon