tvilling77
hej!

Jag har en grusgång som går till husets groventre, den går längs med husets framsida och nu vill jag göra det lite vackrare! jag funderar på att göra en rabatt längs med grusgången men jag har INGEN aning om vad jag ska plantera! Det är inte sol hela dagen utan från kanske 12 och framåt! Jag har varit inne på pioner eller rosor men det kasnke blir för högt? Nån som har några fina förslag? Rabatten är ca 3 meter..
Wilmer
Lavendel om du vill ha något lägre. Phloxrabatt fanns det i huset jag bode innan. Rosor.. Eller vill de ha mer sol? Ormbunkar.. Går runt och kolla hur andra har det, tips! Olika perenner, det behöver ju inte vara samma sort hela vägen.
tvilling77
tack för dina tips! jag gillar verkligen lavendel men kan man odla det i zon 5-6? Rosor vill ju gärna ha mycke sol, det finns några som klarar det men dom blir nog lite för stora tror jag! Du kan tro att jag blir mer och mer imponerad av alla här som har så gröna fingrar, man är ju helt bakom flötet...:-)
Lilith
med lavander i zon 5-6 bör man vara försiktig.
Du kan odla bergenia, malört, daglilja där. Jättedagkappa, olika taklöckar samt några vårlökar.
tvilling77
Tack för dina tips! har förstått att lavendel är lite svårt här..synd!
Heda
Använd kantnepeta, Nepeta faseenii, istället för lavendel. Den är härdig och ganska lik! Finns många olika sorter med olika nyanser och storlek. Åk till en plantskola i närheten! De säljer växter som är härdiga hos dig och har förhoppningsvis kunnig personal. Plantskola helst...inte stormarknad typ Plantagen.....

//Heda
tvilling77
Tack Heda! Jag har aldrig besökt plantagen eftersom vi har en plantskola i stan men jag hade planerat ett besök till våren! Är det dålig kvalitet där eller?
Heda
Jag vet ju inte hur "eran" Plantagen är men enligt min erfarenhet av "våran" plantagen är det dålig kvalité på perennerna och dessutom har de blivit dyra nu! Man kan göra fynd ibland men överlag...ingen hit! Däremot är de billiga på lökar och krukor.

//Heda

edit: stavfel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon