Russel
Jag undrar vad det är för sort och hur den kan föryngras/klippas? Används idag som häck. Är ca 2 meter hög, grenar som går från backen (saknar alltså stam). Skulle vilja klippa ner den lite och försöka få den tätare.[attachment=23612:P9021226.JPG][attachment=23613:P9021227.JPG]
ingrids
Utan att vara spiksäker gissar jag på svartaronia. Om det är det bör du enligt Sylvia beskära den under vårvintern (eftersom det inte är sommar längre, när det tydligen också går bra). Skulle gissa du kan vilja göra en föryngringsbeskärning i omgångar, d.v.s. ta av de äldsta grenarna riktigt långt ner och låta yngre vara kvar ett tag för att inte tappa insynskyddet. Kapa nytillväxten ett par gånger under sommaren så att de grenar sig bra och ta fler av de grova grenarna året därpå eller året efter det. Har aldrig fixat med en häck i praktiken, så du bör kanske få dessa tips bekräftade av någon som faktiskt har erfarenhet.
Eva 33c
Ett annat förslag skulle kunna vara häckoxbär, cotoneaster lucidus
Jag har både den och aronian i trädgården men har ändå svårt att se på din bild om det är någon av dem. Aronian blommar med ganska stora vita blommor och bären sitter ofta i klasar. Oxbärets blommor är ganska anspråkslösa och bären kommer mer spridda.
Om det är oxbär så är det en buske som svarar bra på klippning. Det är en klassisk växt för klippta häckar. Fast själv är jag inte bra på att klippa den, på våren är den så poppis hos humlorna när den blommar att jag inte har hjärta att klippa den. Och sen hinner jag liksom inte...
embees
Tycker det ser ut som Cotoneaster.
Mina klipper jag när de ser risga ut, vilken tid på året som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon