Full version: Rödvinbärssnaps
Molngrabb
Det är så att jag håller på att göra rödvinbärssnaps. På måndag så har den stått i två veckor och skall provsmakas. smile.gif
Men så till mina frågor. Jag misstänker att snapsen kommer att vara ganska syrlig/sur i smaken eftersom röda vinbär har den karaktären. Kan jag ha i sockerbitar? Hur många i så fall och ska jag ha i det nu eller när snapsen är silad?

[attachment=23614:SB7Y5762.jpg]
Norromövik
oj, va`det ser leckert ut!!!

Jag har gjort samma sak med lingon för en vecka sen. Men de ska stå i 4 veckor tills de är klara.
Min lingonsnaps brukar jag sila först och lägga in 3 sockerbitar sen, skaka lite då och då tills sockret löser sig och sen späda ut med lite mera brännvin. Men om det behövs med röda vinbär vet jag inte. Det är ju bara provsmaka.
Enl min erfarenhet blir sådana snapsar bara bättre och bättre ju längre de står.

Lycka till!!!
Molngrabb
CITAT (Norromövik @ 02-09-2008, 20:42) *
oj, va`det ser leckert ut!!!

Jag har gjort samma sak med lingon för en vecka sen. Men de ska stå i 4 veckor tills de är klara.
Min lingonsnaps brukar jag sila först och lägga in 3 sockerbitar sen, skaka lite då och då tills sockret löser sig och sen späda ut med lite mera brännvin. Men om det behövs med röda vinbär vet jag inte. Det är ju bara provsmaka.
Enl min erfarenhet blir sådana snapsar bara bättre och bättre ju längre de står.

Lycka till!!!

Tack för responsen! Ja, det är inte för inget som jag går och känner lite på burken då och då. happy.gif
Lingonsnaps låter som en höjdare och lingon bör vara ännu surare än vad röda vinbär är så det blir till att trycka ner i alla fall två sockerbitar kan jag tro och så ska jag kanske låta den stå lite längre då... om jag kan hålla mig vill säga! smile.gif

Hur förvarar du snapsen undertiden som den står och drar? Jag hade min ovanpå köksskåpen i ett par dagar men jag det är så varmt där uppe så jag flyttade in den i kylen.

Norromövik
Jag har snapsen stående på fönsterbordet med morgonsol. Har gjort så i alla tider och t o m skakat den lite då och då och det blev inget fel på dem. I kylen har jag aldrig haft dem. Kan tänka mig att det blir mer aroma på snapsen när den får lite sol och värme. Jag har aldrig tänkt på kylen för min farmor har också haft de på fönsterbordet så jag tog bara över som hon gjorde.
Kanske skulle man prova två sorter en att ha på fönsterbordet och en i kylen och smakar sen om det finns nån skillnad - kunde vara intressant. idea.gif

Eller kanske vi måste träffas för att provsmaka biggrin.gif
KURT
Det brukar vara bättre med sockerlag än med sockerbitar i de flesta fall:

http://matalskaren.taffel.se/2008/07/20/so...gora-hallonsas/
Molngrabb
Hjälp! Jag silade min snaps igår och tillsatte två sockerbitar... Jag undrar om detta var dumt gjort eftersom flaskan idag till hälften innehöll ett lite luddaktigt grums. Har jag fått snapsen till att börja jäsa tack vare sockret??? Det verkade skumt dock att det i så fall inte var något tryck i flaskan.
KURT
CITAT (Molngrabb @ 12-09-2008, 10:47) *
Hjälp! Jag silade min snaps igår och tillsatte två sockerbitar... Jag undrar om detta var dumt gjort eftersom flaskan idag till hälften innehöll ett lite luddaktigt grums. Har jag fått snapsen till att börja jäsa tack vare sockret??? Det verkade skumt dock att det i så fall inte var något tryck i flaskan.

Har du bara blandat vinbär + 40% alkohol, så borde alkoholhalten vara väl över 15% totalt. Och då kommer den aldrig börja jäsa. Man kan ofta få utfällningar när man gör likörer, då brukar man filtrera genom kaffefilter innan man häller det på de slutliga flaskan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon