therese.kvist
Hej

Slog till på plantagens rea, fick med mig två vinstockar (det kallar man dom väl?)
Vitis vinifera. Står att de klarar temp -15c till +40c. Kan de stå ute i vinter då om jag planterar dom.
Bor i Stockholm (mälaröarna)

Gillar de sur jord eller?
Det står inget på svenska på lappen nämligen.

Apply fungicide once during winter, vad betyder det???
RibesRubusVitis
Vinstockar brukar man kalla vinrankor efter tre års ålder. Det du har är därför troligen rankor. Ofta skriver plantskolorna Vitis vinifera även om andra arter än vinifera (som växer på den europeiska kontinenten) och om korsningar med denna. Fanns det inget annat namn på själva sorten?
Om den ska klara minus 15 bör den i alla händelser ha ett väl etablerat rotsystem och dessutom en massa blad som före vintern samlar näring till rötterna. Annars har väl mälaröarna ett mycket gynnsamt klimat, så det borde fungera. (Vi utgår från att plantorna har stått utomhus och härdats under sommaren.)

Vill du känna dig säkrare, så ställ krukan svalt i källaren, garaget eller trapphuset när bladen har fallit av och det blivit kallt ute.

Äkta vinifera gillar INTE sur jord, men det finns andra varianter som gör det; därav problemet.

Det sista betyder att du bör spruta med svampmedel en gång under vintern. (I normala fall behövs detta inte, men vissa vinifera-sorter är känsligare än andra.)

therese.kvist
Vad är ett svampmedel för något då???
Var får jag tag i det?
Alexander-VG-zon3
jag svarade i den andra tråden också

''denna klarar både sur och kalkrikjord .

jag tror inte dom har någon större koll på hur mycket den tål ,, jag själv har en Vitis vinifera och den har tålt -19c utan problem . värre är det med tidig och sen frost det dödar lätt all ny tillväxt och kan skada den svårt , dock sådana problem har inte min Vitis vinifera i skåne . en sen frostnatt tar död på alla gröna skott och blad så skydda den om den har ny tillväxt och om det blir kallt . min ger ingen frukt .

så plantera den ena ute i sandjord i ett varmt och soligt läge . och spara den ena inne i ett kallt utrymme som håller runt -5c +5c du tar in den efter ett par frostnätter .''

plus kan tillägga att min får inget svampmedel .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon