landgard
02-09-2008, 16:57
Några av mina chiliplantor har svarta prickar på grenar och blad, och en del av bladen får dessutom små gula områden där de verkar dö och torka bort. Nu är min fråga om detta beror på nån sjukdom eller nån ohyra och om man kan göra något åt det. (är inte så bra på att förklara så jag bifogade två bilder)
[attachment=23617:Sjuk_chili_006.JPG]
[attachment=23618:Sjuk_chili_008.JPG]
det är ohyra, något sort av löss, du kan spreja den med blandning ( 1 msk såpa +1msk T sprit +1 l vatten) efter 1 timma ska du duscha den.
obs: du ska spreja bada sidor av bladen för att de gömma sig under blad.
H:Bassam
landgard
03-09-2008, 13:41
Tackar för snabbt och bra svar! Ska införskaffa såpa och T-sprit och så får vi hoppas att jag blir av med ohyran. Hur många gånger behöver behandlingen upprepas? Räcker det med en gång eller ska jag spreja några gånger?
jag behandlade mina växter en gång och de blev 100 procent friska.
obs: (om du vill göra andra gång efter 10 dagar, det är bättre ). men som jag sa duscha och spreja bra hela växter speciell under och över bladen , för att de gömma sig under bladen . det är som viktigt, de är ohyra tycker inte vatten så det är bra om man duscha sina växter då o då en gång varje 14 dagartillexampel.
H: Bassam
landgard
03-09-2008, 20:10
Super tack Bassam, du har verkligen varit till hjälp Mvh //Niklas
WingDing
04-09-2008, 20:46
Nu vet jag inte 100 om jag har läst rätt men när man spreja dem å sen in i duschen MEN att men skall täcka over jorden så inte såp & sprit blandningen kommer ner i jorden.
Hmm allt kanske inte tycker om brännvin....
Som sagt kan ha fel man e ju mänsklig.
Mvh Fredrik
jag täckte inte jorden, men om du ska täcka jorden , det låter bra. H:Bassam
chilihead
06-09-2008, 13:01
CITAT (Bassam @ 04-09-2008, 23:55)

jag täckte inte jorden, men om du ska täcka jorden , det låter bra. H:Bassam
ja, täcka jorden låter som en bra sak. t-sprit och såpa är ju inte vad plantor brukar äta. vet du om man kan ersätta t-spriten med något? vad är det i t-spriten som är det verskamma "sjukdomsdödandet"?
Margith
06-09-2008, 13:23
CITAT (chilihead @ 06-09-2008, 14:01)

ja, täcka jorden låter som en bra sak. t-sprit och såpa är ju inte vad plantor brukar äta. vet du om man kan ersätta t-spriten med något? vad är det i t-spriten som är det verskamma "sjukdomsdödandet"?

Varför du får bättre effekt av såpvattnet om du tillsätter lite T-sprit minns jag inte, men jag minns med bestämdhet, att jag läst nåt inlägg för flera år sedan, där det stod att det går lika bra med renat, vodka, brännvin el dyl.
Så har du 1 msk av det hemma, är det ju enklare än att åka iväg till bensinmacken efter T-sprit
du kan använda bara såpvatten.
H:Bassam
Kan vara att spriten torkar ut de små kräken... Eller att mängden blir för giftig, mkt sprit för litet kryp (en kille som vann på lotto ville bada i champagne, han dog)
Jag har inte täckt mina plantor när jag duschat dem efter behandling och det funkade ändå, det blir ju så mkt vatten att såpan spolas bort, och metanolen har ju troligen dunstat bort. Fast det låter ju vettigt att inte spola igenom jorden ändå....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.