Full version: sniglar
hagge
Någon som vet om spansk skogssnigel kan para sig med pantersnigel,vi har hittat sniglar som är grå.
rosita
Jag vet att den kan para sig med vår skogssnigel, så jag antar att den kan para sig även med pantersnigeln. Men det finns enfärgade pantersniglar också.
CillaM
Hörde att det är högst osannolikt att spansk snigel och pantersnigel parar sig då de har vitt skilda sätt att utföra parningen på. Pantersnigel hänger i slemtrådar när de parar sig, de kryper uppför stammar, väggar eller vad det nu kan vara, ut på tex. en gren och sedan "dansar" de runt varandra i luften. Sedan är de skilda arter dessutom, spanska snigeln heter Arion lusitanicus och pantersnigeln heter Limax maxius, så jag tror inte de är intresserade av varandra.
Spikklubba
Hej, ser att ni pratar om Pantersniglar, något som jag som gammal Dalmas inte hade en aning om att dom fanns en gång, sedan jag flyttat ner till Skåne i våras så har jag lärt mej vad mördarsniglar är, och har sett en hel del i min trädgård, dessa har varit av många olika färgnyanser, och ibland har jag funderat om dom har förökat sej med dom svarta Svenska skogssniglarna då färgskalan sträcker sej från mörkaste brunsvart till ljust rödbrun - kanske nån som vet om de kan få småsniglar tillsammans?

Idag då jag klippte min gräsmatta såg jag dock en stor hemsk och prickig snigel som var på väg ner ur mitt pilträd och morrade åt mej då jag körde förbi med gräsklipparen, och nåt liknande hade jag aldrig sett tidigare, men nu funderar jag på om det kan vara en sån där Pantersnigel (skulle nog hellre kalla den leopardsnigel, pantrar är väl svarta?)? Kolla bilden nedan på den läskiga slempantern, är det en sån? Eller nån annan typ av okänd trädgårdsmarodör jag hittat?

Okänd snigel samt Mördarsnigel:

[attachment=24024:ODLA_NU_..._640x480.jpg][attachment=24025:ODLA_NU_..._640x480.
jpg]
CillaM
Den översta är en pantersnigel/leopardsnigel. Googla på den och du får många svar, bl.a. lite mer om sniglar Gbg Naturhistoriska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon