LasseB
Hej rosor är inte det jag är bäst på. Även om jag lyckats mycket bra med Flamentanz så det är min favorit
Men nu till min fråga
Till Våren vill göra ha en rosenrabatt mot en husvägg i trä, väggen ligger ganska så mitt i söder.
Det finns ett fönster mitt på väggen på ca 1,30 samt två spaljer i var hörna mellan spanjeerna är det ca 5 meter
Zon 3-4
Förhandlingsbara önskemål är blodröda remonterande väldoftande blommor. Kan tänka mig att göra rabbaten 5meter lång och max 1 meter bred och rådjuren ska inte få en enda tugga (hur nu det ska gå till)

Vad har ni kunniga för förslag på sorter
Kajsa

Ingrid Bergman, jag har rosen mot en södervägg och det blir ett bra skydd på vintern, lite klen och vill ha mycket gödsel och bra jord, doftar och blir ca 1 m. Den flottaste röda ros man kan ha.

Super Star från 1960 är inte blodröd men mycket härdigare och kan bli gammal, ca 1.20 hög och doftar hallon.

Nostalgie, varför inte blanda med denna. Den blir busklik och får mycket rött i bladen, mina ex är helt friska.
Kika i mitt album/Tehybrider, där finns fler bilder. Blir ca 1.20 hög.

H.C. Andersen, en mycket frisk ros, blir ca 1.20 hög, zon 4 men doftar inte så mycket. Blommorna har sammetslyster, kraftiga skott ger många blommor.
Har en del andra röda rabattrosor men många får lätt svartfläck, men kika runt i album/Floribunda rosor.
Det finns också en hel del Austinrosor i rött och som doftar men många är på gränsen i vår zon.

I album/Miniatyrrosor hittar du en del låga röda rosor att ev ha i framkanten
Kajsa
Glömde en av mina älsklingsrosor

Golden Eye, en ny ros från USA som kom förra året, rotäkta, zon 4. Blomman är ca 10 cm bred och i en mycket stark färg, blir ca 80 - 1m. Finns hos Hortogreen, lite doft men frisk. Har just planterat en ny idag.
Att rosorna är friska går före doft för mig.
LasseB
Stort tack Kajsa
Är nästan beredd att köpa dina förslag rakt av . Förefaller att vara vackra och friska rosor
Ska bli kul att förankra hemma och ännu roligare att gräva nästa år
Tack
Ezereht
Inte winnipeg parks? Eller är den inte nog "röd-röd"?
LasseB
Tack för förslaget Ezereht
Winnipeg parks ser ju trevlig ut verkar vara härdig och tål visst zon 6 till och med
och som sagt mina önskemål är förhandlingsbara.
Erika i Sandviken
Blommat hela sommaren och blommar fortfarande gör...

[attachment=23774:Lavaglut.jpg]
Lavaglut,underbar mörkt röd.

[attachment=23775:Aprikola.JPG]
AprikolaTokblommar i klasar,
vilket verkligen ger effekt.

[attachment=23776:Edgar_Degas.JPG]
Edgar Degas vilken pärla,ingen blomma den andra lik,
har också tokblommat sen juni.

[attachment=23777:Nadja_Renaicansse.JPG]
Nadja Renaissnce.
Om du vill ha enormt doftande,och sååå röd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon