Molngrabb
Ja, idag så såg jag hur dom äcklena satt där på min nyinköpta malörtsplanta! ranting.gif

[attachment=23621:löss2.jpg]

[attachment=23620:löss.jpg]

Jag har besprutat plantan med såpvatten (eftersom någon sa att det skulle funka) men är det någon som har tips på bekämpning som inte innebär att jag måste gå till handelsträdgården och köpa nåt gift på sprayflaska?

Antagligen är det samma äckel som har gjort detta!
[attachment=23622:löss3.jpg]

help.gif
Piccante
Spruta med vattenslang på bladlössen, brukar få bort e ndel.

Det du visar på nedersta bilden är gångar från någon minerande insekt (tror det heter så?) är ofta flugor eller steklar vars larver lever inne i bladen som äter sig fram och gör dessa gångar.
Molngrabb
CITAT (Markus_H @ 02-09-2008, 19:43) *
Spruta med vattenslang på bladlössen, brukar få bort e ndel.

Det du visar på nedersta bilden är gångar från någon minerande insekt (tror det heter så?) är ofta flugor eller steklar vars larver lever inne i bladen som äter sig fram och gör dessa gångar.

Tack för responsen men nu är det tyvärr så att vi bor i lägenhet på tredje våningen så även om jag hade lyckats dra upp en vattenslang på balkongen så hade grannen under inte blivit så lycklig kan jag tro. whist.gif Kan jag plocka bort dom för hand tro? Just nu så är de "bara" ca 15 stycken på plantan.
Och det här med de minerande insekterna... Vad kan jag göra åt dem?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon