Full version: Vindruvan vitis
therese.kvist
Provar att skriva här med, skrev i köksträdgården

Hej

Slog till på plantagens rea, fick med mig två vinstockar (det kallar man dom väl?)
Vitis vinifera. Står att de klarar temp -15c till +40c. Kan de stå ute i vinter då om jag planterar dom.
Bor i Stockholm (mälaröarna)

Gillar de sur jord eller?
Det står inget på svenska på lappen nämligen.

Apply fungicide once during winter, vad betyder det???
jegi
Vitis vinifera är den vanliga vindruvan. Den är möjligen härdig i ett bra läge i Sthlm, men frukten hinner nog inte mogna. Det finns möjligen någon kultivar av vitis vinifera som skulle kunna ge druvor i ett skyddat läge i Sthlm. Jag tror att Himrod är en sådan.
Sur jord uppskattas fr a av staketdruvorna vilket detta inte är.
Man vill att du ska applicera medel mot svamp en gång/vinter.
Vi får sannolikt ett kompletterande svar här av Odlas druvexpert, Ribesrubusvitis (tror jag det ska vara?).
Tosan
Den hade inget namn? Vitis vinifera är ju lixom bara arten...
-15 är ju inte mycket kyla, men ni får väl sällan särskilt kallt där, så om du har ett skyddat läge åt den går det säkert.
Har själv haft 2 vinrankor för zon 3 här i zon 7, båda överlevde första vintern, men bara den andra överlevde den senaste så nu står den i kruka för vinterförvaring nån annanstans. Det trista är att när det är så pass mycket "felzon" så fryser de till marken och får börja om från början nästa år, men så länge de lever lever de iaf.
RibesRubusVitis
Hej,
jag svarade nyss i Köksträdgården. (Är verkligen ingen expert, men har ett par bra böcker inom räckhåll.)
Himrod är alltså inte heller vinifera, utan huvudsakligen amerikansk Vitis labrusca.

Det borde kunna fungera, men när du beskär vinrankan framåt nyår sparar du lämpligen klippet invirat i en fuktig tidning i plastpåse i kylen. Då har du sticklingar i beredskap i början av mars om det inte skulle gå så bra för plantorna utomhus.
Alexander-VG-zon3
CITAT (therese.kvist @ 02-09-2008, 18:51) *
Provar att skriva här med, skrev i köksträdgården

Hej

Slog till på plantagens rea, fick med mig två vinstockar (det kallar man dom väl?)
Vitis vinifera. Står att de klarar temp -15c till +40c. Kan de stå ute i vinter då om jag planterar dom.
Bor i Stockholm (mälaröarna)

Gillar de sur jord eller?
Det står inget på svenska på lappen nämligen.

Apply fungicide once during winter, vad betyder det???

denna klarar både sur och kalkrikjord .

jag tror inte dom har någon större koll på hur mycket den tål ,, jag själv har en Vitis vinifera och den har tålt -19c utan problem . värre är det med tidig och sen frost det dödar lätt all ny tillväxt och kan skada den svårt , dock sådana problem har inte min Vitis vinifera i skåne . en sen frostnatt tar död på alla gröna skott och blad så skydda den om den har ny tillväxt och om det blir kallt . min ger ingen frukt .

så plantera den ena ute i sandjord i ett varmt och soligt läge . och spara den ena inne i ett kallt utrymme som håller runt -5c +5c du tar in den efter ett par frostnätter .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon