Full version: Grodor
Cadde
Hej!
Vi har blivit invaderade av grodor, då min tjej har grodfobi (och vägrar gå ut i trädgården sen invasionen) skulle vi vilja ha tips på hur man får bort dom från trädgården. Jag vet att grodor är bra mot annan ohyra men jag ser hellre tjejen i trädgården än en massa grodor. smile.gif
yla
kan ju vara bra att ta chansen för henne o komma över sin fobi nu när det finns så många grodor,grodor är snälla djur o bits inte anfaller inte o gör absolut inget elakt så försök övertyga henne
dessutom så kommer dom knappast vara där hela tiden
jag tror tillomed att dom e fridlysta
Alla Sveriges grodor, ödlor och ormar är fridlysta
Alla vilda arter av grodor, ödlor och ormar är sedan den 1 januari 2000 fridlysta i hela landet. Sedan tidigare är även alla grod- och kräldjur i Danmark och Norge fridlysta. här kan du läsa om det
var rädd om vår natur smile.gif
Ann-Christine
Du kan skicka dom till mej, jag vill ha grodor men hit kommer det misann inga laugh.gif
cinacarina
Var rädd om grodorna! De flesta är dessutom utrotningshotade eftersom människan har utdikat så mycket våtmarker.

Jag hade fullt med småpaddor i förra hösten. Men de försvann ganska snart. Vet inte om de kanske är ute efter en övervintringsplats.

Prata snällt med din tjej och be henne ta tag i sin fobi, det är aldrig roligt att vara så rädd för någonting och fobier kan man bota ganska lätt idag.

/Cina
yla
CITAT (Ann-Christine @ 08-09-2003, 10:17)
Du kan skicka dom till mej, jag vill ha grodor men hit kommer det misann inga laugh.gif

du får väl anlägga en damm så kommer dom kanske
dom är ju hotade så dom kanske redan tagit slut hos dej

jag har också massor av grodor o salamandrar o allsköns vattendjur
det är verkligen kul o se hur en damm drar till sej vattenvarelser

o du cadde hoppas att din tjej kan vänja sej vid dom då hon förstår att dom kanske kommer att utrotas om vi inte låter dom leva

tänk på när ni kör på småvägar att hålla ögonen öppna så att ni inte kör över dom dom e ofta ute på natten på vägarna ,själv håller jag jättenoga koll så jag slipper döda dom me bilhjulen unsure.gif
grodor ÄR söta
KURT
Är det bara NU eller har det varit grodor där under hela sommaren?

Är det vuxna grodor eller årsungar?

När grodorna skall övervintra så vandrar de från vattandrag och fuktigare områden till övervintringsplatsen, som ofta är en sydsluttning med tex ett stenröse. Denna vandring är ju mest markant på våren när de alla skall till vatten för att para sig. Har ni vuxna grodor som kommit nu så kan de alltså vara på vandring till övervintringsplatsen.
Har ni små årsungar under hela sommaren så har ni istället en lämplig miljö för grodorna att hitta mat i, för att motverka det så kan man ha en kortklippt gräsmatta, det är inte någon lämplig miljö för grodor.
Ann-Christine
CITAT (oldwolfie @ 08-09-2003, 10:23)
Du kan skicka dom till mej, jag vill ha grodor men hit kommer det misann inga  :lol:

Jag har haft damm i 3 år men det kommer inga i alla fall
yla
CITAT (Ann-Christine @ 08-09-2003, 11:07)
Du kan skicka dom till mej, jag vill ha grodor men hit kommer det misann inga  laugh.gif

va konstigt jag va in o tittade på din damm nu om jag va groda skulle jag genast bosätta mej där rolleyes.gif
fast Kurt sa att dom inte gillar kortklippta gräsmattor hehe du kanske ska anlägga en liten grodgång till dammen med lite högre växter för det såg ju ut som om du har just kortklippt gräs runtom smile.gif wub.gif
Ann-Christine
CITAT (oldwolfie @ 08-09-2003, 11:23)
va konstigt jag va in o tittade på din damm nu om jag va groda skulle jag genast bosätta mej där rolleyes.gif
fast Kurt sa att dom inte gillar kortklippta gräsmattor hehe du kanske ska anlägga en liten grodgång till dammen med lite högre växter för det såg ju ut som om du har just kortklippt gräs runtom smile.gif wub.gif

Tack för att du tyckte om dammen. Får väl prova med nån sorts gång dit så hör jag väl av mej om det funkar biggrin.gif
ÅsaF
CITAT (Ann-Christine @ 08-09-2003, 11:07)
Du kan skicka dom till mej, jag vill ha grodor men hit kommer det misann inga  laugh.gif

Plantera in lite grodyngel i dammen så ska du se att det kommer att finnas grodor vid din damm. Vi fick massor av smågrodor som var jättesöta. wub.gif Nästan lite jobbigt med tanke på att de höll till precis där man skulle trimma gräsmattan. Man vill ju inte ta livet av de små liven.
Hannele
Jag som struntar i mina barn och till och med skaffar egna bin! tongue.gif
Hannele
Grodor är ju nattdjur, vår enda groda visar sej bara ibland i skymningen. wub.gif
Ser ni grodor på dagarna??

Jag var rädd för hundar, när jag var barn.
Men min mor kunde inte avlägsna alla hundar för det...
Monica M zon 4
Ibland när jag rensar ogräs eller är och röjer bland blommor och buskar kan det komma grodor uthoppandes. Undrar vem som blir mest rädd! laugh.gif Sen brukar jag få rädda grodor ur källaren. Av nån anledning tycker de det är kul att hoppa ner för vår källartrappa och in i källaren. Sen klarar dom inte att hoppa upp igen. Så visst ser jag grodor på dagarna ibland! smile.gif
Cadde
Antagligen kommer dom från grannens damm, Ja... jag ser dom under dagtid också, mitt gräs är kortklippt och antagligen är det grodan som blir mest rädd. Finns det inget som medel eller nåt som grodor ogillar så dom inte kommer in till oss utan håller sig hos grannen?
KURT
CITAT (Cadde @ 09-09-2003, 10:52)
Antagligen kommer dom från grannens damm, Ja... jag ser dom under dagtid också, mitt gräs är kortklippt och antagligen är det grodan som blir mest rädd. Finns det inget som medel eller nåt som grodor ogillar så dom inte kommer in till oss utan håller sig hos grannen?

Bland deras naturliga fiender finns ju bla ormar, så det kanske man kunde använda sig av.
Ewa L
Något som jag först trodde var en mus kilade förbi mig på garageinfarten häromveckan. Blev först lite förskräckt, men såg sedan att det var en liten groda. Den har sedan bosatt sig hos mig, har hört honom/henne ibland på kvällarna och tyckt att det låtit hel-mysigt. Nästan tagit det som en komplimang att min lilla ynka damm skulle duga.

I söndags såg jag en överkörd groda några hundra meter ifrån mig, och jag hoppas så att det inte var "min". unsure.gif Iofs tråkigt vilken det än var.

Jag hade också lite smådjursfobier när jag flyttade hit, hade bara sett djuren på skansen tidigare. Nu tycker jag de är mysiga. Man vänjer sig, för man har inget val.
yla
eller pyttesmå stängsel laugh.gif biggrin.gif
Ann-Christine
CITAT (ÅsaF @ 08-09-2003, 16:41)
Plantera in lite grodyngel i dammen så ska du se att det kommer att finnas grodor vid din damm. Vi fick massor av smågrodor som var jättesöta. wub.gif Nästan lite jobbigt med tanke på att de höll till precis där man skulle trimma gräsmattan. Man vill ju inte ta livet av de små liven.

Det har jag tänkt några gånger men det har inte blivit av huh.gif
Almdalen
Någon mer än jag som har grodor och småpaddor i källaren? Varje vecka får jag plocka ut ett par stycken, de hoppar snabbt iväg när de kommer ut. Kanske är det samma som kommer tillbaka, men så trivsamt kan det väl inte vara i källaren??

unsure.gif
Cilla
Här var det grodor och paddor också, och jag är mycket glad för det. Stackars Cadde, din fråga har väckt fler grodentusiaster än hjläpt dig bli av med dina!

Jag tror att många av oss som gillar grodor färgas av att de är ovanliga, utrotningshotade och fridlysta. Medan de syntes i många områden tidigare lever de nu endast på begränsade ställen och minskar i antal. Vi har 8 arter i Sverige och samtliga är på utmarsch. Dränering och torrläggning av diken, trafik och föroreningar har reducerat dem. De är sårbara - bland annat tar det tre år innan de blir könsmogna.

Här har vi så många grodor och paddor att man inte kan gå utan att se sig noga för på kvällarna från maj till september. Många nyinflyttade tycker det är urläbbigt, men närapå alla vänjer sig. Jag brukar ta med dem ut till ställen där man nu i augusti-september kan se de pyttesmå centimetergrodorna hoppa runt fötterna. Nästan alla som aldrig skulle kunna ta i en större padda kan peta på en sådan liten.

Om man vill kan man träna sig att bli av med djuräckelkänslor. Ett sätt är att lära sig mer om djuret man fruktar. Tag reda på vilken sorts groda eller padda ni har till att börja med.

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/fa...odor-paddor.htm
Fialotta
Jag har en groda som är ute på kvällen...
och vad jag kunde se på grodsajten så det
närmaste jag kom var att jag har en åkergroda...

inte stor liten o söt...plus att den har en bebis hoppande bredvid
sig...kommer fram vid skymmningen rolleyes.gif

Gillar grodor men inte paddor tongue.gif
Tänk om jag skulle ta o pussa på han och se om det blir en prins unsure.gif rolleyes.gif

Fast jag har ju redan en prins...man ska inte ha två tongue.gif
*Felix matte*
Som barn följde vi grodornas utveckling från yngel till små, till stora.
Mest fascinerad var jag över att de kunde ta så långa skutt.
Nu är det nog närmare 40 år sedan jag såg en groda senast wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon