Mellan våra stenplattor trivs allt möjligt: gräs, små minibjörkar, mossa, maskrosor, konstiga svampar... Mossan tycker jag är ganska fin, men den växer bara på vissa ställen. Finns det någon bra växt som man kan få att trivas på den minimala ytan och som är tramptålig? Det är ganska skuggigt dessutom. Hur gör ni andra? Rensar ni hela tiden...?
Red Top
02-09-2008, 19:55
Backtimjan t ex. Det kan man så mellan plattorna, om man luckrar upp lite först. det brukar ta sig bra så inte gräset har nån chans.=)
Det låter ju perfekt. Tack så mycket för tipset!
Aqvakul
02-09-2008, 20:23
CITAT (Red Top @ 02-09-2008, 20:55)

Backtimjan t ex. Det kan man så mellan plattorna, om man luckrar upp lite först. det brukar ta sig bra så inte gräset har nån chans.=)
Värt att testa......
Vi la nya plattor i fjol. På själva uteplatsens yta är fogarna igenfyllda (av cement?) men mellan kantstenarna växer det gräs. Jag funderar på om man kan spruta grå silikonmassa mellan plattorna. Någon som vet om det kan fungera?
Felicia M
03-09-2008, 07:59
Beror nog på vad som trivs just där!
Vi har kalkstensplattor i ett skuggigt läge, tendens till fuktigt. Mellan stenarna växer massor av pyttesmå versioner av jättedaggkåpa, naturligt frösådda av jättedaggkåpa som växer i en rabatt intill. Litet märkligt kanske men jag tycker de är jättesöta! Verkar hur tåliga som helst för vi går ju jämt på dem.
Jag ska testa med backtimjan, men kan man föröka mossan på något sätt om timjan inte trivs....?
Red Top
03-09-2008, 18:53
Mossan brukar föröka sig alldeles själv, så gräset får ge upp. Bara det inte blir för soligt och torrt.=)
Du kan oxå pröva att hälla lite filmjölk i skarvarna. Mums för mossan
Filmjölk?!? Hihi....
Funkar det med lättfil?
Aqvakul
03-09-2008, 20:41
CITAT (mojan @ 02-09-2008, 22:22)

Vi la nya plattor i fjol. På själva uteplatsens yta är fogarna igenfyllda (av cement?) men mellan kantstenarna växer det gräs. Jag funderar på om man kan spruta grå silikonmassa mellan plattorna. Någon som vet om det kan fungera?
misstänker att det inte kommer att sitta kvar och att det dessutom kommer att missfärgas och se fult ut
Red Top
03-09-2008, 22:39
CITAT (annade @ 03-09-2008, 21:24)

Filmjölk?!? Hihi....
Funkar det med lättfil?
Det funkar säkert med lättfil. Om jag förstår det hela rätt, så är det själva bakteriekulturen,
som mossorna trivs i.
Men de vill kanske helst ha en riktigt fet fil
Trampnarv är annars en fin växt att ha mellan plattor och sten. Lite dyr i inköp tycker jag bara.
Jag läste att trampnarv lätt sprider sig som ett ogräs. Har du någon erfarenhet av det CillaM? Jag vill gärna ha det mellan stenarna, men inte i rabatten! Är det en helt grön växt eller blommar den?
Jag har ingen personlig erfarenhet av den i min trädgård.Fick specialbeställa den åt några kunder för några år sedan när jag jobbade med växtförsäljning. Ju mer trampande på den desto finare blir den. Om den har lätt att sprida sig är det väl inte värre än att skära av och plantera på ett annat ställe. Men jag tror inte den sprider sig på samma sätt som den narven vi har i rabatterna, som ogräs. Den blommar med pyttesmå och ganska oansenliga blommor men som är söta om man lägger sig platt på magen.
CITAT (Aqvakul @ 03-09-2008, 21:41)

misstänker att det inte kommer att sitta kvar och att det dessutom kommer att missfärgas och se fult ut
Du har nog rätt, det lät bara så behändigt.

Skulle kanske pröva trampnarv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.