Full version: Spaljéträd
Jemahe-Zon5
Päronträdet är planterat, spaljén är på plats (ja, i den ordningen...) och nu känner jag mig lite tveksam inför fortsättningen. Grenarna är ju mjuka på detta färska träd och jag vill dra dem neråt för att styra formen. Men hur ska jag göra? Knyta grenen mot spaljén? Med vad? Hårt/löst? Vill ju inte att grenarna ska skavas och skadas nu när höstvindarna friskar i. Någon med koll på läget vad gäller detta?

/Jemahe
ingrids
Det finns speciella band/snören i affärer som säljer trädgårdsprylar som ska vara skonsamma mot bark.
Cilla
Det finns allt möjligt som fungerar. Jag brukar välja material som går sönder av sig själv efter ett eller ett par år, t ex smala remsor av lakansväv. Ibland har jag haft tjocka garn hemma men de håller lite för länge.

Man kan spänna grenar men inte genom att snöra åt runt hela grenen, oavsett storlek. Man får se till att binda så att trycket bara sker på ett par sidor om grenen. Det brukar gå bra med en spaljé.

Man behöver ofta inte binda hela grenen, det räcker att bilda i två-årsved och låta det som växt under säsongen peka lite som det vill. Det binder man nästa år, och då kan man ta bort bindningen man gjorde året innan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon