Pia L
Jag hade lagt frågan i krukväxtavdelningen och inser att det kanske var fel, för där kunde tydligen ingen något om fröförökning av Hoya, så jag lägger frågan här också och hoppas att någon kan svara mig.
Jag HAR sökt men inte hittat något svar på frågan och jag har googlat och hittat ett hoyaforum, men det verkade ha avstannat, tyvärr.

Jag bytte till mig två sticklingar av Hoya multiflora förra sommaren, sedan dess så har dom blommat oavbrutet.
Det jag börjar undra över är om det bildas frön av dom? Om det är så hur gör man om man vill så dom?

Det känns alltså som att det skulle vara frön i dom knäckhårda "rakettopparna"

blomkronan
Jag har aldrig haft en Hoya multiflora men jag blev nyfiken på den, gick ut och googlade, den ska ju klippas för att få den att grena sig (grenar sig ej själv) så jag förmodar att du kan ta sticklingar på den iallafall om du inte hittar några frön, rätt tid för sticklingar är ju nu innan vintervilan. Den var mycket fin, en sån måste jag skaffa mig blush.gif /Mari
Gåsis
Jag har inte provat, men hittade i alla fall den här sidan om den kan vara till någon hjälp.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon