HeleneN
03-09-2008, 07:05
Utanför mitt jobb finns en offentlig plantering med en låg rosa buskros och lavendelplantor, det har varit en helt ljuvlig kombination att beskåda. Jag tänkte försöka mig på något liknande hemma, kanske med en Fairy. Men nu ser planteringen rätt trist ut, lavendeln är risig och rosen har blommat över. Kan man samplantera med något annat för att få lite längre fägring?
Ezereht
04-09-2008, 12:19
Om du tar en ros som remonterar så borde den fortsätta blomma även under hösten. Blåklint/vita blåklint är jättefina nu och rudbeckia.
HeleneN
05-09-2008, 06:30
En Fairy tror jag remonterar. Blåklint trodde jag blommade på försommaren, det är en skolavslutningsblomma för mig, men det kanske bara är i affärerna? :-) Annars är ju blåklint fantastiskt fint.
Ezereht
05-09-2008, 08:57
Haha I wish att dom blommade på våren. Inte hos mig i alla fall, men jag vet itne vad som är "normalt"
Kattmynta/Kantnepeta blommar större delen av sommaren. När den blommat över är det bara att klippa den relativt hårt så kommer den igen med en 2:a omgång. Klippningen gör också att den inte ser så risig & skabbig ut. Det är samma med lavendeln, bortsett från att den inte blommar om förstås. Även överblommade rosor ser mycket fräschare ut om man klipper bort de överblommade blommorna. Fairyn blommar till frosten & snön kommer, men den är den sista att börja blomma å andra sidan. Det viktigaste med samplantering tycker jag är att få en tät marktäckande matta som klarar att hålla undan ogräset. Silverarv är också juste. Den blommar på försommaren, innan rosorna, såvida du inte tar någon extremt tidigblommande såsom t ex Single Cherry (Pimpinellros).
/S
Jag gillar isop tillsammans med rosor……i alla fall i högre zoner där inte alltid lavendel blir så frodig.
/Anki
Förra året satte jag ulleternell i ena rabatten. Det tog lång tid innan den kom igång men framåt augusti började blommorna komma. Mycket vackrare än brudslöja! Och bladen är vackert grågröna (som lammöron) och gör sig fint ihop med lavendel. Samma färg på bladen men en annan struktur. Blommorna står kvar tills man klipper av dom på vårkanten.
I år har dom brett ut sig rejält så nu börjar jag undra hur man håller tillbaka dom.
Höjden är ungefär som lavendel.
Jag gillar alla olika Alunrot, Palace Purple med rent röda blad är härdigast dom andra är svårare. Saxifraga med små rosetter och vita blommor har jag överallt, men är inte så glad i nävor, dom sprider sig hejdlöst som ogräs, men passar på rätt ställe. Lammöron, Isop är fint, Lavendel är lite svårare, många har frusit bort. Av de lite högre gillar jag en massa dagliljor, vanliga liljor och låga klematis mellan buskrosorna är sååå fint.
Jag sår ofta Aklejor och dom är fina emellan rosor men kan bli väldigt höga/kraftiga så dom passar bättre mellan lite högre rosor och buskrosor.
Ezereht
12-09-2008, 17:30
finns en vit sort små aklejor som är sååååååååååååååååå söta
Ingrid Zon3
12-09-2008, 18:29
Kärleksört gillar jag skarpt. Har en rödbladig som är ursnygg nu, särskilt brevid lavendel och annat gråbladigt.
Sen finns det ju rödbladig sedum om du vill ha något lägre lite marktäckande. Men jag skulle nog titta på att kombinera ihop alunrot (finns sorter som är rödbladiga under och gråspräckliga ovanpå bladen, snygg som "brygga" mellan grått och rött) kärleksört, lavendel och en långblommande låg ros. Eller en högre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.