Citrona
[attachment=23637:DSC00099.JPG]

Nu är hösten här thumbdown.gif

Snart måste jag baxa in mitt citronträd i förrådet, det är så tungt så jag måste ha en pirra för att få in det, och när det väl står där inne blir det kvar tills det är dags att ta ut det i vår efter frostrisken. Lite synd, det är ju många vackra dagar kvar på hösten när man hellre skulle ha trädet utomhus under dagtid, men det är verkligen besvärligt att baxa det ut och in. hur gör ni andra? Tänk om man hade en frostfri vinterträdgård... Vilken dröm!
Alexander-VG-zon3
mina skyddar jag med väv om det blir frost sedan mina kan jag bära så dom tar jag ju ut på dagrna in i det sista ,, sedan beror det ju vart man bor också . sen är det lite knepigt är trädet utan frukt och knoppar så kan det stå ute utan skydd i ett par frostnätter .
Anna!
Fråga prins gyllenbäret! giggle.gif

Skämt å sido. Hur bra fungerar väv egentligen, och HUR funkar det? Jag menar, växter producerar ju inte så mycket egen värme, så det kan ju inte bli så mycket varmare med "täcke" än utan. Eller funkar det på nåt annat vis? och måste man ha nån speciell typ av väv, eller funkar typ gammal fiberduk? Många frågor, nån som vet?
blomkronan
Vilken fin planta av citrus, jag måste sluta va ute på denna sida(Odla.se) angry.gif jag vill ha... tummenupp.gif
Jag får inte plats med alla växter som jag ser här, i min trädgård. Jag får njuta av alla fina bilder jag ser här... Vintern är inte så lång snart får du njuta av din fina citrus.
thanks.gif för din bild //Mari
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anna! @ 05-09-2008, 20:41) *
Fråga prins gyllenbäret! giggle.gif

Skämt å sido. Hur bra fungerar väv egentligen, och HUR funkar det? Jag menar, växter producerar ju inte så mycket egen värme, så det kan ju inte bli så mycket varmare med "täcke" än utan. Eller funkar det på nåt annat vis? och måste man ha nån speciell typ av väv, eller funkar typ gammal fiberduk? Många frågor, nån som vet?

tjock fiberduk eller annan tjockväv eller grön vinterväv skyddar ca 5grader varmare .

det är ju solen som gör att det värms upp lite som sedan avges på natten och håller tempen uppe innanför plus så håller det ute vinden lite plus att utstrålningen blir mindre . har du då 3-5lager väv runt om så skyddar det mycket .

är det bara lätt frost så märker du att det under stora träd är mindre frost det räcker för att skydda , så har du ett svart paraply så kommer du se samma skillnad att det är mildare under paraplyet .

samma sak händer en mulen dag under vintern som i skåne är natten mulen i skåne så blir det ofta plusgrader hela natten eller bara lätt frost är det istället en klar natt så blir det -5c -10c . det är att under klara nätter så strålar värmen ut i rymden ,, under mulna dagar så strålar värmen tillbaka . samma sak händer som jag skrev innan .

så tunnare skydd och ljusare färger skyddar sämst .

så när frost hotar så täcker jag med grön vinterväv och det hålls frostfritt där under på så vis kan jag förlänga blomningen plus ha ute mina krukväxter längre .

en annan intressant sak är att regn hindrar frosten ,, som i usa när det hotas för frost så vattnar dom eller sätter på spridaren över citrusodlingarna och vattnar då hela tiden det är frost ,, gör dom det så klarar sig all frukten .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon