CITAT (Anna! @ 05-09-2008, 20:41)

Fråga prins gyllenbäret!
Skämt å sido. Hur bra fungerar väv egentligen, och HUR funkar det? Jag menar, växter producerar ju inte så mycket egen värme, så det kan ju inte bli så mycket varmare med "täcke" än utan. Eller funkar det på nåt annat vis? och måste man ha nån speciell typ av väv, eller funkar typ gammal fiberduk? Många frågor, nån som vet?
tjock fiberduk eller annan tjockväv eller grön vinterväv skyddar ca 5grader varmare .
det är ju solen som gör att det värms upp lite som sedan avges på natten och håller tempen uppe innanför plus så håller det ute vinden lite plus att utstrålningen blir mindre . har du då 3-5lager väv runt om så skyddar det mycket .
är det bara lätt frost så märker du att det under stora träd är mindre frost det räcker för att skydda , så har du ett svart paraply så kommer du se samma skillnad att det är mildare under paraplyet .
samma sak händer en mulen dag under vintern som i skåne är natten mulen i skåne så blir det ofta plusgrader hela natten eller bara lätt frost är det istället en klar natt så blir det -5c -10c . det är att under klara nätter så strålar värmen ut i rymden ,, under mulna dagar så strålar värmen tillbaka . samma sak händer som jag skrev innan .
så tunnare skydd och ljusare färger skyddar sämst .
så när frost hotar så täcker jag med grön vinterväv och det hålls frostfritt där under på så vis kan jag förlänga blomningen plus ha ute mina krukväxter längre .
en annan intressant sak är att regn hindrar frosten ,, som i usa när det hotas för frost så vattnar dom eller sätter på spridaren över citrusodlingarna och vattnar då hela tiden det är frost ,, gör dom det så klarar sig all frukten .