Full version: Röda Austinrosor
m_arle
Jag skulle behöva hjälp att bestämma mig för vilka röda Austin som är härdigast och bäst.

Jag ska ha med någon röd Austin i min nya rabatt och det är ju kul om den inte fryser bort efter första vintern.

Kom med tips, gärna med hur stora dom kan tänkas bli.

/marle
Adelina
I vilken zon bor du?

Det finns ju inte sådär jättemånga röda Austinrosor, William Shakespeare är väl den som är minst kinkig. Här i zon 1 så blir den dryga metern, och jag har inga problem med den alls, men jag har väldigt fina förutsättningar med bra jord och varmt läge.

Ser nu att du bor i zon 5. Då kanske William är tveksam. Nån som har den i den zonen och lyckats med den?
Kajsa
Har inte läst om någon röd som klarar zon 5 under många år, men köp Austin rosor och ha i kruka, många är lagom stora för krukor. Det finns en del andra Austin som klarar zon 5 som är testade i WIJ trädgård, det finns en tråd som vi skrev i nyligen, titta där.

Denna köptes i våras L.D. Braithwaite/stamros, stora ljuvligt röda blommor
vinterförvaras i garaget
m_arle
Jag bor ju i zon 5 och jag har provat att odla i kruka men jag har inte fått dom att klara vintern. Jag tänker prova att plantera på friland. Det känns tråkigt att plantera i kruka och ändå inte få dom att klara vintern.

Jag har försökt att göra rabatten på ett sätt och i ett läge som förhoppningsvis förbättrar zonen något.

Jag har Winchester Cathedral och den har klarat en vinter i ett sämre läge än den nya rabatten. Jag har också Ghislane de feligonde som har klarat tre vintrar i ungefär samma läge.

Man måste ju testa lite... Jag vill däremot gärna ha tips om vilka röda som verkar mera härdig än andra.

/marle
Ezereht
Oh vad glad jag blev biggrin.gif Jag vill också ha ghislaine de feligonde, är helt kär. Hade tänkt pröva men med inställningen att den mest troligt dör. Men du get mig mera hopp !

Jag har tänkt pröva William shakespeare 2000 nästa år tror jag. Den är mera lila än röd. Ska det abolut vara röd?
m_arle
Jag har ju bara sett Austinrosorna på Wij trädgårdar, Winchester Cathedral och Molineux hemma hos mig. I övrigt har jag bara sett dom på bild och erfarenheten är ju att färgerna ofta blir andra i verkligheten. William Shakespeare 2000 anges ju ofta vara röd.

Jag har funderat på William Shakespeare 2000 så den finns med på listan över "röda".

Ghislaine de Feligonde Fryser ner ordentligt men kommer igen och nu blommar den. Den har också blivit större för varje år. Rosen var en felleverans från rosenposten och den verkar ju livskraftig.

/marle
Erika i Sandviken
Inte röd men väl värd att prova för är Golden Celebration, min är ca 120-150cm hög och rätt grov i stammen.
Jag bor i zon4 och här verkar den trivas prima.

Austins rödaste är kanske L.D Braitwait, jag har den också ,men tror inte den klarar hårdare klimat än så här.
m_arle
Golden Celebration finns med på beställningslistan redan liksom Winchester Cathedral men jag skulle vilja testa någon röd också.

/marle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon