Chamomille
Kryddan smakade starkt. Den var hel och jag malde den på en smörgås från en kvarn. Den doftade pepprigt och gott! För att försöka förklara hur den såg ut så kan jag säga att den kan liknas vid ett mini-nypon på ca 2-3 mm. Färgen var brun-röd som malen paprika. Vad kan det ha varit? Den var supergod. Jag måste ha!
Hjälp! thanks.gif
Piccante
Kryddpeppar ?
Aqvakul
Min gissning är också kryddpeppar.....
Chamomille
Nej nej nej..... Kryddpeppar vet jag vad det är. Den här var mycket mindre och lite avlång (såg ut som ett mini-nypon som jag skrev). Färgen är mer rostbrun-röd. Vi har hundratals kryddor från världens alla hörn, men denna har jag ej sett förut. Det är säkert en krydda som man äter malen här fast inte tänker på att den har varit hel en gång g.gif Jag har sökt men inte hittat något på nätet sad.gif
Margith
Sichuanpeppar kanske??
Den är iaf brunröd tongue.gif
Piccante
Vet du var den kommer ifrån? Har du sett/ hört något namn? Eller var fick du den ifrån??? Kan du beskriva utseendet mer, "nyponet" innehåller det en kärna eller flera små?

Szechuanpeppar Zanthoxylum piperitum kanske?
Åsa, mälardalen zon 2
Mina påsar med szechuanpeppar innehåller inget som ser nyponliknande ut.
Ramred
Kan det vara sådana här? En krydda som används mycket i Iran och tydligen heter Zereshk där. (Berberis)

Zereshk
Piccante
CITAT (Ramred @ 03-09-2008, 15:56) *
Kan det vara sådana här? En krydda som används mycket i Iran och tydligen heter Zereshk där. (Berberis)

Zereshk

Fast beriberis används väl hel? Den ska väl koka med maten om jag har fattat det hela rätt. Fast jag har ingen större vana av persisk mat iofs.
Ramred
Jag vet inte heller, men jag tyckte dom såg ut som små nypon. Och torkade borde dom ju gå att köra genom kvarn.
Chamomille
Men åh TACK! thanks.gif Visst är det Szechuanpeppar! Jag var tvungen att ila till affären och köpa en burk för att se om det var den... Ni lyckades lista ut vad jag menade även med min usla beskrivning. Nypon... giggle.gif Det var så att just de lilla kornet som jag studerade såg ut som ett nypon. Fast de liknar ju inte alls nypon.
Det var pappa som hade det hemma, och hans sambo sa att det var cayenne-peppar, men det kunde det ju naturligtvis inte vara kom jag på hemma. Szechuanpeppar är en jätte-god krydda ju... Har aldrig tänkt på den förut, förutom när man får maten kryddad på restauranger med den.
Ramred, min beskrivning kan ju mer liknas vid berberis faktiskt. Nån som vet om man kan köpa den hel någonstanns tro unsure.gif
Margith
Min kokbok säger Sichuanpeppar, men Szechuanpeppar tycker jag verkar vara en bättre stavning (utifrån hur jag uttalar det)
Men strunt samma hur det ska stavas, bara vi är överens om vad vi talar om kompiskram.gif
Men Chamomille: om du nu ilade iväg till affären och köpte en burk.... vilken affär var du till?
Från din beskrivning av kryddan blev jag väldigt sugen på att prova den, men i min affär finns den inte crying.gif
Var ska jag leta den?
Chamomille
CITAT (Margith @ 04-09-2008, 21:13) *
Min kokbok säger Sichuanpeppar, men Szechuanpeppar tycker jag verkar vara en bättre stavning (utifrån hur jag uttalar det)
Men strunt samma hur det ska stavas, bara vi är överens om vad vi talar om kompiskram.gif
Men Chamomille: om du nu ilade iväg till affären och köpte en burk.... vilken affär var du till?
Från din beskrivning av kryddan blev jag väldigt sugen på att prova den, men i min affär finns den inte crying.gif
Var ska jag leta den?

Jag halkade in på Coop... Santa Maria hade den på burk. Sen såg jag på nätet att även Spice Islands har den. Jag har aldrig lagt märke till den förut och den kanske inte finns i mindre affärer, men om du går till en större mataffär eller stormarknad så borde den finnas.
Och det där med stavningen, hmm, jag antar att det kanske är Japanska och försvenskligat??? biggrin.gif

Hur man sen uttalar det har jag ingen aning om g.gif
Margith
Tack snälla!
Till helgen får jag leta upp en lite större mataffär smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Borgeby har annars ett stort antal kryddor på postorder de har även Sichuanpeppar (så stavar de den ifall man ska söka i deras nätbutik).

http://borgebykryddgard.jetshop.se/default.aspx (de har ett ganska stort sortiment även sånt som sumac kan hittas men tyvärr inte pulbiber som jag gillar)

Själv brukar jag rosta sichuanpepparn i en torr stekpanna med lite salt + en bit torkad chili innan jag stöter den i morteln, sichuanpepparn blir mera aromatisk och ännu godare efter rostning.
Margith
Nu har jag varit till "stora staden" och besökt både ICA Maxi och Willys. Ingen Sichuanpeppar angry.gif
Sen tog orken tog slut så Coop besöker jag en annan dag.
Finns den inte där heller får jag väl beställa den från Borgeby, tack för länken Åsa!
Chamomille
CITAT (Margith @ 06-09-2008, 19:17) *
Nu har jag varit till "stora staden" och besökt både ICA Maxi och Willys. Ingen Sichuanpeppar angry.gif
Sen tog orken tog slut så Coop besöker jag en annan dag.
Finns den inte där heller får jag väl beställa den från Borgeby, tack för länken Åsa!

Nämen, jag köpte min på Coop, inte en forum utan en mindre affär. Sen finns den på MAXI. Det är Santa Maria. Den måste ju finnas unsure.gif
trostar.gif Du ska se att du hittar den...
Margith
Jag tror att inköparen i min ICA-affär läser Odla biggrin.gif
Nu fanns det Sichuanpeppar i kryddhyllan.

Jag provade att mala den i pepparkvarnen, men det gick inte. Den är för lätt, den hoppar bara undan.
Då provade jag Åsa, mälardalens variant.

I en torr stekpannan la jag lika delar Sichuanpeppar, hackad färsk chili och flingsalt.
När chilin var torr, krossade jag alltihop i morteln.
Kryddblandningen hällde jag över skivad, rå potatis, en skvätt olja över och in i ugnen tills potatisen var mjuk.

Det här var alldeles sagolikt gott!!

Stort tack till både Chamomille och Åsa, mälardalen smiley_small_hug.gif
Chamomille
Va kul! (Ja, han läser säkert Odla biggrin.gif )
Jag noterade att den inte fungerar i en kvarn (manuell). Den är som sagt för mjuk och lätt. Kvarnen kexade lixom igen. Jag har en elektrisk kvarn, och där fungerar det hyfsat, det blir inte pulver som man önskar utan det slinker med en och annan större bit. Pappa har en annan kvarn (elektrisk) som är bättre, där kommer kryddan ut som pulver, och det är såå gott på en skorpa med ost och gurka yes.gif
Ja, visst är den god..... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon