Sara i zon 7
Hejsan!
Måste bara fråga hur ni har lyckats i växthuset i år. Tycker det har varit en dålig odlingssommar.
Tomaterna - som vanligt började de mogna alldeles för sent. Brist på värme och sol.
Gurka - samma där, för lite värme och sol. Men lite gurka har vi smakat. Soyo Long - jättegod.
Paprika - ovanligt sen skörd och mycket mindre än ifjol.
Chili - fått skapligt men mycket mindre än förra året.

Vore kul att höra andras erfarenheter och vilka sorter som faktiskt fått godkännt trots den dåliga sommaren.

Sara
CalleF
Nu har jag förvisso bara små miniväxthus från Rusta men jag kan nog ändå konstatera att sommaren i norr har varit alldeles för kall jämfört med tidigare år.
Inte en enda tomat har mognat och paprikorna är ännu pyttesmå.
Majjijann
Nu är detta min första säsong med växthus så jag har inte mycket att jämföra med, och jag är lite av en novis i odlingssammanhang i största allmänhet.

Mina röda körsbärstomater var mycket lyckade. Goda som godis!
Gula pärontomater väldigt snygga, men inte särskilt goda om man inte råkar plocka dem i exakt rätt minut.
Paprika, har fått en hel del, aldrig nånsin odlat såna förut, men några är gula, andra röda och många gröna. Gott.
Äppelgurka sådde jag mest på skoj eftersom jag inte hade en aning om vad det kunde bli, kul inslag och lagom mycket gurka för mig.
Salladen har vuxit som ogräs.
Morötter sådde jag alldeles för få. Barnsligt goda.
Rödlöken var en besvikelse. Lika ynkligt små vid skörd som när jag satte dem.
Ruccolan blev ett ogräs, fick rensa bort allt nrä det försökte konkurrera ut mina morötter.

Har dessutom för första gången drivit upp både tomater och paprikor från frö. Jag hade varit glad bara jag fick en frukt på varje.

Man lär av sina misstag. Till våren kommer mitt nya morotsland vara klart och då blir det mer plats i växthuset till annat. Hoppas på ett bra växtår 2009!
skogstroll
Tja, nåt höjdarår har det inte varit tycker jag. Känns som det började lite dåligt när jag satte ut plantorna preciiis innan sista bakslaget kom. Hade jag väntat några dagar till så hade det nog gått bättre för chilin.

Jag har en hel del tomater på plantorna som jag tycker ska mogna nu, två paprikor (Sweet Chocolate) blir det på en planta. Och så en del cayennepeppar.
rosita
Det är förstå året med växthus för mig och oj, så mycket frön jag sådde i januari - mars! whist.gif Jag hade minst 150 blomplantor att plantera så fort det blev lite vår! De fick fibertäcke över sig i början, men de var tvungna att lämna växthuset, för att ge plats åt minst 200 grönsaksplantor! blush.gif Tomater har jag skördat hinkvis av, liksom gurka innan de drabbades av spinn och de fick lämna växthuset. 3 sorters paprika i 6 hinkar... alla fick löss... alla (utom en murarbalja med 3 plantor) åkte ut till en varm plats intill huset. Nu är alla löss borta, många paprikor är skördade och fler mognar på...och nu sätter de ny fart att blomma igen! slap.gif Vattenmelon hade jag 3 plantor, som gav 1 frukt vardera...den största 3,5 kg och den minsta på 1,3 kg....sedan åkte de plantorna ut p g a LÖSS ranting.gif Basilika har jag skördat i mängder, portlak likaså! Dessutom har jag sått nytt som har grott: sallat, portlak och basilika. Broccoli och grönkål har också grott och ska omplanteras till helgen och sedan växa sig stor i växthuset i höst! rolleyes.gif Ska bli spännande att se hur det går! Just nu finns i växthuset: 3 tomatplantor med mognande tomater, 6 paprikaplantor med mognande paprikor, 1 pepinoplanta med minst 7-8 frukter och 2 chiliplantor 'Ormpeppar' som har gett 4 röda små chilisar och har många gröna på G! Jag är minst sagt nöjd, trots alla löss och spinn! yahoo.gif
Sara i zon 7
Jag är ganska nöjd över chiliodlingen trots den dåliga sommaren. Förra året fick jag otroligt mycket chili och paprika. Att den går så bra här i norr.
Paprikan Forence Fender ger en helt otrolig skörd av milda paprikor i alla de färger, de påminner om gröna äpplen i smaken.

Jag har lagt in några burkar chili till Fefferoni och vi har stekt till kött med olja och grovsalt. Jättegott!
Det gäller att hitta sina favoriter, de får inte vara för starka.

Morötter blir som vanligt väldigt bra, rödbetorna blir inget alls av. Har satt dem i nytt land och det kanske inte passade. Löken är skördad, både gul- röd- scharlotten- och vitlök om än den inte blev lika stor som ifjol.
Purjon står ju kvar men den blir också mindre än vanligt. Kan bero på att jag inte bredde över med fiberduk.

Imorgon åker jag upp till vårat sommarställe för att gräva upp potatisen, den är som vanligt stor och fin men mandelpotatis ska ju växa i lite svalare klimat för att bli fin.

Sara
Monarda
Första året med växthus för mig med. Positivt var den supergoda tomaten Sungold, även Green Zebra är mycket god. Dock många av den som inte mognat än. Cal-J var något av en besvikelse, mjölig och relativt smaklös. Ormmelonen blev jättegod och även melongurkan. Inte en enda ohyra har jag sett röken av men en förskräcklig mängd lockespindlar fear.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon