Full version: Rosenkvitten - gele?
LindaA
Jag har just blivit med trädgård! en stor och uppvuxen sådan! Jag håller på att lära mig vad som finns i trädgården, förutom ett stort antal äpple- och päronträd. Jag har också upptäckt att jag har rosenkvitten, nu undrar jag om någon vet hur man kan använda dem? Jag har hört att man kan göra gelé på dessa, men jag vet ingen som har ett recept.... är det någon som kan hjälpa mig?
Adri-Anne
Ca 1kg kvitten frukter.
Skölj frukten och ta bort sådant som är dåligt och kärnhus.. Skär den sedan i bitar.
Sedan koker du opp ca 8dl vatten, lägg i rosenkvittenbitarna och låt det hela koka ca15-20 min. Sila massan i två lager silduk, så blir inte geléen grumlig. Bäst är om du låter saften självrinna, det tar någon timme, beror lite på tätheten på silduken.
Koka sedan upp saften, utan lock, rör sedan ned sockret ca 9-!0 dl., men bara lite i taget. Sätt grytan på plattan igen och låt det koka krafrigt i ca 10 m. Gör ett geléprov. Skumma väl, annars blir geléet grumligt.
Häll över på burk.
Lycka till. rolleyes.gif
Nutten
Måste bara säga att rosenkvittengelé är MUMS biggrin.gif Växte upp i en trädgård där det fanns sådana buskar, så varje år blev det god gelé. Tyvärr var det länge sedan alla flyttade därifrån...
Adri-Anne
Visst är det. Jättegott wub.gif tongue.gif
LindaA
Tack för receptet Adri-Ann, det blir roligt att prova det, jag återkommer om hur det går med gelé-tillverkningen! biggrin.gif
Pia mitt i Skåne
Här är ett annat recept som jag hittade i min mammas gamla bok "Frukter och bär".
1. Tvätta och klyv frukten, de större i flera klyftor.
2: Koka frukten mjuk i vatten, 4 dl / kg frukt, c:a 25 min.
3. Sila saften, men rör inte under tiden.
4. Väg den avrunna saften. Blanda den med lika mängd socker. Låt blandningen koka i en halv timme.
5. Tillsätt 1 tsk citronsyra / liter saft. Häll på geléglas. Förvara svalt.

Moset som blir över kan man passera och blanda med mosat mjukkokt äpple. Till 2 delar kvittenmos tar man 1 del äpplemos. Sockra och frys.

Ett annat tips är att göra Dansk kvittenkonfekt av moset. Passera det och koka upp med halva mängden (av mosets vikt) socker. Torka i pappersklädd stekpanna på svag värme och skär i bitar.

Pia
LindaA
tack för hjälpen, jag som är en godisråtta blev förstås intresserad av Dansk kvittenkonfekt.... mums!
Ewa L
LindaA!
Festligt nog började mitt inträde på Odla.nu med exakt samma fras och fråga!
Hade sökt på ICA's och liknande matsidor, men inte funnit någonting. Sökte då generellt på internet — och fann — kvittenmarmelad!

Försent för förra hösten, men i år!! Eller kanske gele? huh.gif Eller konfekt? unsure.gif
Hannele
Ungefär som ovan
Rosenkvittengelé
Frukterna skördas i slutet av september. Tvätta frukten.
Dela frukterna i klyftor och lägg dem med skal och kärnor i en kastrull, som du fyller med vatten så att det precis täcker frukterna. Koka blandningen tills frukten mjuknar.
Häll fruktblandningen i en silduk och låt saften rinna av väl.
Blanda saften med lika mycket socker och koka blandningen tills den tjocknar. Gör ett geléprov.
Vill du göra marmelad använder du grundrecept för apelsinmarmelad.
Skär bort kärnhuset och strimla frukten med skalen fint.

http://www.olzon.nu/
Ina
ÅÅÅÅHHHHH! Vilken fin kvittenbonsai!! wub.gif
Tussi
Ett litet tips bara!
Kvittenmarmelad passar utmärkt till ostbricka och inte
till frukostmarmelad som jag försökte bjuda min familj på.
Mitt recept på kvittenmarmelad:
2kg kvitten
5 dl vatten

Till 1 l. pure´
5-6 dl socker
ev. konserveringsmedel (brukar jag hoppa över)

Gör så här:

1. Skölj frukterna

2. Koka upp frukten med vattnet och låt det koka
under lock ca. 45 min

3. Passera massan och mät den. Tillsätt sockret och låt
marmeladen koka färdigt i ca 5 min.

4. Tillsätt ev. konsrveringsmedel och häll marmeladen på
rena, varma burkar. Sätt på lock.

Det luktar underbart när man kokar kvitten!!
Ewa L
CITAT (Tussi @ 18-10-2003, 18:25)
Det luktar underbart när man kokar kvitten!!

Det kan jag skriva under på!!! Doften var helt underbar. wub.gif

Gjorde gelé i helgen. Avrunnen saft blev 1,2 l så det blev ganska många burkar. Annorlunda, men mycket behaglig smak. Bet framförallt ett litet bett i en "rå" kvitten. Som ett extremt friskt och syrligt — men ej beskt eller surt — äpple. Smaken satt kvar mycket länge på tungan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon