Hej!
Vi står i begrepp att plantera två äppelträd. Vi bor strax norr om Göteborg och träden kommer att stå soligt och väl dränerat. (Möjligen lite tunnt jordlager på ngt ställe.)
Äppelträden ska vara medelstora dvs jag vill gärna kunna gå under trädet men att det är någorlunda lätt att nå frukten.
Vi vill ha ett träd med sent mognande äpplen som går att spara under vintern. Det andra trädets frukt får gärna mogna i augusti/september. Äpplena ska inte vara mjöliga utan friska och saftiga.
Är det någon som har några idéer på ett gott äpple som skulle passa in på mina "krav"?
Jan af Lisö
03-09-2008, 19:03
Finns många svar, jag antar att du bor i zon 2:
Augusti/September: Discovery, Summerred, Katja, James Grive, Oranie
Vinteräpplen: Ingrid Marie, Kim, Oberländer
Frågar Du om något däremellan så har jag själv Amorosa (=röd Aroma) som jag tycker är mycket vackra och goda.
De äppelsorter jag nämnde är friska, förutom Discovery, Summerred och Ingrid-Marie som är något kräftkänsliga, men om du har en solig och väldränerad växplats utan kräftsjuka träd i närheten så skall det inte vara något problem. Summerred kan vara något skorvmottaglig, men det borde vara ett mindre problem på en solig växtplats och bra beskäring.
Vill du gå under träden så skall de vara på grundstammen A2 och du kommer att behöva stamma upp dem under många år, så du får vänta på större skördar. De flesta av dessa sorter (förutom James Grive, Oranie och Oberländer) är vanliga i handeln så det är bara att provsmaka. James Grive och Oranie finns säkert hos någon granne att smaka, och dessutom NU !!
Du kommer säkert att få flera bra tips här på Forumet, det finns säkerligen kring 400 olika äppelsorter i Sverige.
Aqvakul
03-09-2008, 20:19
Jans lista är klok och genomtänkt. Mina favoriter är Katja ocxh Ingrid Marie som gett mkt och bra skörd under många år.
Om man redan efter ett par, tre år vill kunna gå uner trädet och det dessutom har en krona som bildar frukt så är det värt att satsa på träd som har "högstam", dvs har några år på nacken och som stammats upp i plantskolan. Går att beställa från välsorterade trädgårdsbutiker.
De man kan gå under är som sagts satta på A2 grundstam (rot) eller fröstam. De grundstammarna gör att det som handeln kallar "medelstort" blir ca 8-9 meter högt och brett, och att det som handeln kallar "starkväxande" eller "stort" blir 10-12 meter högt och brett. Vill man ha en mindre krona bör man satsa på en svagväxande grundstam, men då får ma tulla på att kunna gå raklång under träden.
Tack för att ni tog er tid att svara! Jag fick flera bra tips som jag ska titta och provsmaka vidare på.
Det var också värdefullt för mig att få veta att stammarna är olika - det hade jag nog inte tänkt på själv.
Förresten- vilket roligt forum det här är - just nu när jag skriver det här är 759 andra trädgårdsintresserade personer också på "besök"!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.