Chamomille
Jag har ett recept på potatissherry. Nu är frågan, är det något speciellt med potatis? Stärkelse eller nåt, eller tror ni att jag kan byta ut potatisen mot t.ex äpple som vi tonvis av?

g.gif
Sussie F-Flower
Men , va spännande!!!
Det skulle jag också vilja prova! laugh.gif
Tror att det skulle kunna ligga något i det du säger ang stärkelsen. Äpplena är ju söta iofs. men skulle tro att man får ta lite till socker till dessa. dunno.gif

Skulle du vilja vara så vänlig att lägga ut receptet här? bravo.gif kompiskram.gif Please...
Jag har inte gjort sherry på närmare 20 år, så det skulle vara kul att prova igen. yahoo.gif
Jag har också hur mycket äpplen som helst.... yes.gif men ingen potatis... no.gif

Mvh.
Chamomille
Jamen visst ska du få receptet. Kunde ju ha lagt ut förut såklart blush.gif
Det är ett gammalt recept som jag fick av mormor för länge sen. Jag har aldrig gjort det själv, men däremot smakat wink.gif

Potatissherry

5 l vatten
1/2 kg potatis skuret i tärningar
1 kg farinsocker
1 1/2 kg strösocker
50 g jäst
1 msk hjorthornsalt
rivet skal av 2 citroner
saften av 3 apelsiner

Potatisen fryses över natten. Häll alla ingredienser i hinken utom vattnet.
Värm vattnet till 37 grader. Häll över vattnet och rör till allt löst sig. Lägg folie över hinken och låt den stå varmt vid ett element i 14 dagar. Tappa över det fina i ny hink och låt stå i 14 dagar till. Klart!

Japp, då kanske man ska prova med äpplen istället, kanske lite mer än ett halv-kilo? Det skadar ju aldrig att exprementera lite biggrin.gif

Sussie F-Flower
Va kul att receptet är efter mormor. Hur smakade det tyckte du? Var det gott?

Ja, just det ja... "låt hinken stå varmt vid ett element..."
Vad gör man om man inte har några varma element så här på hösten...? confused.gif
Undra om det går bra ändå, g.gif annars måste jag nog börja att elda i kaminen...

Tack för att du delade med dig av receptet!!!
Chamomille
Tjaa, det där med element... Vi har inte ens några element giggle.gif Och tända kaminen... Nää, då dör vi här sweatingbullets.gif Det spelar nog ingen roll, bara det står så varmt som möjligt. Jag ställer mitt på kontoret i vanlig rumstemperatur.
Jag vill minnas att det smakade gott. Inge fel alls, fast nu var det ju säkert 20 år sen jag smakade. Såå, nu ska det testas att "baka". Jag tror jag provar med nåt kg äpplen. Man kan ju förstås göra en på potatis också whist.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Chamomille @ 03-09-2008, 23:53) *
Tjaa, det där med element... Vi har inte ens några element giggle.gif Och tända kaminen... Nää, då dör vi här sweatingbullets.gif Det spelar nog ingen roll, bara det står så varmt som möjligt. Jag ställer mitt på kontoret i vanlig rumstemperatur.
Jag vill minnas att det smakade gott. Inge fel alls, fast nu var det ju säkert 20 år sen jag smakade. Såå, nu ska det testas att "baka". Jag tror jag provar med nåt kg äpplen. Man kan ju förstås göra en på potatis också whist.gif

Haha, testa att blanda kanske...? whistling.gif naughty.gif
Chamomille
Ja varför inte. Satt just och tänkte på andra frukter och bär också... Plommon? Jordgubbar? Man kanske kan göra en stor fruktsallad och hälla i hinken?
Eva i Skåne
Det ser ut att kunna vara det recept som vi gjorde sherry efter i mitten av 70-talet. Hur den smakade har jag inget minne av, men den tog slut biggrin.gif

Efteråt var det någon som påstod att det var olagligt i och med att det var potatis i. Jag har ingen aning och det känns i så fall inte särskilt brottsligt, men någon av er tycker kanske att det är intressant.
Chamomille
CITAT (Eva i Skåne @ 08-09-2008, 15:36) *
Det ser ut att kunna vara det recept som vi gjorde sherry efter i mitten av 70-talet. Hur den smakade har jag inget minne av, men den tog slut biggrin.gif

Efteråt var det någon som påstod att det var olagligt i och med att det var potatis i. Jag har ingen aning och det känns i så fall inte särskilt brottsligt, men någon av er tycker kanske att det är intressant.

Ooops, olagligt? Då måste anledningen vara att det bli starkt då? Eller?

Jaså, den tog slut biggrin.gif Märkligt... Hur tyckte du den smakade?

Jag har gjort en sats nu fast med äpplen istället (jag skar äpplen i småbitar, det blev ungefär 900 gram). Det ska bli spännande å se om det fungerar yes.gif
Ramred
Tror inte det har någon betydelse att det är potatis i.

Utdrag ur alkohollagen:
kap 1 5§ Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl.

kap 2 2 § Vin, starköl eller öl får inte tillverkas utan tillstånd om det inte gäller tillverkning i hemmet för eget behov.

Däremot är det ju inte tillåtet att bränna själv. Vare sig med potatis eller annat.
Chamomille
Aha, men då är det nog inga problem. Kan inte tänka mig att det blir såå starkt. Eller g.gif
ingrids
Jäst dör innan 22%, enda chansen att bli olaglig med vin eller sherry är att destillera den.
Sussie F-Flower
CITAT (Chamomille @ 08-09-2008, 16:27) *
Aha, men då är det nog inga problem. Kan inte tänka mig att det blir såå starkt. Eller g.gif

Man borde kunna tänka så här:

Om man gör sitt eget vin/sherry, t.ex. tre ggr varje år. Varje sats blir 10 liter 12%:igt vin.
Helt lagligt. Ok?

Men om man bara gör vin/sherry en gång per år, (10liter) så borde det ju inte göra något om det så skulle bli 24% starkt.
Det blir ju ändå mindre än om man gör många ggr av det vanliga.... laugh.gif

Är ni med på hur jag "tänker"? yes.gif
KURT
1: Det har ju inget med vin eller sherry att göra - mäsk eller bult är ju bättre namn.
2: Äpplen innehåller betydligt mindre med socker än frusen potatis, det blir nog lägre alkoholhalt.

Jag kan rekommendera http://www.bryggforum.nu/
Chamomille
CITAT (ingrids @ 08-09-2008, 17:29) *
Jäst dör innan 22%, enda chansen att bli olaglig med vin eller sherry är att destillera den.

Ja, det har du rätt i wink.gif

CITAT (Sussie F-Flower @ 08-09-2008, 17:33) *
Man borde kunna tänka så här:

Om man gör sitt eget vin/sherry, t.ex. tre ggr varje år. Varje sats blir 10 liter 12%:igt vin.
Helt lagligt. Ok?

Men om man bara gör vin/sherry en gång per år, (10liter) så borde det ju inte göra något om det så skulle bli 24% starkt.
Det blir ju ändå mindre än om man gör många ggr av det vanliga.... laugh.gif

Är ni med på hur jag "tänker"? yes.gif

Jadå giggle.gif

CITAT (KURT @ 08-09-2008, 17:54) *
1: Det har ju inget med vin eller sherry att göra - mäsk eller bult är ju bättre namn.
2: Äpplen innehåller betydligt mindre med socker än frusen potatis, det blir nog lägre alkoholhalt.

Jag kan rekommendera http://www.bryggforum.nu/

Ja just det. Tänkte inte på det - att potatisen blir söt när den fryser. Ja, då blir det kanske lite lägre alkoholhalt.
Aqvakul
Med risk för att framstå som en riktig glädjeförstörare: Tror ni inte de har godare grejer på Bolaget? crazy.gif
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2008, 18:25) *
Med risk för att framstå som en riktig glädjeförstörare: Tror ni inte de har godare grejer på Bolaget? crazy.gif

Näe, det tror jag inte sleep.gif . Dessutom är det roligt att göra eget av egen frukt och egna bär.

KURT
Om man absolut skall tillsätta socker, så är det bättre att välja något som har bättre förutsättningar att ge god smak än potatis. T ex maskrosblommor eller fläderblommor.
Chamomille
CITAT (KURT @ 08-09-2008, 19:25) *
Om man absolut skall tillsätta socker, så är det bättre att välja något som har bättre förutsättningar att ge god smak än potatis. T ex maskrosblommor eller fläderblommor.

Ja, maskrosvin är gott. Det gjorde jag förra året. I år fanns inga maskrosor (???).
Lena i Torslanda
Jag har för länge sedan gjort en kanongod sherry av torkade fikon, russin, apelsin samt potatis (bara några få). Givetvis också jäst och farinsocker. Den blev ganska exakt 22 %-ig och alla som drack den hade svårt att tro att det var "hemkört"
Aqvakul
CITAT (Lena i Torslanda @ 08-09-2008, 20:46) *
Jag har för länge sedan gjort en kanongod sherry av torkade fikon, russin, apelsin samt potatis (bara några få). Givetvis också jäst och farinsocker. Den blev ganska exakt 22 %-ig och alla som drack den hade svårt att tro att det var "hemkört"

låter avgjort godare än att bara använda potatis flirting.gif
Chamomille
CITAT (Lena i Torslanda @ 08-09-2008, 20:46) *

Aha, det lät ju spännande. Recept? smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Potatissherry låter inte gott men det kanske är det, nyponsherry smakar ju inte nypon så det kanske inte smakar potatis om potatissherryn. Själv experimenterar jag med ett recept på rödbetssherry jag hittat, om det blir drickbart vet jag inte förren om ca 5v.
Chamomille
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-09-2008, 13:46) *
Potatissherry låter inte gott men det kanske är det, nyponsherry smakar ju inte nypon så det kanske inte smakar potatis om potatissherryn. Själv experimenterar jag med ett recept på rödbetssherry jag hittat, om det blir drickbart vet jag inte förren om ca 5v.

Nää, den smakar absolut inte potatis laugh.gif Inte sist jag drack den i alla fall. Den smakade torr sherry helt enkelt smile.gif
Recept på röbetssherry?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är detta recept jag testar just nu på rödbetssherry.

Sherry av rödbetor

10 stora rödbetor
1/2 kg russin
4 l vatten
50 gr jäst
1 ½ kg socker
1 skiva grovbröd
Skrubba rödbetorna. Koka dem i 4 tim. Kasta rödbetorna och sila spadet. Mät upp och späd till 4 l igen. Koka det med sockret. Häll över i en spann med russinen i. Låt svalna till 35 gr. Bred jästen på grovbrödet och lägg ovanpå, med jästen neråt. Täck över med plastfolie. Stick några lufthål med nål. Låt stå 5 veckor.
Chamomille
Tack för att du delade med dig Åsa smile.gif
Det måste bli en härlig färg på slutprodukten?
yaowsa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-09-2008, 08:38) *
Det är detta recept jag testar just nu på rödbetssherry.

Sherry av rödbetor
......
Täck över med plastfolie. Stick några lufthål med nål. Låt stå 5 veckor.

CITAT (Chamomille @ 03-09-2008, 22:54) *
Potatissherry
...........
Lägg folie över hinken och låt den stå varmt vid ett element i 14 dagar. Tappa över det fina i ny hink och låt stå i 14 dagar till. Klart!

Japp, då kanske man ska prova med äpplen istället, kanske lite mer än ett halv-kilo? Det skadar ju aldrig att exprementera lite biggrin.gif

roliga recept, ska absolut testa! Håller just nu på med nyponsherry som jag hittade här på Odla, men
där ska det stå i 6 månader, medan dessa bara ska stå ca 1 månad, varför är det så olika?
mvh Maria

ps tog bort lite i citaten, tyckte det var onödigt att ta med hela texten

Åsa, mälardalen zon 2
I nyponsherryn är det inget tillsatt jäst utan det är en naturlig jästprocess som ska ta fart så det tar längre tid för den att jäsa.
yaowsa
blink.gif hah, såklart tongue.gif
anettejson
CITAT (Lena i Torslanda @ 08-09-2008, 19:46) *

det lät gott....
kan man få receptet kanske?
skulle gärna prova....
Bengalow
Jästsvamparna dör redan vid 15% alkoholhalt, så det är omöjligt att jäsa starkare än detta. Det finns bara ett tillförligtligt sätt att kontrollera alkoholen och det är genom destillation, vilket som sagt är olagligt. Sherrytillverkarna avbryter jäsningen genom att tillsätta ca 70 %-ig vinsprit, som dödar jästsvampen, och får då en ganska söt produkt, eftersom den innehåller en hel del socker, som inte förbrukats vid jäsningen.
Om Lena i Torslanda fått fram 22 %ig sherry, så är det ett mätfel. Tag din sherry och häll i mätpipetten - läs av - sedan tillsätter du lite extra sockervatten i hemkoket, och då skall du se att "alkoholhalten" går upp. Pipettmätning förutsätter att det INTE finns socker kvar i vätskan, ungefär som mätning av batterisyran på bilar. Det har med densiteten att göra, sockervatten är "tjockare" än vatten+alkohol, och visar därför fel värde.
Vi kom hem i tisdags från en resa till Portugal, Duorodalen, och efter besök hos 6-7 vintillverkare, så har jag fått klara besked därom. Glädjedödare? Jag??
KRT
Jag fick ett recept som påminner om det av svärmor för många år sedan - fast det var tydligen en finsk specialite som dracks till påsk, har för mig att et kallades sima?

Citroner, farinsocker, jäst vatten och kanske nåot annat.... Blev ganska gott har jag för mig, har inte gjort det på länge, men det kanske hade varit värt att leta upp receptet och göra en sats smile.gif

Edit. googlade recept och enl dem innehåller sima inte alkohol - men svärmors innehöll definitivt alkohol, så det finns kanske olika traditioner biggrin.gif
Eva i Höga
Lena i Torslanda, vi vill ha ditt recept!
160kvm stort hus
Ja lena, det låter jättegott!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon