Full version: Så citronträd mm?
kajsalota
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av att dra up egna plantor av typ exotiska växter såsom citron, andra citrus, physalis, avokado, oliv mm. Är det någon ide att försöka? Eller annars - tips på var man köper bra plantor?

Piccante
Avokado är lätta att få upp bara man sätter dem varmt. Physalis och citrusarter är inte svåra heller. Oliver däremot är ett problem för man får sällan tag på olivkärnor som gror. Man kan inte så de olivkärnor som man får från konserverade oliver för under konserveringen upphettas oliverna och kärnorna tappar sin grobarhet.
Alexander-VG-zon3
alla går att dra upp från frön men det är inte lämpligt att göra nu på alla sorterna .

physalis - sår du tidig vår ,, växer snabbt upp och kräver mycket vatten och näring . grå väldigt lätt

citrusväxter - kan du så nu men bättre är att så dom i jan-feb . sås varmt och ljust ,,grå väldigt lätt

avokado - sår du också i jan-feb med bra resultat men går även så nu . sås ljust och varmt , grå väldigt lätt

oliv - kan du så nu eller i jan ,, men det tar lång tid för dom att gro plus tar det lång tid innan det blir nåt som likanr en oliv och som blommar tar uppemot 50år innan den blommar .

cutrisväxter och oliv är nog bättre att köpa plantor ,, dom brukar finnas på dom flesta blomsterbutiker och plantskolor med bra kvalitet .

CITAT (Markus_H @ 03-09-2008, 17:43) *
Avokado är lätta att få upp bara man sätter dem varmt. Physalis och citrusarter är inte svåra heller. Oliver däremot är ett problem för man får sällan tag på olivkärnor som gror. Man kan inte så de olivkärnor som man får från konserverade oliver för under konserveringen upphettas oliverna och kärnorna tappar sin grobarhet.

HAHA
Piccante
tongue.gif
kajsalota
Coolt! Tack för svaren,
menar ni alltså att ni har kunnat få frukter på alla dessa..?
Ex avokado - kan man få det? Jag har sett några få upp en planta som växt - men frukter? Ska man beskära dem o så då så de blir grövre?
Alexander-VG-zon3
CITAT (kajsalota @ 03-09-2008, 19:39) *
Coolt! Tack för svaren,
menar ni alltså att ni har kunnat få frukter på alla dessa..?
Ex avokado - kan man få det? Jag har sett några få upp en planta som växt - men frukter? Ska man beskära dem o så då så de blir grövre?

citrus och oliv kan du får frukt på ,, men det tar en väldigt lång tid . avokado går ockås men svårt i hemma miljö . physalis får du lätt bär på .

vill du ha frukt köp plantor istället .
ingrids
Det tar som flaxss skriver lång tid att få frukt på sådda citrusträd, flera sorter blommar först efter typ 15-20 år. Däremot har jag god erfarenhet av att ta sticklingar och då ärver sticklingen moderplantans ålder, enligt den personen jag läste eller kanske till och med pratade med om detta (mitt minne är som det är). Sen har jag aldrig lyckats får mitt citronträd att blomma, med det handlar om att jag inte givit det varken sommar eller höst på det sätt det behöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon