Tompaz
Hade 2st amaryllislökar stående i fönstret som inte ville blomma förra vintern, så jag tänkte, att jag slänger ut dem i rabatten så får den växa till sig (trodde t.o.m den ena var stendöd då den inte fick ett enda blad inne!) men hux flux så såg jag att även lök nr2 kom med blad här under sommaren smile.gif men nu står de iaf kvar ute i rabatten och den ena har stängel och ska väl till att blomma småningom, har dock inte kollat lök nr2 om det är knopp på G även där eller om det bara kommer blad, så hur ska jag göra? låta dem stå kvar tills kölden tar dem och sen ta in dem för vinterförvaring? eller ska man försöka plantera om dem nu i kruka och ställa in och hoppas att man får njuta av blomningen inne? då kanske även lök nr2 hinner komma med knopp i höst/vinter?
Alexander-VG-zon3
ta in dom innan frosten tar dom och sätt dom sedan svalt . sedan beror det när du vill ha dom blommande hur man ska göra med dom . har du dom vila nu fram till feb så blommar dom sedan under sommaren .
Red Top
Den som redan har en stängel tycker jag du ska sätta i en kruka inne och njuta av blomningen. Den andra kan du ställa svalt, som flaxss sa, och ta fram den och börja vattna igen några månader innan du vill att den ska blomma =)
Tompaz
tackar för svaren, får väl gräva upp dem nu i helgen när jag åker till stugan och sätta dem i krukor smile.gif sen åker de ner i matkällarn efter blomning och sen ut i trädgården nästan vår igen, blir väl enklast att köpa nya "vinteramaryllisar" varje jul och sen låta resten blomma sommartid istället i rabatten! tongue.gif
Tompaz
Här är då vad som stod i rabatten och väntade förra helgen smile.gif

[attachment=24206:amaryllisland.jpg]

Som sen fick flytta in i stugan i dessa

[attachment=24207:amarylliskrukor.jpg]

och dett vad var som väntade nu i helgen

[attachment=24208:amaryllisblom.jpg]

Får väl se vad som väntar nästa helg när man kommer ut igen smile.gif
Red Top
Tjusigt tummenupp.gif
Och minst en blomma till på gång ser jag=)
Visst är det roligt när det händer så trevliga saker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon