Full version: Höstsådd
Myrilla
Jag hade lite fröer i en burk i växthuset (så korkat).
Och i den burken har jag lite annat smått och gott som skruv och grejor som jag behöver då och då. Ett tag stod burken utan lock och ni kan ju tänka er att det blev blött i burken, och så även de fröerna som låg där.

När jag väl upptäckte att fröerna låg där mådde dom inte så bra, lite luddiga och gröna whistling.gif
Då gjorde jag iordning några krukor och la dem i jorden. Eftersom de ändå skulle kasseras kunde jag ju lika väl testa om de kunde gro istället.

Problemet är att de redan börjat gro... Hur förvarar jag dem bäst i vinter?
Har tänkt att isolera vhuset och ha frostvakt för min oliv mm. Kan sådderna husera där oxå, eller mår de bättre utomhus.

Bor i zon 1 men gränsar till 2.

Mvh Anna
Tosan
Vad är det för fröer?
Skulle väl tro att det mesta borde klara sig tillsammans med oliven iofs, bara plantorna hinner växa till sig lite innan det blir kallt.
Annars kanske du har nåt svalt utrymme där du kan sätta upp ett lysrör.
Myrilla
Det är Stenkyndel, temynta, trädgårdsnattviol och blå bergsvalmo som grott nu.
Det utrymmet jag kan sätta extraljus i är det omkring 15 C i.
Är det för kallt i vhuset även om jag har frostvakt?

Mvh Anna
Tosan
Bergvallmon tror jag iaf trivs bäst i växthuset, antagligen violen åxå. De andra kan jag inte ens gissa vad de vill ha...
Bergvallmon vill ha under 10 grader för att få rötter, så den får man annars flytta fram och tillbaks mellan lyse och kylskåp, växthuset måste bli ypperligt.
Heda
Jag tror att alla klarar sig bra i växthuset. De är ju perenner eller tvååringar och härdiga allihop! Så skulle jag ha gjort.

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon