Tomten som jag huserar på var för 5-6 år sedan en tät skog, nu undrar jag om eventuella matsvampar försvinner i och med att man tagit bort skogen runtomkring.
Det växer en massa olika sorters svamp på tomten, vissa ser man nästan att dom är oätliga, men så dyker en hope med stora maffiga "torra" svampar upp, skulle det kunna vara någon matsvamp eller har man tagit bort deras möjlighet till överlevnad i och med att det bara lämnats gräsmatta runt dom?
Dom är gyllenbruna med en mörkare mitt, "köttet" är svagt gulaktigt och det är vad jag tror kallas för skivling (om undersidan ser ut som ett vattenfilter)
Någon som har en idé? Jag ska försöka att få in lite bilder på dom ikväll
Piccante
04-09-2008, 10:25
De flesta svampar lever i symbios med någon växt eftersom svampar saknar kolorfyll och själva inte kan tillverka sockerarter. Kantareller växer i granskog och aspsopp vid asp, björksopp vid björk osv... Har du tagit bort träden så kommer de föra en tynande tillvaro. Fast champinjoner växer i gräsmark.
Skivlingar har lameller alltså parallella skivor på undersidan är det mer som en tvättsvamp en svampig yta med porer i så är det en sopp.
Gossen Ruda
04-09-2008, 13:05
Vill bara tillägga att dom svampar som inte lever i symbios med en värd är antingen parasiter eller saprofyter. Dvs antingen så tar dom livet av sin värd eller så lever dom på att bryta ner det efterlämnade materialet. Jag TROR att dom flesta matsvampar är symbiossvampar, några undantag jag kommer på direkt är champinjoner och murklor som är saprofyter.
Platinum
04-09-2008, 17:59
Tror nog det är enklare för dig att få svar om du fotar dina svampar. Jag har också mycket svampar i trädgården, varav en del artbestämnda och av dessa en ätlig.
Oavsett, ta inte in nån svamp och ät för att den ser ätlig ut. Finns många vackra svampar som är lömska.
Jag hörde eller läste nånstans nångång att man kunde få murklor att växa i pallkragar om man hade tidningspapper i botten. Tror det var toppmurklor...
Tyvärr har jag inte den blekaste aning om hur, men det kanske nån annan vet? Min mor skulle iaf bli överlycklig för det tipset.
Annars tycker jag soppar brukar dyka upp i stort sett överallt, i alla fall om man har nåt litet område på tomten som är "skogigt"
Red Top
04-09-2008, 20:05
Ang murklor,
jag har hört att man ska ta en en bunt olästa/oöppnade dagstidningar och gräva ner dem på lämpligt skogigt ställe, fylla på med en del av det uppgrävda materialet och sedan vänta ngr år, så kommer murklorna.
Har själv aldrig gjort det efterom jag tycker murklor är jobbiga. Man måste ju koka dem ett antal ggr för att bli av med så mkt som möjligt av giftet. Dessutom tycker jag det låter som trolleri, men din mamma kanske har stort tålamod.=)
Du kan ju oxå titta här
http://runeberg.org/famijour/1874/0324.html
Tack för länken, den måste jag visa mamma
Murklorna är ju lite lömska annars, de dyker ju upp ett par år efter markberedning, växer på den platsen några år och sen får man leta en ny plats. Så funkar det där så...
*Stintan*
04-09-2008, 21:09
Pia jag skulle då inte äta en svamp om jag inte är 100% säker på att den är ätlig.
Bild vore bra där man ser över- och undersida samt foten, men det kan även då vara svårt att bestämma vad det är för svamp.
Det där om murklor har jag inte testat själv men jag har en kompis i Finland som med hjälp av dagstidningar odlat murklor med framgång. Ett lager dagstidningar grävdes ner ganska djupt på en halvskuggig plats i trädgården och efter några år gick det att skörda. Jag såg dom men det är många år sedan.
Stintan:

vad det gäller mig så är alla svampar lika dödliga, så det var inte jag själv som skulle ha dom, men jag vill inte förgifta min älskling heller så jag ska försöka att få in en bild här.
Men tack för omtanken
*Stintan*
04-09-2008, 23:02
Ja man får tänka på vem man bjuder på svampomelett
Gossen Ruda
05-09-2008, 09:59
Jag har testat med tidningar och jag tror det funkade i något år. Tror för att jag vet ju inte om dom kommit där ändå för jag testade i en skogsbacke där det växer murklor. En förutsättning att det skall fungera är ju att det finns mycel eller sporer från murklor där man gräver. Numera har jag skippat murklorna för det kvittar hur mycket man kokar och grejar med dom, man blir inte av med allt av cancerogena giftet ändå.
skogstroll
05-09-2008, 15:52
Jag har tur och har kantareller i trädgårn, många är det inte men ändå kul att ha dem inpå huset

har även nån murkla ibland men de får stå och se fina ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.