Hej jag är nybörjare på det här och vi satte några frön i våras bla. paprika. och det har ju gått bra 5- 7 frukter(?).
Nu till problemet, paprikan är ju i grund och botten flerårig, och då undrar man ju hur den ska förvaras under vinterhalvåret, den lär väl inte blomma i vinter menar jag. ska den beskäras, ställas svalt och mörkt, kan man ställa den med rosor och hyacinter? Vi har odlat på balkongen och bor i Lgh. så de flesta växter ställer vi i matkällaren över vintern antar jag.
Tacksam för svar
Jag tror nog att paprika behöver lite extraljus under vintern.
Preussen
04-09-2008, 20:01
det där med att övervintra capsicum är ett spännande område. c.annum, vilket "paprika" tillhör har jag haft blandade resultat när det gäller övervintring. c.pubescens, ex rocoto, är enklast och c.chinense, habanero, är ganska enkel men samlar oftast bladlöss. den som mest imponerat på mig är en c.frutescens, tabasco, som stod utomhus i kruka och fick några köldnätter i december men ändå gav stor skörd nästa år.
nog med kuriosa nu. ha plantorna inomhus och ha en runt 10-15 grader. ge dem inte speciellt mkt vatten och vattna inte på stammen. ha utkik efter bladlöss odyl, klipp ner dem allt eftersom de vissnar ner och framåt våren typ feb-mars, klipp ner dem rejält. sätt någon timmes extra belysning som hjälp.
tror att detta ämne varit uppe på diskussion förr så använd sökfunktionen så får du säkert fram mer information. lycka till.
chau