Jag har upptäckt att jag har Physalis i min trädgård. I grönsaksdisken heter de i alla fall så. Nu undrar jag om det är samma växt jag har i trädgården, eller finns det någon icke-ätbar variant av dessa?
Jag tror att växten kan kallas Judekörs eller liknande!?!
Här är lite info om judekörs:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/phy...sa/physalk.htmlLäs och se om du får något vettigt svar
Tack så mycket för länken! Jag vet fortfarande inte vilken sort jag har, jag ska undersöka den närmare när jag kommer hem, det verkar som om frukterna går att äta om växten är filtluden(?) annars inte....
Åsa, mälardalen zon 2
09-09-2003, 08:41
Judekörs är inte giftig men ätlig skulle inte jag kalla den, jag har testat och den smakar hemskt.
Physalis heter flera arter men alla passar inte att äta. Gyllenbäret och kapkrusbäret är de arter man brukar äta och de är inte härdiga i sverige men de går att odla på sommaren i sverige ifall man förkultiverar plantorna liknande tomat.
Hmm....nu vet ju inte jag om den är sådd i år eller tidigare, vi flyttade in i mitten av augusti...huset har stått tomt under en stor del av året, men däremot har någon tydligen skött trädgården åt ägarinnan, men det låter som det är den oätbara varianten jag har då....
Åsa, mälardalen zon 2
09-09-2003, 16:41
Det finns även en annan växt som ibland förväxlas med Physalisarter nämligen Ballongblomma/Leanderklocka, denna bör man dock inte smaka på den är giftig.
Ser växten ut såhär ät den ej:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.