Full version: Eget sedeltryckeri
maddeluskan
Jag undrar om det är någon här som kan lagarna för oss som är arbetslösa?
Jag är en ensamstående mamma på 42 år med en dotter på 5 år.
Är långtidsarbetslös och har nu kommit in i jobb o utvecklingsgarantin.
Nu kräver AF att jag ska sitta på ett företag 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och söka jobb, 5 mil hemifrån.
För att jag ska kunna göra det här krävs det att jag har heltid på dagis, och jag får själv betala resorna.
Det här kommer att kosta mig mellan 2-3000:- i månaden.
Som det är nu har jag 7500:- och det är redan problem att få pengarna att räcka till, vadska jag dra in på?
Vinterkläder eller mat?
De på AF säger att jag förbundit mig till att göra som de säger när jag skrev på, men jag skrev inte på att jag skulle betala flera tusen i månaden extra.
Vi arbetslösa har det tufft ändå.
Får det verkligen gå till så här?
Grå
CITAT (maddeluskan @ 04-09-2008, 11:21) *
Får det verkligen gå till så här?

Ja, det får det tyvärr tills någon ställer sig upp och rämmer näven i bordet. Jag tycker du ska vråla ifrån ordentligt, kanske blir det ändring tack vare dig?
Aqvakul
Grås råd är bra!

Samla ihop några likasinnade och för ett j-a liv.......
LasseB
Dina kostnader för resor är ju avdragsgilla så den verkliga kostnaden blir ca 25% lägre alltid lite tröst hoppas jag

Biggan_
CITAT (LasseB @ 04-09-2008, 18:59) *
Dina kostnader för resor är ju avdragsgilla så den verkliga kostnaden blir ca 25% lägre alltid lite tröst hoppas jag

Fast det är ju inte till mycket hjälp att få avdraget sen när man behöver pengarna nu!
Platinum
Ett litet Obs! det är inte AF som bestämt reglerna, de (arbetsförmedlarna) följer sina regler och tycker inte alltid de är så kula heller.

Men jag lider med dig, är själv arbetslös så jag vet vad du går igenom iaf på ett ungefär.

Det man drar in på som arbetslös är först det onödvändiga...hyra film, köpa skvallerblaskor och sånt. Det har du nog redan gjort.

Vinterkläder, jag tänker behöver jag en ny vinterjacka när den jag hade förra året är hel och nä det gör jag ju inte om jag inte är trendfreak. Men ditt barn växer ju och behöver nytt, så då säljer du förra årets som nog inte är trasigt till nån annan i samma sits så blir det lite lindrigare.

Mat ska man aldrig dra in på, men man kan tänka över sina matvanor. Ofta är det dyrare att köpa färdigmat än hemlagat t.ex.

Nått uppslag kanske du fick iaf, och lider med dig trostar.gif
Chamomille
CITAT (LasseB @ 04-09-2008, 18:59) *

Dom är ju inte precis avdragsgilla på en gång. Pengarna ska ut och det är nu. Tillbaka? Ja, nästa år kanske. Och var ska dagisavgiften komma ifrån? Himlen?
Ta med barnet vettja Maddeluskan och sitt med det i 8 timmar och sök jobb.
Tosan
CITAT (Chamomille @ 04-09-2008, 19:09) *
Dom är ju inte precis avdragsgilla på en gång. Pengarna ska ut och det är nu. Tillbaka? Ja, nästa år kanske. Och var ska dagisavgiften komma ifrån? Himlen?
Ta med barnet vettja Maddeluskan och sitt med det i 8 timmar och sök jobb.

Som arbetslös har man väl dessutom bara rätt till 15 timmar barnomsorg/vecka om jag inte är helt ute och cyklar.

Men det var samma för min mamma. Hon är halvtidspensionerad, och blev arbetslös på den andra halvtiden. Då ville de ha ut henne i åtgärd 4 timmar/dag 7 mil enkel väg hemifrån, på a-kasseersättning. Nu lyckades hon hitta en plats några kilometer hemifrån i sista stund, annars hade hon blivit tvungen och gått massor back.
Visst förstår jag att man kan få vissa krav på sig, men det måste ju för guds skull vara rimligt och genomförbart.
Ingrid Zon3
Har man kostnader som är avdragsgilla kan man söka jämkning så att det dras mindre i skatt direkt. Kontakta skatteverket, dom hjälper faktiskt till om man ber om det.
Chamomille
CITAT (Tosan @ 04-09-2008, 20:02) *
Som arbetslös har man väl dessutom bara rätt till 15 timmar barnomsorg/vecka om jag inte är helt ute och cyklar.

Men det var samma för min mamma. Hon är halvtidspensionerad, och blev arbetslös på den andra halvtiden. Då ville de ha ut henne i åtgärd 4 timmar/dag 7 mil enkel väg hemifrån, på a-kasseersättning. Nu lyckades hon hitta en plats några kilometer hemifrån i sista stund, annars hade hon blivit tvungen och gått massor back.
Visst förstår jag att man kan få vissa krav på sig, men det måste ju för guds skull vara rimligt och genomförbart.

Jaa, precis. Suck.
Sparka på dom som ligger.
Behandla dom som omyndigförklarade.

Arbetsförmedlingen:
"Du kan räkna med att få ta ett arbete 100 511 mil härifrån, och tar du inte det får du ingen a-kassa".
"Hör du inte av dig hit när du ska blir du avstängd från a-kassan".

Nån måtta får det vara. Jag blir så ranting.gif

Platinum
Förstår du blir arg Chamomille, men bli arg på "rätt" personer. Jag tänker inte doppa mina arbetsförmedlare i tjära och sätta fjädrar på dom då jag vet de är styrda av andra.
aanderss
när jag satt på lernia 4 mil bort i helsingborg så fick jag resorna betalda av arbetsförmedlingen
Chamomille
CITAT (Platinum @ 04-09-2008, 21:17) *
Förstår du blir arg Chamomille, men bli arg på "rätt" personer. Jag tänker inte doppa mina arbetsförmedlare i tjära och sätta fjädrar på dom då jag vet de är styrda av andra.

Jag vet, det är inte deras fel. Min förr-förr-förr-förra arbetsförmedlare höll med mig om att dessa "hot" var fördjävliga, men att dom måste tala om vad som gäller.
Platinum
CITAT (Chamomille @ 04-09-2008, 21:43) *
Jag vet, det är inte deras fel. Min förr-förr-förr-förra arbetsförmedlare höll med mig om att dessa "hot" var fördjävliga, men att dom måste tala om vad som gäller.

Låter bra smile.gif

Kanske du har några spar-tips till Maddeluskan?
maddeluskan
CITAT (Grå @ 04-09-2008, 15:26) *
Ja, det får det tyvärr tills någon ställer sig upp och rämmer näven i bordet. Jag tycker du ska vråla ifrån ordentligt, kanske blir det ändring tack vare dig?

Jo du, tror du att det hjälper? Jag både skälde o grät på AF, och fick bara till svar att gör du inte det här så blir det inte nån ersättning alls.
maddeluskan
Platinum
Tack för dina tips, tyvärr hjälper de inte mig. Kläderna efter dottern min, har lillbrossan fått till sina barn. Maten lagar jag själv från grunden, så nån färdigmat köper jag inte.
Jag vet att det inte är AF som bestämmer, det är de snabba med att påpeka. Det är regeringens fel är deras stående svar.
henriks
CITAT (maddeluskan @ 04-09-2008, 23:43) *
Jo du, tror du att det hjälper? Jag både skälde o grät på AF, och fick bara till svar att gör du inte det här så blir det inte nån ersättning alls.

Reglerna har säkert blivit hårdare sedan jag "behövde AFs tjänster" för 6 år sedan. Fick då och då lite surt formulerade mail och brev med liknande hot som beskrivits här ovan.

När jag sedan "anmodades att söka" ett visst jobb som jag redan sökt, (eftersom det var det enda som ens kom i närheten av att passa mig) med alla möjliga hot om vad som skulle hända om jag inte sökte det fick jag nog. JAG SKREV ETT LÅNGT MAIL TILL MIN FÖRMEDLARE MED BARA STORA BOKSTÄVER DÄR JAG CITERADE EN DEL MENINGAR OCH FRASER TAGNA UR DERAS BREV TILL MIG. Jag frågade lugnt och metodiskt hur i h-te de kunde idiotförklara och misstänkliggöra de arbetssökande på det viset.
Avslutade med att jag ville ha ett möte med honom snarast. Han ringde upp mig samma dag och sa att givetvis kunde han träffa mig på direkten om jag ville det. Till mötet hade jag med mig en kopia på ansökan som jag skickat in flera veckor tidigare och samtliga brev jag fått från AF dittills under min arbetslöshet. Efter det mötet fick jag inte ett enda mail, brev eller telefonsamtal som ens kom i närheten av att hota om någonting alls. Jag fick den hjälp jag ville ha och behövde, varken mer eller mindre.

Så det hjälper att ställa motkrav på hyfs och trevligt bemötande

(Att jag sedan fick ett jobb var inte AFs förtjänst, det enda jag har att tacka dem för är att jag idag har ett BE-CE-korkort)
Platinum
Henriks idag kan du få körkort genom AF om du är garanterad tjänst inom avdelning kortet avser, dvs har anställningsbevis i handen innan du ansöker typ. I min region kan man annars endast få truckkort om man motiverar riktigt bra eftersom det är sug på truckförare.

Själv hade jag inte tackat nej till vanligt körkort eftersom jag kunnat söka 75% mer jobb inom mitt närområde (läs 20 mil åt vardera håll), men det är inte skäl nog eftersom man hellre ska flytta.

Ophelia
Går inte att samåka då?

Henrik: Ja det var väl snålt att "bara" få ett BE-CE-körkort!! Det är ju märkligt att inte få mer.
henriks
CITAT (Platinum @ 05-09-2008, 17:32) *
Henriks idag kan du få körkort genom AF om du är garanterad tjänst inom avdelning kortet avser, dvs har anställningsbevis i handen innan du ansöker typ. I min region kan man annars endast få truckkort om man motiverar riktigt bra eftersom det är sug på truckförare.

Själv hade jag inte tackat nej till vanligt körkort eftersom jag kunnat söka 75% mer jobb inom mitt närområde (läs 20 mil åt vardera håll), men det är inte skäl nog eftersom man hellre ska flytta.

Det var i princip det jag hade, och jag körde också lastbil ett tag, så isåfall är det ingen större skillnad nu mot då. Dock var det personliga kontakter och stormen Gudrun som gjorde att jag fick det jobbet - Åkeriet köpte en timmerbil extra, dels för att det givetvis fanns oändligt mycket att göra efter stormen, dels för att ägaren är en bekant till familjen, och jag "tjatat" mig in.
Jag visste redan från början att det bara gällde tillsvidare, och jag fortsatte att söka jobb som jag var utbildad till. När jag äntligen fick tag i ett jobb jsg ville ha, såldes bilen igen.

Det jag menar är att personliga kontakter tyvärr är mycket viktigare än den hjälp AF kan ge.

CITAT (Ophelia @ 05-09-2008, 17:39) *
Går inte att samåka då?

Henrik: Ja det var väl snålt att "bara" få ett BE-CE-körkort!! Det är ju märkligt att inte få mer.

confused.gif Nu är jag inte riktigt med på vad du vill ha sagt? Jag har inte sagt att arbetsförmedlingen var snål, jag sa att det inte är deras förtjänst att jag idag har ett jobb.
Jag fick den hjälp jag ville ha och behövde, varken mer eller mindre.
Ophelia
Och du har aldrig haft någon nytta av körkortet då? En fullständig onödig investering som jag inte kan tänka mig är speciellt gratis! Givetvis är det meningen att man ska kunna söka arbete själv och det är alltid ett plus i kanten om man har egna kontakter.

Till alla som är arbetslösa! Det behövs folk inom kriminalvården! Finns annonser ute då och då. När de söker sommarvikarier finns alltid en chans att få vara kvar om man gjort bra ifrån sig.
Platinum
CITAT (henriks @ 05-09-2008, 18:02) *
Det var i princip det jag hade, och jag körde också lastbil ett tag, så isåfall är det ingen större skillnad nu mot då. Dock var det personliga kontakter och stormen Gudrun som gjorde att jag fick det jobbet - Åkeriet köpte en timmerbil extra, dels för att det givetvis fanns oändligt mycket att göra efter stormen, dels för att ägaren är en bekant till familjen, och jag "tjatat" mig in.
Jag visste redan från början att det bara gällde tillsvidare, och jag fortsatte att söka jobb som jag var utbildad till. När jag äntligen fick tag i ett jobb jsg ville ha, såldes bilen igen.

Det jag menar är att personliga kontakter tyvärr är mycket viktigare än den hjälp AF kan ge.
confused.gif Nu är jag inte riktigt med på vad du vill ha sagt? Jag har inte sagt att arbetsförmedlingen var snål, jag sa att det inte är deras förtjänst att jag idag har ett jobb.
Jag fick den hjälp jag ville ha och behövde, varken mer eller mindre.

Henriks, Ophelia syftade nog på mig som inte skulle klagat om jag fått körkort.

Ophelia, samåka finns inte på landet. Lokaltrafik som gäller, i mitt fall buss då. Men fundrar på om jag ska lägga in påtryckning hos företagarföreningen så de kan trycka så de öppnar upp en död tågstation, vips så kan jag åka åt tre håll inte bara ett och kanske längre än jag trodde möjligt(=jobb 8 timmar + pendling så det blir över 12timmar utan ersättning orimligt i min värld).
henriks
CITAT (Ophelia @ 05-09-2008, 18:21) *
Och du har aldrig haft någon nytta av körkortet då? En fullständig onödig investering som jag inte kan tänka mig är speciellt gratis! Givetvis är det meningen att man ska kunna söka arbete själv och det är alltid ett plus i kanten om man har egna kontakter.

Jodå, jag har haft jättemycket nytta av lastbilskörkortet - givetvis när jag körde, men även efteråt, har jag påstått något annat?

Kostnaden? tja, mindre än jag betalade i skatt under den tid jag körde lastbil i alla fall, så om alternativet hade varit att gå hemma och vara arbetslös i väntan på ett annat jobb, så är det i alla fall en vinst för AB Sverige.
blomkronan
CITAT (maddeluskan @ 04-09-2008, 11:21) *
Är långtidsarbetslös och har nu kommit in i jobb o utvecklingsgarantin.
Nu kräver AF att jag ska sitta på ett företag 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och söka jobb, 5 mil hemifrån.

Hej Maddeluskan
Jag är en av dom lyckliga som aldrig har varit arbetslös, Mitt första jobb började måndagen, helgen efter skolavslutningen i 9:an. Jag gick aldrig på gymnasium, var för skoltrött och ville tjäna pengar! Så jag har ingen erfarenhet av det du just nu upplever. Så jag tillhör kanske oxå den kategorin av människor som inte kan förså hur man kan gå arbetlös länge, som du vet säger sådant folk, ta vilket jobb som helst crazy.gif
Nu vill inte jag säga det! för jag vet inte av vilken anledning du blev arbetslös! och jag vet heller inte varför du fortfarande är arbetslös. Varför AF gör så här, är för att folk som "går hemma" och utnyttjar systemet ska "sättas dit". Arbetslösheten kostar för mycket för staten dom vill få ut något av dig. Om du har ett jobb tjänar dom pengar på dig istället för att du kostar!, genom att du betalar skatt! Därför gör dom så där.

Det jobb du har blivigt tilldelad, är det så att arbetsplatsen får dig gratis? och du får "bara" ersättning? Ta då en runda i ditt närområde och erbjud tex ICA att du jobbar "gratis" mot att ersättning från AF sedan kan du ha chans att få riktig ansällning efter avtalstiden och då slipper du restiden. samt du kanske trivs med ditt nya jobb och får nya vänner...

Lycka till //Mari
maddeluskan
Blomkronan!
Nej att du inte har nån erfarenhet av att vara arbetslös märks tydligt.
Eftersom jag är en sån där "parasit" som sitter hemma och utnyttjar systemet, så ska jag berätta lite om min bakgrund för dig, inte för att jag tror att du förstår ändå men vem vet.
Jag började jobba 3 dagar efter att att jag gick ut gymnasiet.
Har aldrig varit arbetslös innan och inte ens varit sjukskriven, betalat skatt har jag gjort sen första arbetsdagen och GÖR fortfarande.
Min senaste arbetsplats var jag på i 6 år, jag stod och stekte fisk när värkarna kom.
2 veckor efter att min dotter föddes var jag tillbaka på min arbetsplats.
Det var högsäsong, jag blev erbjuden högre lön och jag fick ha min dotter med mig ( Chefens fru hjälpte till med att barnpassning och jag kunde gå ifrån och amma)
När det sedan lugnade ner sig på jobbet skulle jag ta ut min föräldraledighet,( nåt som alla har rätt till)men då blev det liv på chefen, det fick jag inte.
Efter mycket om och men så blev jag uppsagd.
Det ordnar sig tänkte jag, tänk nära 40 år och så naiv.
Jag har jobbat som kock i över 20år och nu är jag inte ens önskvärd på ett gatukök.
Så att ta vilket jobb som helst, hur gör man det när arbetsgivaren inte vill ha en?
Mina fel enligt arbetsgivare är: 1. För gammal 2. ensamstående småbarnsmamma 3. en fd chef som gör allt han kan för att prata ner mig.
Om du hade läst vad jag skrev så hade du sett att det inte är nåt jobb jag har fått, utan jag ska sitta på en inhyrd firma och söka jobb till mig själv, och kosta staten ännu mer pengar.
Praktikplatser beviljas endast om arbetsgivaren kan lova jobb efteråt.
Jag skulle med glädje pendla 10 mil enkel resa för ett riktigt jobb, men att åka 10 mil om dagen för att göra nåt jag kan göra hemma eller på AF här hemma, tycker jag är löjligt.
Hoppas att du aldrig blir arbetslös, för det är nåt av det värsta som finns.
Myosotis
Men vad hemskt!! Så där fick de väl inte göra, bara säga upp dig?!! Man har ju rätt till föräldraledighet!! Men varför blir jag förvånad egentligen, enligt den nuvarande regeringen får ju de svaga i samhället skylla sig själva. Numera är det okej att sparka på dem som redan ligger.
Malvia
CITAT (Myosotis @ 09-09-2008, 11:04) *
Men vad hemskt!! Så där fick de väl inte göra, bara säga upp dig?!! Man har ju rätt till föräldraledighet!! Men varför blir jag förvånad egentligen, enligt den nuvarande regeringen får ju de svaga i samhället skylla sig själva. Numera är det okej att sparka på dem som redan ligger.

Dottern är 5 år så den nuvarande regeringen har inget med detta fall att göra.

Anställningslagarna har alla företag att följa efter.
Nu vet jag inte av vilket skäl som hon blev uppsagd, men det ska gå rätt till, och javisst har man rätt till föräldraledighet.

Dagisavgiften är väl beroende av inkomst, så är man arbetslös så borde det inte kosta så mycket, fast det kan ju skilja sig från kommum till kommun
.
maddeluskan
CITAT (Myosotis @ 09-09-2008, 11:04) *

Jo, tydligen fick de det. Facket var med och förhandlade men inte hjälpte det.
Facket kunde inte ens hjälpa mig att få ett arbetsgivarintyg.
Men jag fick åtminstånde min sista lön och semesterersättning pga facket.
Det här var faktist innan vi bytte regering, lustigt nog.

Skälet min chef angav till facket var att det var arbetsbrist.
Jag var den enda anställda, och även under lågsäsong fans det mycket att göra.
Grå
(Jag tycker att den nuvarande regeringen är bra, de är på helt rätt spår men trist att de som verkligen är svaga måste betala för att det har funnits och finns en massa hypokondriker som tycker att det är skönt att vara hemma och snickra på altanen.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon