Full version: Rosens rötter
Bee
Är det någon som har en bild av hur rosens rotsystem ser ut? Jag är intresserad av att veta hur mycket dom breder ut sig och hur djupt. När jag grävde om i våras tänkte jag itne på detta men med tanke på hur dom växer och hur mycket perennerna brett ut sig så skulle det underlätta min planering om jag visste storleken på rötterna. Är det samma relation som man säger om ett träd, dvs att rötterna är jämförbara med kronan? Skiljer det sig åt mellan rossorter?

Tosan
Rosrötter blir väl framförallt djupa. Många historier beskriver flytt av gamla rosor där man fått gräva sig ner flera meter utan att komma till slutet av rötterna.
I vidd skulle jag gissa att rötterna är ungefär lika vida som grenverket.
Ezereht
ohmy.gif Jisses visste jag inte!
Heda
Ja, jag har tex försökt att gräva bort en ros. Tyckte att jag kapade roten ganska djupt, ca 50-60 cm ner...men den kom upp igen...jag kapade ännu längre ner....och den kom upp igen. Jag vill ju alltså inte ha rosen där....den tog för mycket plats och "fångade in" alla som ville gå genom trädgården. Jäkla ros!! ranting.gif Men man måste beundra livslusten! Tänk den skjuter skott från en rot nästan en meter genom jorden!! Så till alla som är rädda att de planterat en ros för djupt...skulle inte tro det wink.gif och att perenner runt om skulle ta kraft från rosen....skulle inte tro det heller wink.gif

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon