Spikklubba
04-09-2008, 11:06
På min nyinköpta gård på Bjärehalvön finns ett trevligt Pilträd, som verkar ha 'hamlats' (Det heter väl så?) dvs. att kronan klippts ned mycket hårt på ca 2meters höjd av stammen. Detta verkar ha gjorts rätt nyligen då kronan består av ganska smala grenar (som hänger vackert) - Jag undrar nu om man ska klippa ner kronan varje år (eller mer sällan) hur mycket och vilken tid på året??? Mår trädet verkligen bra av att hamlas?
Alla tips emottages tacksamt, då jag är helt nybörjarje som trädgårdsägare...
Bild på mitt Pilträd (av okänd sort):
Vad jag vet så brukar hamlingen utföras med ett par årsintervaller.
Du hittar mer här;
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=hamling+av+pil
Piccante
04-09-2008, 12:17
Pil är väl iofs ett väldigt tåligt träd med tanke på att kommunen brukar misshandla sina ganska ofta och hårt men traditionellt så brukade man hamla träd med en intervall på sådär 5-10 år beroende på trädslag.
Den här frågan är svår att besvara kortfattat... Vi har haft den uppe ur olika synvinklar i flera nummer av tidningen Trädbladet i två års tid nu.
En del är semantiskt, dvs vad man kallar det. Men snitt i gammal ved brukar kallas stympning eller kapning. Med hamling brukar man mena en efterhärming av det man gjorde på den tiden man använde skotten som djurfoder. Man hamlade alla möjliga arter, pil och sälg är vanligt förekommande. dem hamlade man varje till vart tredje år. Man skar bort ung ved alltså.
Det är sällan man hamlar för foder numera. I en trädgård har träden ofta helt andra funktioner. Ditt pilträd ser friskt och vackert ut. Om det fyller sin funktion som friväxande blir det ett mäktigt och mycket vackert träd som friväxande, och dessutom kräver det ingen skötsel.
Hamling som inte förkortar trädens liv börjar man med tidigt när träden är unga, men om man kan acceptera att man förkortar levnadslängden på trädet och att man måste underhålla trädet med ett antal timmar varje eller vartannat år så kan man börja med en grovkapning (som det innebär med ditt träd) och sedan fortsätta att hamla det.
Att hamla sedan innebär att lägga mängder med skarpa snitt strax utanför grenkragen. För att fatta tidsåtgången: En lind som släppts i 7 år och som knuthamlats krävde 9 arbetstimmar ett år... En annan lind som hamlats hela sitt liv tog förra året 5 timmar att ta bort död ved i. Trädet är friskt men med skottbildningen skapas av hamling dör en hel del - som i en skog.
Om du vill kapa och sedan hamla detta träd är det viktigt var du planerar kapningarna så att du kommer upp och ev kan sitta och utföra jobbet hyfsat säkert sedan. Och att du skaffar bra beskärningsverktyg; en bra handsekatör och en bra såg.
Sommartorparn
07-09-2008, 14:16
Det är svårt att se på bilden om pilen har hamlats tidigare och hur. Ser inte ut som om det har gjorts nyligen eftersom grenarna är grova och förgrenade och kronan oregelbunden. De första åren efter hamling är det bara tunna skott och kronan som en lite rufsig boll.
Om ni vill fortsätta att ha den hamlad så är det hög tid att göra det, för det är inte bra om grenarna blir för grova. Bra tidpunkt är vårvintern. (Vill ni ha fler pilar, t.ex. en pilevall, kan ni stoppa grenar i jorden så slår dom rot.) Viktigt att skära snyggt, dvs. så nära grengragen som möjligt men utan att skada grenkragen. Upprepar man detta med en intervall på 3-5 år så har man ett träd med en snyggt regelbunden rund krona. Jättenyggt, tycker jag! Man förhindrar också att trädet blir för högt, vilket det skulle kunna bli störande i en trädgård.
Nu är detta visserligen en trädgård, men i princip tycker jag att det är viktigt att plantera och hamlar pilar, att man därmed gör en kulturgärning. De hamlade pilarna är en del av det skånska kulturlandskapet, och alltför många har försvunnit p.g.a. det högmekaniserade jordbruket. Låt dom få en fristad i trädgårdarna.
Men visst, Cilla har rätt. Det är en del jobb med att hålla ett träd hamlat. Det blir en himla massa ris att ta rätt på!
PS. Vi brukar hamla med motorsåg annars skulle vi inte mäkta med. Vi har ett enda träd men det har en enorm krona, och vi hamlar lite för sällan. Men vad gör det, pilar är ett tåligt släkte och oerhört lätta att förnya. Har planterat en hel rad med nya pilar och dom kan jag fortfarande hamla med sekatör.
Spikklubba
10-09-2008, 10:10
Tackar för alla kunniga tips!
Nu vet jag vad jag har att göra framåt mars-april (eller när nu vårvintern inträder här nere i södern?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.