vaniljstången
04-09-2008, 11:58
Hej!
Har tänkt att plantera en vinranka i min trädgård. Den kommer stå på en solig plats ganska skyddat för vind i ett "microklimat" på baksidan av min trädgård. Den kommer placeras på en spalje mellan mitt växthus och en stor jasminbuske.
Bor i Jönköping och har nog normalt sett zon 3 men i microklimatet är det gissningsvis zon 2.
Jag vill gärna ha förslag på vinrankor som ni tror kan fungera bra och som dessutom har goda druvor.
Tack på förhand!
/Petra
Det finns ungefär 60 sorter som hör till Vitis-släktet och Cabernet Sauvignon, Pinot Nois Merlot är alla förädlingar av den av den här druvsorten. De olika sorterna har, förutom skillnader i skörd, en stor spännvidd i härdighet. En av de viktigare arterna för odling i Norden är V. labrusca från Nordamerika. Det är en tålig art som kan hantera låga temperaturer vintertid men för att frukten ska mogna krävs sol och värme under sommaren.
H:Bassam
RibesRubusVitis
05-09-2008, 00:36
Åsa, mälardalen zon 2
05-09-2008, 07:46
Om man ska ha en ätdruva är Himrod god tycker jag, söt, grön och kärnfri, jag har den i växthus i zon 2 men den ska vara härdig till runt zon 3, så är det ett milt läge i trädgården borde den funka.
Annars är ju labruskadruvorna (staketvindruvor) helt OK, bären är dock lite mindre och de innehåller kärnor. De klarar sig ganska långt upp i sverige, i kallare zoner än zon 3.
vaniljstången
05-09-2008, 13:05
Å tack för era svar! Himrod låter toppen då vi helst vill ha kärnfria druvor...
Bör fungera i mitt "skyddade läge"...
Tack för länken till Aftonbladet

Blev inspirerad att prova ett persikoträd oxå
//Petra
Her er en link til en Norsk side som skriver om noen drue sorter som egner seg godt i Nordisk klima.
http://www.hagegal.info/innlegg/druer/druer.php