vaniljstången
Hej!

Vi har en stor trollhassel som står illa placerad i vår trädgård. Den är stor, omkrets på ca 2 m. Går det flytta den och hur gör jag? Ska jag beskära den vid flytt? När är bästa tiden att flytta den?

Tack på förhand!

/Petra
Bassam
det är bra att göra den på två gångar:
1 först gräver grop omkring träd och sätta på komposten. för att de ska växa fin rötter, kan göra den nu.
2 under vårvinter kan du flytta, men före att flytta gräv grop på 2 meter sen lägga komposten sen plantera, det är bra om du beskära lite före flyttning och gör noga med vattning.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (vaniljstången @ 04-09-2008, 12:02) *
Hej!

Vi har en stor trollhassel som står illa placerad i vår trädgård. Den är stor, omkrets på ca 2 m. Går det flytta den och hur gör jag? Ska jag beskära den vid flytt? När är bästa tiden att flytta den?

Tack på förhand!

/Petra

du kan flytta den nu , förska ta med så mycket rötter du bara kan . gräv ut ordentligt . plantera och vattna noga speciellt till våren . beskär veck det som dör .

eller med tanke på storleken kan det vara svårt att flytta , så ett alt kan väl annars vara att beskära in den ?
vaniljstången
Hej!

Tack för era svar! Vi måste flytta hasseln, det ska byggas en altan på platsen där den står, dessutom är den placerad precis intill en gammal mur och det börjar gå illa åt muren när rötternas kraft trycker mot muren smile.gif

Det får bli att flytta den, bara att samla all mankraft man kan för att göra lyftet smile.gif Ska tänka på era råd! Än en gång, tack!

//Petra
Bassam
alltid med stora träd om man gör flyttning med två stigar , det är 100 procent mera säkrare. för att träd har tid och skaffa mera finrötter som de har ansvar ersätta vatten och näring till träd.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon