Majsilojsan
... ja, jag hoppas ni är många En fråga: Har ni sökt på er katt/hund i ägarregistret på http://kennet.skk.se/agarreg/ ? Jag menar, så ni kan se vad för information som upphittarna av er katt/hund får. Jag kollade mina och min ena katt stod nästan inget alls på Så jag har skickat in ny anmälan och hoppas på att det snart uppdateras. För tänk om man går och litar på chippet+info och katten rymmer. Hur ska katten hitta hem igen!? Så jag tänkte bara tipsa er om att kolla upp era djur så att all info stämmer
Anic
tur att jag läste detta, kom precis i håg att jag måste anmäla att molly blivit kasterad

Man kan annars välja vilken info som visas på nätet, ibland kanske vissa vill vara privata och då måste man ringa för att få fram mer uppgifter som ägare, bostad, telenr osv
Inga från Närke
Efter mitt inlägg såg loggade jag in och såg att det är SKK som är ägare till registret. Ska kolla om vi är med trots blandras och icke medlem.
Trodde först att det var Agria som hade registret i min första fråga.
Sussie F-Flower
Om jag inte minns fel så är det hos Jordbruksverket som även blandraserna blir registrerade.

Jag chippade min bland-jakthund när han var 6 månader, fick en massa papper och information om verket från min veterinär den gången.
Har varit inne på Jordbruksverkets hemsida men fattar det som att man måste ha inloggningsuppgifter för att kunna se sin egen hund där...? Jag hittar i alla fall inte!

Men man kanske skulle kunna använda "telefonen" eller "mailen" och fråga...
Anki på Öland
SKK registrerar både hundar och katter, renras som blandras! JBV har nog bara sitt register för att få in pengar, inte för allmänheten skall kunna hitta sin hund..... tror jag.....
ANki
Boxer
Funkade! tummenupp.gif

MariaS
Jordbruksverkets register är väldigt fattigt och ej till för allmänheten. Vad det egentligen är till för vet jag faktiskt inte. Däremot vet jag att det var de som startade registret en gång i tiden, men idag är det SKK som har tagit över.
Polis, allmänhet och veterinärer använder alla SKK:s register.
Däremot finns det luckor i registret, pga av att många ägare inte vill betala en hundring extra efter ID-märkningen(undrar just varför de ens ID-märker), för att få in sina uppgifter i registret. Har själv bl.a. stått med två katter, vars ägare inte brytt sig om att skicka in uppgifterna.
Så uppmana ALLA ni känner att skicka in uppgifterna (en hundring för registerhållning hela djurets liv, är inte mycke pengar) så registret hålls uppdaterat. Förr eller senare kan de behöva använda det själva!
Ingrid Zon3
Det slog mig nu att jag inte sett ett inbetalningskort från dem på evigheter. Var det inte en årlig avgift på detta förut? Eller betalar man bara en gång?

Behöver man anmäla till SKK när ens katt har avlivats eller fixar veterinärerna det?
Anki på Öland
CITAT (MariaS @ 05-09-2008, 21:03) *
Jordbruksverkets register är väldigt fattigt och ej till för allmänheten. Vad det egentligen är till för vet jag faktiskt inte. Däremot vet jag att det var de som startade registret en gång i tiden, men idag är det SKK som har tagit över.
Däremot finns det luckor i registret, pga av att många ägare inte vill betala en hundring extra efter ID-märkningen(undrar just varför de ens ID-märker), för att få in sina uppgifter i registret. Har själv bl.a. stått med två katter, vars ägare inte brytt sig om att skicka in uppgifterna.
Så uppmana ALLA ni känner att skicka in uppgifterna (en hundring för registerhållning hela djurets liv, är inte mycke pengar) så registret hålls uppdaterat. Förr eller senare kan de behöva använda det själva!

För hundar är det uppfödarna som både ID-märker och betalar registerkostnaden sen en hel del år tillbaka. Den som köper valp behöver bara skriva på och skicka in kortet - vilket kan vara svårt nog ibland..........

CITAT (Ingrid Zon3 @ 05-09-2008, 21:36) *
Det slog mig nu att jag inte sett ett inbetalningskort från dem på evigheter. Var det inte en årlig avgift på detta förut? Eller betalar man bara en gång?

Behöver man anmäla till SKK när ens katt har avlivats eller fixar veterinärerna det?

Till SKK betalar man bara 1 ggn och det är du själv som skall anmäla när djuret dött.
Anki
Ingrid Zon3
Tank, Anki!
Anma
CITAT (MariaS @ 05-09-2008, 21:03) *

Fel. Centrala hundregistret, där det är lag på att alla hundar ska vara registrerade är det jordbruksverket som idag administrerar. Kostnaden är 70kr. Min veterinär hade rätt info när han sa att det är detta register hos SJV som gäller.

SKK:s register är frivilligt. Vad det kostar vet jag inte. Själv har jag inte registrerat mina hundar där då jag tycker att det räcker med ett register och de är blandisar.

SKK administreade registret melan 2001-2003. Lagen om obligatorisk registering blev till 2001. Då fanns redan SKK:s register och därför fick de fortsätta med det i tre år till, sedan när jordbruksverket tog över blev det en massa tjafs om allt möjligt, SKK har tex stämt jordbruksverket.

Alltså, SJV:s register är den som hundägare är skyldig att registrera sin hund i.
Jag har inte hittat SJV:s register på nätet, antagligen har de inte det ute på internet alls.

Länk till SJV Centrala hundregistret info.

På SKK:s sida står det "SKKs ägarregister är ett frivilligt register för ID-märkta hundar och katter. Genom att välja bland rubrikerna i menyn ovan kan du läsa om hur du gör för att söka efter ägaren till ett upphittat djur eller för att registrera din egen hund eller katt. Du kan också finna information om olika typer av ID-märkning."
Länk till SKK välj "Om Hund", sedan "ID-märkning/ägarregister" för mer info.

Jag tycker att både Jordbruksverket och SKK har misslyckats radikalt med information till allmänheten då det verkar finnas både veterinärer och poliser, för att inte tala om allmänhet som inte vet vad som gäller 5 år efter att Jordbruksverket tog över... thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon