CITAT (MariaS @ 05-09-2008, 21:03)

Jordbruksverkets register är väldigt fattigt och ej till för allmänheten. Vad det egentligen är till för vet jag faktiskt inte. Däremot vet jag att det var de som startade registret en gång i tiden, men idag är det SKK som har tagit över.
Polis, allmänhet och veterinärer använder alla SKK:s register.
Däremot finns det luckor i registret, pga av att många ägare inte vill betala en hundring extra efter ID-märkningen(undrar just varför de ens ID-märker), för att få in sina uppgifter i registret. Har själv bl.a. stått med två katter, vars ägare inte brytt sig om att skicka in uppgifterna.
Så uppmana ALLA ni känner att skicka in uppgifterna (en hundring för registerhållning hela djurets liv, är inte mycke pengar) så registret hålls uppdaterat. Förr eller senare kan de behöva använda det själva!
Fel. Centrala hundregistret, där det är lag på att alla hundar ska vara registrerade är det jordbruksverket som idag administrerar. Kostnaden är 70kr. Min veterinär hade rätt info när han sa att det är detta register hos SJV som gäller.
SKK:s register är frivilligt. Vad det kostar vet jag inte. Själv har jag inte registrerat mina hundar där då jag tycker att det räcker med ett register och de är blandisar.
SKK administreade registret melan 2001-2003. Lagen om obligatorisk registering blev till 2001. Då fanns redan SKK:s register och därför fick de fortsätta med det i tre år till, sedan när jordbruksverket tog över blev det en massa tjafs om allt möjligt, SKK har tex stämt jordbruksverket.
Alltså, SJV:s register är den som hundägare är skyldig att registrera sin hund i.
Jag har inte hittat SJV:s register på nätet, antagligen har de inte det ute på internet alls.
Länk till SJV Centrala hundregistret info.
På SKK:s sida står det "
SKKs ägarregister är ett frivilligt register för ID-märkta hundar och katter. Genom att välja bland rubrikerna i menyn ovan kan du läsa om hur du gör för att söka efter ägaren till ett upphittat djur eller för att registrera din egen hund eller katt. Du kan också finna information om olika typer av ID-märkning."
Länk till SKK välj "Om Hund", sedan "ID-märkning/ägarregister" för mer info.
Jag tycker att både Jordbruksverket och SKK har misslyckats radikalt med information till allmänheten då det verkar finnas både veterinärer och poliser, för att inte tala om allmänhet som inte vet vad som gäller 5 år efter att Jordbruksverket tog över...