Full version: Frakta en cykel?
mojan
Är det någon som har ett tips hur man kan skicka en cykel billigt ca 20 mil i södra Sverige? Egen bil inget alternativ. SJ tar inga frakter längre. ranting.gif Budfirman jag ringt kostar 700 kr!
Jo, jag vet att man kan cykla själv men det orkar jag inte. crying.gif
Eva-Helene
Kontakta Schenker eller ett åkeri.
Tosan
Bussgods. De är nog billigast.
Jag betalade 160:- för att få upp en stor 60-talsbarnvagn från Dalarna.
Åkerierna tar oftast betalt för pallplats och det blir svindyrt. Såvida du inte känner nån som kör på den orten som kan ta den när han lix ska dit.
ingrids
skulle också säga bussgods.
Aqvakul
Förr kunde man pollettera på tåget - fungerade utmärkt - alltså försvann det .... mad.gif
Margith
För drygt 20 år sedan, skulle jag frakta en bil ca 80 mil rakt söderut.
Att köra den själv mitt i vintern var inte ett alternativ.
Jag började med att ringa SJ. Visst, de fixade det, men då skulle jag vara tvungen att hyra en hel tågvagn för min lilla bil thumbdown.gif Kostnad: 3-4 gånger mer än vad jag betalat för bilen.
Då ringde jag Bussgods.
Jag sa att jag kunde lämna in bilen i morgon bitti och att de kunde köra ner den när de hade plats för den. Ring bara när bilen är på väg, så fixar jag hämtning. Om bilen kommer fram den här veckan eller i början av nästa månad spelade alltså ingen roll.
De fraktade ner den inom 2 veckor, kostade mig 750,- + lite gliringar från "småpojkarna" som tog emot min lilla bil, men det var det värt flirting.gif

Så det kan kanske vara ett tips för att få ner kostnaden? Om nu inte cykeln måste levereras så snart som möjligt...
mojan
Aha! Visste inte att bussgods fanns. Ska genast kolla. Tack för tips! smile.gif
KURT
Åker man med själv så kan man ju om inte annat lätt packa ned en cykel i en väska (tar av hjul + trampor + ev styre), så kommer den med som bagage både på tåg och buss eller flyg.
Aqvakul
CITAT (KURT @ 05-09-2008, 06:58) *
Åker man med själv så kan man ju om inte annat lätt packa ned en cykel i en väska (tar av hjul + trampor + ev styre), så kommer den med som bagage både på tåg och buss eller flyg.

Listigt! tummenupp.gif
Alba
CITAT (Eva-Helene @ 04-09-2008, 19:59) *
Kontakta Schenker eller ett åkeri.

Schenker hade tom särskilda prislistor på hösten då studenter skulla frakta cyklar i tex universitetsstäder för att de skulle få det billigt. Men det kanske inte finns längre.
mojan
Schenker tog 700 kr. Det tycker jag är dyrt.
Alba
Ja det var dyrt. Kostade en gång mellan 150-200:- tror jag det var.

Har du sett den här sidan där du kan kolla fraktpriset på Bussgods
Frakter Bussgods
Myosotis
Blocket - Tjänster - Flytt & Transport

eller om du berättar vart cykeln ska så kanske någon odlait som ska köra dit kan ta med den? Ibland har man ju tur.
Ofattbart att SJ inte transporterar cyklar längre.
Platinum
Bussgods låter som ett bra alternativ, alternativt åka med lokalbuss med lastutrymme och ha cykeln med som bagage kostar en tjuga eller nått extra här där jag bor.
mojan
Tack snälla ni, sidan med Frakter bussgods var ju perfekt. thanks.gif Denna sida är ju toppen. Löser ni occkså relationsproblem, gör budgetsanering och förklarar Fermats gåta? rotfl.gif
Alba
tummenupp.gif ...japp....här fixar vi det mesta. naughty.gif -fear-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon